تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در دامنه کوه‌ها

تالاب چغاخور در دامنه کوه های زاگرس یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری و یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر است، چغاخور در گذشته محل اسکان ایل بختیاری بوده است؛ با توجه به مکان قرارگیری این تالاب، آب‌وهوای آن‌جا معمولا سرد یا کمی خنک است و همچنین از نظر نزدیکی به شهرها و استفاده از امکانات اقامتی مشکلی وجود ندارد.

مکان قرارگیری تالاب چغاخور

چغاخور یکی از تالاب‌های بین‌المللی است که در کوهستان زاگرس و در دامنه کوه‌های کلار در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار گرفته است. تالاب چغاخور در دامنه کوه‌ ها در ۴۴ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است. چغاخور از سمت شمال و جنوب و غرب  در بین ارتفاعات برآفتاب و دامنه کلار  و شاه‌پور ناز قرار دارد و به‌دلیل همین موقعیت است که این تالاب به چغاخور یعنی -مرغزار خورشید- معروف است.

محل قرار گیری تالاب چغاخور

راه‌های دسترسی به تالاب چغاخور در دامنه کوه‌ های کلار

این تالاب وسعت زیادی دارد و اطراف آن را مرغزارهای سرسبزی فراگرفته است و با توجه به آبی بودن تالاب آب‌وهوای بسیار مطبوعی در ان‌جا جریان دارد؛ برای همین است که چغاخور به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری استان چهارمحال وبختیاری تبدیل شده است.

شما از مسیرهای متفاوتی می‌توانید به چغاخور سفر کنید:

·      مبدا حرکت تهران

برای رفتن به تالاب از تهران، باید وارد اتوبان تهران-قم شوید. سپس قم را دور بزنید و مسیر آزادراه امیرکبیر را در پیش بگیرید، بعد از رسیدن به کاشان مسیرتان را در همان جاده ادامه دهید و وارد آزاد راه نطنز – اصفهان بشوید و همان مسیر را به سمت آزادراه اصفهان غربی بروید تا از فولاد شهر و نجف‌آباد گذر کنید. از این‌جای مسیر را در بخش مبدا اصفهان دنبال کنید.

·      مبدا حرکت اصفهان

برای دسترسی به تالاب چغاخور در دامنه کوه های کلار از این مبدا باید وارد جاده اصفهان- زرندشهر و سپس آزادراه ذوب آهن شوید. بعد از چند ساعت‌ رانندگی وارد جاده باغداران – کلیشا درخ می‌شوید و در انتهای این جاده وارد بلوار امام رضا خواهید شد. در ادامه همین بلوار به میدان قمر بنی هاشم می‌رسید که باید به سمت جنوب آن رانندگی کنید و سپس وارد اولین جاده در سمت راستتان شوید.

·      مبدا بروجن

بعد از طی کردن مسیر اصفهان به سمت چهار محال به شهر بروجن خواهید رسید. اگر نیاز به استراحت دارید این شهر یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای صرف غذا و استراحت است. در این شهر از هر شهروندی که بپرسید شما را به سمت جاده بلداجی راهنمایی خواهد کرد، وارد این جاده شوید و بعد از گذر از کلبی‌بک به تالاب چغاخور خواهید رسید.

·      مبدا شهرکرد

وارد جاده شهرکرد- خوزستان شوید و از شمس‌آباد و شلمزار گذر کنید، بعد از آن به سمت تالاب بروید.

محل اقامت شبانه در نزدیکی تالاب

    اگر از آن دسته مسافران علاقه‌مند به کمپینگ هستید، می‌توانید در اطراف تالاب جاهایی که کم شیب‌تر هستند را پیدا کنید و چادر بزنید، در صورتی‌که قصد اقاکت شبانه دارید، حتما مراقب مارها و روباه‌ها باشید. همچنین می‌توانید در  روستاهای اطراف تالاب اقامت کنید.

اگر در اقامتگاه‌های روستایی و کمپ احساس راحتی ندارید‌، باید دوباره تا بروجن رانندگی کنید و در هتل بزرگ بام بروجن بمانید. این هتل ۴ ستاره است.

یکی دیگر از انتخاب‌های شما برای ماندن در اطراف تالاب چغاخور در دامنه کوه ها، مجتمع فرهنگی آموزشی آفتاب است، در این اقامتگاه ویلا و سوئیت اجاره داده می‌شود و امکاناتی مثل زمین بازی و رستوران دارد.

اقامتگاه‌های آلاله سفید در ۱۵ کیلومتری بروجن و بومگردی مهر و ماه شهرکرد از دیگر گزینه‌های شما هستند.

محل اقامت شبانه در نزدیکی تالاب

تفریحات تالاب

معمولا اطراف تالاب‌ها به‌دلیل وجود اب، آبادانی و سرسبزی وجود دارد و بسیار از گردشگران برای استفاده از هوای پاک و کسب ارامش به تالاب چغاخور می‌روند؛ اما این تالاب تفریحات دیگری نیز دارد که موارد زیر هستند:

پرندگان مهاجر

تالاب چغاخور ششمین تالاب مهم کشور در میزبانی از پرنده های مهاجر است، شما می‌توانید از اواخر پاییز تا اواخر تابستان برای تماشای پرندگان به این مکان سفر کنید.

ماهیگیری

ماهیگیری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در این سفر  تجربه کنید، با توجه به اینکه تالاب چغاخور در دامنه کوه ها قرار گرفته است و وسعت زیادی دارد انواع ماهی ها در آنجا زندگی می‌کنند، بهترین زمان ماهگیری از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور می‌باشد. ماهیگیری نوعی تفریح است، پس حواستان باشد تا بیش از اندازه از ماهی‌های تالاب صید نکنید. برای ماهیگیری نیاز به مجوزی دارید که  اداره سازمان حفاظت از محیط زیست آن را صادر می‌کند.

دیدنی‌ها

تماشای محیط اطراف تالاب که پوشیده از علفزار ها و زیستگاه حیوانات در معرض خطر می‌باشد نیز خالی از لطف نیست.  تالاب چغاخور در دامنه کوه ها و دشتی زیبا به وسعت ۷۰ هکتار می‌باشد پس باید حواستان باشد که در این مکان آشغال نریزید و آشغال هایتان را همراه با خودتان از منطقه خارج کنید.

قایق‌سواری

یکی دیگه از تفریحات در تالاب چغاخور قایق سواری است.

عشایر تالاب

گروهی از عشایر بختیاری در اطراف تالاب چغاخور در دامنه کوه های کلار اتراق می‌کنند که شما می‌توانید در فصل تابستان با زندگی ان‌ها و آداب‌ورسوم و صنایع‌دستیشان آشنا شوید.

عشایر تالاب

 تالاب چغاخور، بهشت روی زمین

  این تالاب یکی از وسیع‌ترین  پهنه‌های آبی ایران در استان چهارمحال‌وبختیاری است، برای اقامت در تالاب چغاخور در دامنه کوه‌‎ ها و کوهستان زاگرس می‌توانید از گزینه‌های کمپ، اسکان در خانه‌های روستایی و اقامت در مراکز تفریحی و هتل‌های شهرکرد یا بروجن استفاده کنید. تفریحات زیادی علاوه بر تماشای پرندگان و دشت مثل قایقرانی و … در این مکان وجود دارد.

سوالات متداول

[toggle title=” تالاب چغاخور در کجا قرار گرفته است؟ ” state=”close”]

تالاب چغاخور در دامنه کوه‌ های کلار رشته کوه زاگرس در ۴۴ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است[/toggle]

[toggle title=” تفریحات منطقه تالاب چغاخور چیست؟” state=”close”]

علاوه بر ارامش فضا و هوای پاک این تالاب از مقاصد مهم پرندگان مهاجر است، همچنین می‌توانید از قایق‌های تفریحی استفاده و یا با مجوز اقدام  به ماهیگیری کنید.  [/toggle] 

[toggle title=” چگونه می‌توان از تهران به سوی تالاب چغاخور رفت؟” state=”close”]

باید وارد ازادراه تهران قم شوید و به سمت اصفهان بروید، سپس مسیرتان را در جاده باغداران – کلیشا ادامه دهید. [/toggle]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها