آشنایی با مرداب سراوان

آشنایی با مرداب سراوان

پارک جنگلی سراوان و مرداب مشهور و زیبای آن باعث شده سالانه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری به این منطقه سفر کنند . به طور کلی رشت یکی از دیدنی‌ترین و باصفاترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که تعداد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اطراف آن از شمار خارج است . وجود درختان انبوه و سرسبز و آب و هوایی دل انگیز و مطبوع در اطراف دریاچه‌ای با تصویری کارت پستالی باعث شده سراوان رشت یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در شمال ایران به شمار رود . به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم تحت عنوان آشنایی با مرداب سراوان شما را با یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی کشورمان آشنا کنیم .

معرفی مرداب سراوان

همانطور که گفتیم مرداب سراوان در پارک جنگلی معروفی به همین نام واقع شده و از دیدنی‌های اطراف رشت به شمار می‌رود . این جاذبه به گفته بسیاری از گردشگران دیدنی ترین بخش پارک است . سرتاسر سطح دریاچه از خزه‌هایی سبز رنگ پوشیده شده که در اثر آفت‌های درختان و رطوبت زیاد منطقه ایجاد شده‌اند . حرکت قایق‌ها از میان این خزه‌ها و شکاف دادن آنها و دوباره پر شدن و به هم پیوستن شان تصویری دیدنی خلق می‌کند . طول مرداب سروان به حدود ۳۰۰ متر می‌رسد .

این دریاچه و پارک جنگلی آن در جنگلی به مساحت ۴۸۷ هکتار قرار گرفته که ۲۱۰ هکتار از آن حفاظت شده است . به همین دلیل قایقرانی یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که گردشگران می‌توانند در این منطقه تجربه کنند . اما بخش انتهایی مرداب معمولاً خالی از قایق است که با داشتن فرشی سبز رنگ از خزه‌ها و پرواز سنجاقک‌ها و پشه‌ها روی آنها  لوکیشن بسیار مطلوب برای عکاسی محسوب می‌شود .

اگر صبح زود به بازدید از مرداب سراوان بروید دیدن تصویری که در آن جنگل‌های انبوه و دریاچه در مه ای غلیظ و صبحگاهی پنهان شده است شما را حیرت زده خواهد کرد .

دریاچه سراوان کجاست؟

در مقدمه هم اشاره کردیم که دریاچه سراوان از جاهای دیدنی اطراف رشت است که در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان واقع شده . برای رفتن به این دریاچه لازم است ابتدا به پارک جنگلی  سراوان در کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت -قزوین بروید . این پارک در حد فاصل رشت و سیاهکل و در محدوده وسیعی از عرصه‌های جنگلی ایران قرار گرفته است .

اگر از تهران عازم این جاذبه دیدنی باشید لازم است حدود ۳۰۰ کیلومتر را رانندگی کرده و از و از اتوبان قزوین- رشت مسیرتان را به سمت شهر رشت طی کنید . حدود ۲۰ کیلومتر بعد از امامزاده هاشم به ورودی فاز ۲ در سمت غربی جاده خواهید رسید . از این ورودی تا دریاچه راهی نیست و و در سمت چپ ورودی دریاچه سراوان دیده می‌شود .

 

پوشش گیاهی و جانوری مرداب سراوان

 

اطراف مرداب سراوان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز است . گونه‌های گیاهی کم نظیری در پارک جنگلی سراوان یافت شده و به دو دسته تقسیم میشود .  گونه اول طبیعی و خودرو می‌باشند و شامل گونه‌هایی از جمله : بلوط ، انجیلی ، توسکا ، بیدمشک ، بید ، آلوچه جنگلی ، ممرز و… میباشد . دسته دوم در این پارک کاشته شده اند و از جمله آنها می‌توان به : سرو نقره‌ای ، کاج تدا ، زربین و … اشاره کرد . همچنین سرتاسر دریاچه از نوعی خزه سبز رنگ پوشیده شده است .

از نظر پوشش جانوری نیز این منطقه زیستگاه حیوانات و پرندگانی از جمله قرقاول ، کبک، جغد جنگلی ،راسو، خرگوش و انواع خزندگان و حشره‌های متنوع می‌باشد .

تفریحات دریاچه و پارک جنگلی سراوان

 

علاوه بر لذت بردن از طبیعت سرسبز و باصفای سراوان و آب و هوای دل انگیز آن تفریحاتی نیز برای گردشگران در این منطقه وجود دارد که در ادامه مطلب آشنایی با مرداب سراوان آنها را معرفی خواهیم کرد .

 

بازدید از دریاچه و گشت و گذار در جنگل سراوان

شاید مهمترین تفریحی که گردشگران می‌توانند در این منطقه تجربه کنند تماشای مرداب سراوان و طبیعت سبز رنگ و زیبای اطراف آن است . البته اگر فصل پاییز هم به این منطقه بروید وجود دریاچه سبز رنگ در میان انبوهی از رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی شما را به یاد تصاویر کارت پستالی می‌اندازد که احتمالاً در فضای مجازی دیده‌اید .

بسیاری از مسافران از جذابیت‌ها و زیبایی‌های این منطقه حسن استفاده را کرده و به عکاسی در این لوکیشن جذاب و منحصر به فرد می‌پردازند . در اغلب روزهای سال به خصوص بهار و تابستان در این منطقه خانواده‌هایی را خواهید دید که در آلاچیق ها و سکوهای پارک جنگلی سراوان دور هم نشسته از طبیعت زیبا لذت می‌برند . همچنین افراد حرفه‌ای و طبیعت گردان مرداب سراوان و اطراف آن را مکانی بسیار مناسب برای کمپینگ و خوابیدن در دل جنگل و فضای آزاد به شمار می‌آورند .

قایق سواری و دوچرخه سواری

امکان قایق سواری در این دریاچه یا مرداب تماشایی و دیدنی یکی از لذت بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید . با پارو زدن خزه ها از سر راهتان کنار رفته و مسیر را برایتان باز می‌کنند .

جالب است بدانید که در پارک جنگلی سراوان یک پیست مخصوص دو چرخه سواری هم برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است . که می‌توانند در هوایی دل انگیز و مرطوب رکاب زده و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای خود ثبت کند .

پینت بال جنگلی و باشگاه تیراندازی

یکی دیگر از لذت بخش‌ترین و هیجان انگیزترین تفریحاتی که می‌توانید در منطقه سراوان تجربه کنید رفتن به پینت بال جنگلی و تجربه این بازی در دل جنگل است . البته برای این تفریح فضای مشخص و محدودی در نظر گرفته شده است و امکان بازی کردن در تمام قسمت‌های جنگل وجود ندارد .

همچنین در این این منطقه یک باشگاه تیراندازی وجود دارد که این امکان را به گردشگران می‌دهد تا این ورزش جذاب را هم تجربه کنند .

موتور چهار چرخ

موتور چهار چرخ هم که پای ثابت مجموعه‌های تفریحی در شمال ایران است . بنابراین پارک جنگلی سراوان هم از این قاعده مستثنا نیست . برای این امر پیست مخصوص موتور چهار چرخ در نظر گرفته شده است که احتمال خطر را بسیار پایین آورده و امکان بازی برای کودکان را نیز فراهم کرده است .

 

 

بهترین زمان بازدید از مرداب سراوان

وقت آن رسیده که در آشنایی با مرداب سراوان بهترین و مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این منطقه را به شما همراهان مجله گردشگری بلیط اینجا پیشنهاد دهیم . همانطور که می‌دانید رشت و اطراف آن در اغلب روزهای سال زیبایی خاص خود را دارند . اما بهترین فصل و زمان برای تماشای طبیعت اطراف مرداب و خود دریاچه بهار و تابستان است .در این زمان هوا معتدل است  طبیعت در اوج سرسبزی و شکوه خود میباشد .

اما نمی‌توانیم از زیبایی و تابلوی هزار رنگی که طبیعت در فصل پاییز در این منطقه نقش می‌زند چشم پوشی کنیم . بنابراین اگر با روزهای بارانی و هوای مرطوب مشکلی ندارید بازدید از دریاچه سراوان در فصل پاییز را از دست ندهید .

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

 

جاهای دیدنی رشت کجاست ؟

دریاچه فراخین مازندران

دریاچه شیحون

آشنایی با دریاچه لزور

دریاچه دالامپر ارومیه و…

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها