راهنمای خروج ازکشور با خودروی شخصی

راهنمای خروج ازکشور با خودروی شخصی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند تحت هر شرایطی با ماشین شخصی خود سفر کنند، علت آن می‌توان ترس از قطار یا هواپیما یا استفاده از جذابیت‌های مسیر باشد. سفر با خودرو شخصی لذت‌های خاص خود را دارد، البته باید در نظر داشت که سفر خارج از کشور کمی متفاوت است. زمان ورود به هر کشور قوانین مربوط به آن کشور را بدانید چون ممکن است با یک بی‌قانونی کوچک شما ممنوع الخروج شوید از آن کشور و نتوانید به کشور خود برگردید.

راهنمای خروج از کشور

مدارک مورد نیاز برای خروج از کشور با ماشین شخصی

به طور کلی برای سفر همیشه باید مدارک ماشین را به همراه داشته باشید، اما در زمانی که شما قصد خروج از کشور را دارید مدارک مهم دیگری هم نیازتان خواهد شد. اهمیت این مورد در سفر خارجی مخصوصا با ماشین شخصی آنقدر زیاد است که با تکمیل مدارک مورد نیاز نصف راه را رفته‌اید. مدارک مورد نیاز برای خروج از کشور و سفر خارجی با ماشین شخصی عبارت‌اند از:

۱.پاسپورت و ویزا برای کشور مد نظر

۲.گواهینامه داخلی و بین‌المللی

۳.شناسنامه یا کارت ملی

۴.پرداخت عوارض خروج از کشور

۵.کارت خودرو به همراه بیمه بین‌المللی

۶.کاپوتاژ ماشین

 مراحل دریافت پاسپورت

فرقی ندارد که شخص برای سفر با هواپیما و قطار قصد سفر دارد یا ماشین شخصی پاسپورت یکی از مدارک مهمی است که باید داشته باشد. برای گرفتن پاسپورت ابتدا به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ با مدارک مربوط بروید و منتظر اخذ پاسپورت شوید. یکی از نکات مهم این است که پاسپورت حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد، اگر از قبل برای پاسپورت اقدام کردید و اعتبار آن کمتر از ۶ ماه است حتما برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنید. همچنین کارت پایان خدمت آقایان باید هوشمند و بروز باشد، اگر قصد خروج از کشور با ماشین شخصی خود را دارید حتما سراغ بروز رسانی و هوشمند‌سازی کارت پایان خدمت خود بروید تا دچار مشکل نشوید.

اطلاعاتی در مورد کاپوتاژ ماشین

کاپوتاژ ماشین جزو یکی از مدارک لازم برای خروج با خودروی شخصی است، کاپوتاژ به معنی مجوز خروج ماشین‌های شخصی از کشور است که با این توضیح متوجه اهمیت وجود کاپوتاژ برای سفر خارجی می‌شوید. دریافت مجوز برای خودروی شخصی به دو روش امکان‌پذیر است که یکی از آن مراجعه به گمرک نزدیک به شهر یا محل سکونت و دیگری اقدام با کمک یکی از کارگزار‌های گمرک است. برای گرفتن کاپوتاژ به یکی از این دو مراجعه کنید پ. مدت زمان اماده سازی کاپوتاژ ماشین شما دو ساعت است.

مدارک  اخذ کاپوتاژ

علاوه بر این موارد، مدارکی که برای کاپوتاژ از  شما درخواست می‌شود موارد زیر هستند:

مدارک ماشین(سند، برگ سبز، کارت مشخصات)

فیش‌های پرداختی جهت کاپوتاژ

مدارک شناسایی مالک(کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و گواهینامه)

راهنمایی خروج ازکشور مرحله به مرحله با خودروی شخصی

دریافت گواهینامه و پلاک بین‌المللی

خروج از کشور با خودرو شخصی به پلاک و گواهینامه بین‌المللی هم نیاز دارد. بعد از دریافت کاپوتاژ مدارک گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت ماشین شخصی و کارت ماشین برون مرزی نیاز است که برای دریافت این سه مدرک باید به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کنید. هنگام مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی حتما دقت کنید که این چهار مدرک را با خود داشته باشید: برگ کاپوتاژ ماشین، پاسپورت معتبر، دو قطعه عکس و گواهینامه رانندگی.

نکات مهم هنگام سفر خارج از کشور

به‌طور کلی قبل از سفر به یک کشور دیگر، بهتر است با فرهنگ و قوانین آن کشور آشنا شوید، تا به مشکل نخورید. هر کشوری بر حسب اعتقادات و قوانین خود باید‌ها و نباید‌هایی دارد که قبل از ورود به آن کشور باید آن‌ها را بشناسید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. اگر شما قصد سفر با هواپیما به خارج از کشور را دارید، نیاز چندانی به شناخت فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور ندارید. اما زمانی که قصد خروج از کشور با خودرو شخصی و وارد شدن به کشور دیگری را دارید، بهتر است با فرهنگ آن‌جا آشنا باشید.

نکات ایمنی زمان سفر با خودرو شخصی

برای سفر با ماشین شخصی مخصوصا سفر‌های خارجی، شناخت مسیر بسیار اهمیت دارد. شناخت مسیر به شما ارامش‌می‌دهد و باعث می‌شود تا از مسیر خود لذت ببرید، به‌طور مثال در جای مناسب توقف می‌کنید و استراحت می‌کنید. علاوه بر آن برای سفر خارجی با ماشین به همراه داشتن جعبه ابزار را فراموش نکنید. این نوع سفر‌ها طولانی‌تر هستند و به همین دلیل است که داشتن جعبه ابزار و وسیله‌های مورد نیاز برای تعمیر سطحی خودرو اهمیت زیادی دارد. نکته قابل توجه دیگر برای این سفر، سبک سفر کردن است، سبک سفر به معنی همراه داشتن وسایل ضروری است، به دلیل اینکه داشتن بار اضافی علاوه بر هدر رفتن سوخت، باعث استهلاک ماشین می‌شود.

راهنمایی خروج ازکشور با خودروی شخصی تصویر

لذت سفر خارجی با ماشین

بسیاری از افراد مخصوصا افراد ماجراجو به دنبال سفر با خودروی شخصی هستند. لذت سفر خارجی با ماشین بسیار زیاد است و لذت این سفر زمانی بیشتر می‌شود که تمام نکات را رعایت کنید. کامل بودن مدارک و داشتن وسایل مورد نیاز بسیار مهم است و باعث شود شما در این سفر احساس آرامش و لذت داشته باشید. دقت به تمام جوانب راحتی سفر شما را در حد زیادی بالا می‌برد.

سوالات متداول

مدارک ارائه شده باید فارسی باشد؟
خیر، مدارکی که باید ارائه دهید حتما باید ترجمه شود.
برای خروج از کشور، اگر همسر فرد فوت شده باشد و گواهی فوت نداشته باشد چه می‌شود؟

اگر همسر فرد فوت شده باشد درصورت گم شدن گواهی فوت، می‌توان شناسنامه باطل شده را به همراه داشته باشد.

آیا دریافت کاپورتاژ ماشین هزینه دارد؟
بله، علاوه بر در یافت مجوز برای خروج از کشور هزینه هم دارد که این هزینه برای هر کشور متفاوت است البته مرزنشینان هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها