راهنمای سفر به درگز

راهنمای سفر به درگز

 

آیا تا به حال به درگز رفته اید یا حتی نام این شهر را شنیده اید ؟ اگر پاسختان منفی است باید بگوییم شما با (باستانی ترین منطقه ایران) آشنا نیستید . در این مطلب که آن را راهنمای سفر به درگز نام گذاشتیم قصد داریم به معرفی این شهر تاریخی و دیدنی کشورمان که به اندازه ظرفیتش به آن توجه نشده بپردازیم . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید .

 

معرفی درگز

همان طور که گفتیم درگز را باستانی ترین منطقه ایران میشناسند که خیلی از دیدنی های آن یادگار نادر شاه افشار است . البته همه اهمیت درگز مربوط به جنبه تاریخی آن نیست و از لحاظ طبیعت نیز بسیار متنوع و مناسب برای یک سفر خانوادگی و به یاد ماندنی است . تنوع جاهای دیدنی این شهر توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است . درگز در گذشته با نام ابیورد شناخته می‌شد و در طول تاریخ، دانشمندان و بزرگان بسیاری را در خود پرورش داده است. این شهر همچنین در دوران باستان، به نام خاوران هم شهرت داشته و از سکونتگاه‌های قوم پارت در خراسان بوده است. جالب است بدانید در نزدیکی شهر درگز، آثار و بقایایی باقدمت ۷ هزار ساله کشف شده که نشان از قدمت کهن این ناحیه دارد .

در مورد نام درگز عده زیادی معتقدند زیاد بودن تعداد درختان گز در منطقه، باعث شد که به این شهر، «دره گز» بگویند. در طی زمان این واژه در گفتار به درگز تغییر کرده . برخی دیگر میگویند که نام شهر در ابتدا «داراگرد» بود و این نام را تیرداد پادشاه دوم اشکانی و اشک دوم برای زنده نگه داشتن نام داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشیان، به این شهر نسبت دادند . که داراگرد هم در طول زمان به داراگر، درگر و سپس درگز تبدیل شده.

 

درگز کجاست ؟

شهرستان درگز در شمال شرقی ایران و در استان خراسان رضوی واقع شده . فاصله ی آن با مشهد  ۲۵۵ کیلومتر و با تهران ۱۱۵۰ کیلومتر است .

این شهرستان از سمت شمال به مرز ایران و کشور ترکمنستان، از سمت جنوب به چناران، از مشرق به مشهد و از سمت غرب به قوچان می‌رسد.

درگز از ۴ بخش مرکزی، نوخندان، لطف‌آباد و چاپشلو  تشکیل شده است . قوم های مختلف عرب، فارس، ترکمن، کرد، کرمانجی و ترک در این شهرستان در کنار یکدیگر زندگی میکنند .

 

جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی درگز

 

محوطه باستانی بندیان

این مکان تاریخی که در سال ۱۳۶۹ کشف شد نزدیک به ۳۰ سال است که در دست حفاری باستان شناسان قرار گرفته .

محوطه باستانی بندیان در واقع بزرگترین اثر گچ بری است که از دوره ساسانی تا به امروز پیدا شده . سابقه گچ بری های این مکان به دوران بهرام پنجم میرسد و محتوای آنها پیروزی های این پادشاه است . در محراب محوطه آتشدانی با پنج کتیبه به خط پهلوی دیده میشود.

 

 

پلکان نادری

پلکان نادری در مسیر جاده قدیم قوچان به درگز و در ارتفاعات جنوبی کوه الله اکبر واقع شده . قدمت آن به دوره نادر شاه برمیگردد و گفته شده این پله‌ها به‌دلیل صعب‌العبوری کوه‌ها در عصر نادرشاه، برای عبور افراد و تجهیزات سپاه او در تنگه الله اکبر ساخته شده است .

این اثر تاریخی در واقع یک سازه ی سنگی است که از ارتفاع ۵۰۰ متری کوه الله اکبر شروع و در مسیری ۱ کیلومتری یه خط الراس این کوه میرسد . بومیان درگز به این پلکان هزار پله ی نادری میگویند که از ۹۰۰ پله با ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانت تشکیل شده . در دیواره ی پله ها سه کتیبه حکاکی شده که احتمالا در دوران نادر شاه نوشته شده است . محتوای شاین کتیبه ها نحوه ساخت و تاریخ ینای پله هاست .

 

قبرستان گبر ها

در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز قبرستانی وجود دارد که به قبرستان گبر ها معروف است . قدمت این قبرستان به قرن ۶تا۹ هجری و دوران ایلخانان میرسد . در واقع گفته شده در عصر ایلخانان گروهی از زرتشتیان به درگز مهاجرت کرده و در روستای خیر آباد ساکن شدند . اصطلاح گبر عنوانی است که برای زرتشتیان در متون دینی به کار رفته است . قبرستان گبر ها روی تپه ای در نزدیکی محل زندگی آنها قرار  دارد .

حمام جشن آباد

این حمام در دوره قاجار ساخته شده و در ۲۰ کیلومتری شهرستان درگز قرار دارد. شخصی به نام حاج حیدر حیدری سازنده این حمام است اما بعد ها یکی از روستاییان آن را خریداری کرده به صورت عام المنفعه در اختیار روستاییان قرار داده است .

 

یارم تپه

اگر میخواهید آثاری از  اولین سکونتگاه انسان در هزاره پنجم قبل از میلاد را ببینید به شهرستان درگز سفر کرده و از یارم تپه بازدید کنید . در این تپه هنوز کاوش های باستان شناسی خاصی انجام شده و این اثر دست نخورده باقی مانده است. اما سفال های به‌ دست‌ آمده در این منطقه، نقوش‌ منحصربه‌فردی دارند که سابقه تاریخی این شهر را نشان می‌دهند. این تپه تاریخی در ۵۰۰متری غرب بندیان و نزدیکی رود درونگر قرار دارد .

 

پارک ملی تندوره

این بار در معرفی سفر به درگز به سراغ جاذبه های طبیعی این شهر میرویم . پارک ملی تندوره دره های با شکوهی دارد که از بهترین زیستگاه های جانوران و حیوانات وحشی محسوب میشود . این پارک از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران و در منطقه ای کوهستانی در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده .

تندوره یکی از ۲۳ پارک ملی ایران به شمار میرود که جانورانی مثل میش، قوچ و اوریال در آن زیست می‌کنند. این منطقه علاوه بر حیوانات متنوع، پوشش گیاهی خاصی نیز دارد و صخره‌ها و دره‌های آن مملو از گیاهان منحصر به‌ فرد است.

 

دره چهلمیر

این دره در قسمت شرقی پارک تندوره قرار دارد و از مشهور ترین دره های ایران به شمار میرود . اگر در زمان مناسب مثلا صبح زود یا اول غروب به بازدید از این دره بروید میتوانید حیواناتی  ازجمله پلنگ ، قوچ و بز کوهی را در این دره ببینید .

 

تفرجگاه امام قنبر

 

تفرجگاه امام قنبر در نزدیکی کوه الله اکبر و روستای داغدار یکی دیگر از جاذبه های شهرستان درگز به شمار میرود . طبیعت بی نظیر و چشم انداز باصفا با رود ها ی پرآب و همچنین وجود چند چشمه آبگرم با خواص دارویی و درمانی سبب شده این تفرجگاه مورد استقبال مسافران قرار بگیرد .

 

 

از دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی درگز میتوان به آبشار زوسیا ، آبشار نورالی، بقعه خشتی حضرت سلطان ، مقبره سید علیخان درگزی و… اشاره کرد .

 

چند نکته مهم در راهنمای سفر به درگز

 

  • باتوجه به این که شهرستان درگز در پایین رشته کوه های هزار مسجد قرار گرفته آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد . اگر میخواهید از هوای مطلوب و طبیعت دیدنی این شهر نهایت لذت راببرید اواسط یهار و اواخر تابستان زمان مناسبی برای سفر به درگز است .

 

  • با توجه به این که درگز مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد برای اقامت در آن مشکلی نخواهید داشت . میتوانید بسته به بودجه و هزینه ای که میخواهید صرف کنید یکی از هتل ها یا اقامتگاه های این شهر را انتخاب کنید .

 

  • خورشت یخنی درگزی غذای معروف این شهر است که پیشنهاد میکنیم تجربه طعم بینظیر آن را از دست ندهید .

 

  • مردم درگز بسیار هنرمند هستند و با هر چیزی صنایع دستی درست می‌کنند. لباس‌های ابریشمی، نمد و گلیم‌هایی که بومیان باسلیقه تمام می‌بافند، جزو فرهنگ اصلی آن‌ها شده و طرفداران زیادی دارند. شما می‌توانید در سفر به درگز آن‌ها را ببینید.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها