معرفی روستای کنگ

معرفی روستای کنگ

 

شهر مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا(ع) و امکانات بسیاری که دارد به یک مقصد محبوب و پرگردشگر در کشورمان تبدیل شده . اما بسیاری از مسافران یه غیر از زیارت و گشت وگذاری در شهر از طبیعت زیبا و کم نظیر اطراف مشهد اطلاع درستی ندارند . بساری فقط طرقبه و شاندیز را به عنوان ییلاقات مشهد میشناسند و از وجود روستاهایی دیدنی در همان نزدیکی بی خبرند . زوستای کنگ یکی از همان هاست که به دلیل معماری خاصی که دارد به ماسوله مشهد معروف است . این روستا در ۱۹ کیلومتری طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد واقع شده . قدمت تاریخی هزار ساله ، معماری پلکانی ، طبیعت زیبا و چشم نواز همگی دست به دست هم دادند و کنگ را به روستایی پرگردشگر و محبوب تبدیل کرده اند. در این نوشته به معرفی روستای کنگ خواهیم پرداخت .

کنگ در دامنه کوه های بینالود با وسعت ۱۸۴ هکتار و از جاذبه های طبیعی اطراف مشهد به شمار میرود . به دلیل چشم انداز کوهستانی زیبا و داشتن چشمه ها و درختان متنوع بسیار مورد توجه کوه نوردان و طبیعت گردان نیز هست . این روستا یکی از نمونه های یا ارزش معماری پلکانی در ایران است .که مادر مطلب روستاهای پلکانی ایران به طور مفصل معرفی آنها پرداختیم .

روستای کنگ همچنین از نظر تاریخی نیز اهمیت ویژه ای دارد . قدمت این روستا به پیش از اسلام برمیگردد و مردمانی در طول تاریخ در آن سکونت داشتند .

آثار تاریخی موجود در روستا مهر تاییدی بر این عمر چند هزار ساله است .

اهالی روستا به لهجه محلی سخن میگویند و بیشترشان به باغ داری ، دامداری و کشاورزی مشغولند .

 

 

علت این نامگذاری چیست؟

 

نام کنگ کمی عجیب به نظر میرسد. در واقع کنگ در لغتنامه ها دو معنی دارد . یکی به معنی پرنده ای با پنجه های قوی که در دل کوهستان خانه میسازد و دیگری به معنی دژ مستحکم . این نام در کتاب های تاریخی مثل اوستا ذکر شده و حقیقتا نام برازنده ای برای این روستا به شمار میرود .

 

 

جاذبه های گردشگری روستای کنگ

 

قدم زدن در روستایی خوش آب و هوا با چشم اندازی شگفت انگیز و تماشای خانه هایی که با معماری خاص برسر یکدیگر سوارند. میتواند دلایل کافی برای زدن به دل جاده و رفتن به این روستای کهن باشد.

جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی در روستای کنگ وجود دارد که  آنها را معرفی خواهیم کرد :

 

رودخانه و آبشار کنگ

رودخانه ای پر آب که از میان روستا گذر میکند سبب شده طراوت و سرسبزی و روح زندگی برای سالیان دراز در این منطقه حاکم باشد .

این رودخانه از کوه های بینالود سرچشمه میگیرد . حاشیه رود به جهت درختان سبز و سایه سار آن مکان مناسبی برای پیک نیک و تفریحات خانوادگی است.

اگر ۵ کیلومتر از روستا فاصله بگیریم آبشاری تماشایی و خروشان از بلندای کوه های بینالود به دره کنگ میریزد و منظره چشم نواز را خلق میکند .

منظره ای که در آن کوه و آب و درخت را میتوان در یک قاب به یاد ماندنی دید .

 

کوه ها و باغ های کنگ

رشته کوه های بینالود در شمال شرقی کشورمان و در مسیر روستای کنگ قرار گرفته اند تا این روستا از هیچ جاذبه ی طبیعی محروم نماند . همین امر سبب شده کوهنوردان بسیاری با هدف ورزش و کوه نوردی روستای کنگ را انتخاب کنند .

از طرفی آب و رود در هر منطقه ای منجر به سبزی و وجود درختان میشود . در هر کوچه از روستای کنگ که قدم بگذارید باغ های پرمیوه و با طراوتی را خواهید دید که تصویری از رنگ های طبیعی را به چشمانتان هدیه میکند . این باغ ها که از رودخانه کنگ سیراب میشوند در هوای پاک و دل انگیز روستا بسیار موثر هستند.

 

 

رباط شاه عباسی

این بار در معرفی روستای کنگ به سراغ یکیاز  آثار تاریخی موجود در این روستا به نام رباط شاه عباسی میرویم . همین طور که از نامش پیداشت این بنا متعلق به دوران شاه عباس صفوی است . در واقع در قدیم حوالی شهرها یا آبادی‌ها خانه‌هایی برای اسکان مسافران  ساخته می‌شد که به آنها رباط یا کاروانسرا می‌ گفتند.  این رباط‌ ها در دوره‌های گذشته از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار بودند. امروز بسیاری از آثار تاریخی که از گذشته به یادگار باقی مانده‌ همین رباط‌های بین راهی هستند. رباط شاه عباسی نیز در حوالی روستای کنگ در فاصله یبین شهر مشهد و نیشابور واقع شده است که اهمیت تاریخی زیادی دارد . رباط شاه عباسی به رباط پای کوه هم معروف است چرا که در انتهای دره کنگ بر روی یک دامنه مشرف به رودخانه و با کندن کوه ساخته شده.

 

قلعه حصار و قلعه تیغ میان

گفته میشود قدمت این بنا به زمان ساسانیان برمیگردد . گویا این قلعه در آن دوران برای حفاظت از جان مردم در مقابل حملات دشمنان ساخته شده است و نام آن کاملا گویای کاربرد آن در گذشته است . این قلعه بین دو رود زشک و کنگ بر روی کوهی واقع شده است .

قلعه تیغ میان نیز یکی دیگر از آثار تاریخی کنگ است که بین دورود کوچک و بزرگ قرار دارد . این قلعه به منظور دیدبانی بنا شده و از بالای آن همه ی بخش های روستا قابل دیدن است .

 

قبرستان تاریخی کنگ

کنگ هم مانند هر شهر و روستا قبرستانی دارد با این تفاوت که این قبرستان از نظر تاریخی قابل توجه است . این قبرستان بر دامنه ی کوه قرار دارد و برخی از سنگ قبر های آن قدمتی چند صد ساله دارند . قبر های این گورستان هر کدام دارای دو سنگ هستند که به صورت عمودی روی آن قرار گرفته . تاریخ فوت و سایر ارقام روی قبرها اغلب به قمری ثبت شده .

 

اقامت در روستای کنگ

 

این روستا به دلیل فاصله ی کوتاهی که با مشهد و طرقبه دارد میتواند مقصدی مناسب برای سفری یک روزه باشد . اما شاید هوای گذراندن یک شب در محیط روستا و به سبک زندگی روستایی به سرتان بزند .

اقامتگاه های بوم گردی بسیار باصفا و دل چسبی برای تحقق این خواسته برای مسافران در نظر گرفته شده . همچنین میتوانید یک خانه ی روستایی اجاره کنید و شب را در آن صبح کنید . اگر هم علاقه زیادی به طبیعت دارید میتوانید در روستا کمپ بزنید .

 

فصل سفر به روستای کنگ

 

کوه های مرتفع ، درختان متعدد و نوع موقعیت جغرافیایی روستا باعث شده آب و هوای آن معدل و معمولا دو سه درجه خنک تر از مشهد باشد .

این روستا هم مانند هر منطقه ییلاقی دیگر در بهار و تابستان گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب میکند . باغ های میوه آن در تابستان بسیار متنوع است . اگرچه تابستان و بهار فصل سفر است اما طبیعت پاییز در این روستا بسیار دیدنی و غیر قابل چشم پوشی است .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها