خرید سوغات کربلا

خرید سوغاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفری است که برای مسافر لذت زیادی به ارمغان می‌آورد. شهر کربلا در عراق یکی از شهرهای مهم مذهبی است که هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان است. این شهر مقدس برای مسلمانان شیعه به دلیل حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) بسیار ارزشمند است. سوغات و خوشمزه‌های کربلا  معمولا به دلایل تبرک تهیه و هدیه داده می‌شود.

مهر و تسبیح تربت کربلا

از معروف و محبوب‌ترین سوغاتی‌های کربلا می‌توان به تربت کربلا اشاره کرد، اکثر زائران کربلا گوشه‌ای از خاک پاک تربت امام حسین (ع) را برای هدیه دادن به عزیزانشان انتخاب می‌کنند. معمولا مهر و تسبیح تربت در کیسه‌های کوچک طرحدار ارائه می‌شوند اما می‌توانید ان‌ها را بدون بسته‌بندی نیز تهیه کنید. مهر و تسبیح کربلا سوغاتی مذهبی محسوب می‌شوند.

مهر و تسبیح تربت کربلا

جانماز وسجاده

سوغاتی جانماز و سجاده از کربلا می‌تواند هدیه‌ای منحصر به فرد و معنوی برای عزیزانتان باشد. کربلا به تولید و عرضه جانماز و سجاده‌های با کیفیت و زیبا معروف است. این جانماز و سجاده‌ها معمولاً با استفاده از پارچه‌های با کیفیت و الگوهای زیبا تهیه می‌شوند. طرح و نقش‌های مختلفی بر روی آن‌ها قرار میگیرد که معمولاً به موضوعات مذهبی و مرتبط با اهل بیت (ع) مربوط می‌شوند.

انگشتر سنگ و زیورآلات

انگشترهایی با سنگ عقیق و در نجف در رکاب نقره مناسب‌ترین سوغات کربلا برای آقایان محسوب می‌شوند. انگشتر عقیق که طبق روایات استفاده از آن دارای خواص بسیار زیادی نیز می‌باشد، در اکثر شهرهای مذهبی به خصوص کربلا خرید و فروش می‌شوند.

عود و دستگاه بخور

دستگاه‌های بخوری که از سوغاتی‌های کربلا هستند، معمولا از جنس مس هستند و کار ان‌ها معطر و گرم کردن فضا است. پودری که در داخل این دستگاه ریخته می‌شود  از گیاهان دارویی معطر تهیه می‌شود وشیمیایی نیست.

عود و دستگاه بخور سوغات کربلا

محصولات چرمی

کشور عراق یکی از بهترین تولیدکنندگان محصولات چرمی مرغوب است؛ یکی از سوغاتی‌هایی که می‌توانید برای عزیزانتان مخصوصا خانم‌ها از کربلا تهیه کنید، کیف و کفش‌های چرمی هستند.

پارچه

پارچه از سوغات و خوشمزه‌های کربلا است که بسیار متنوع هستند اما قیمت خیلی زیادی ندارد. پارچه پیراهن مردانه و پارچه چادری یکی از مناسب‌ترین موارد برای خرید هدیه خانم‌ها و آقایان است.

سینی و قندان

یکی از سوغاتی‌‌های محبوب کربلا سینی وقندان نقره است. این ظروف نقره، نقش‌های برجسته و ظاهر سنتی دارند و قیمت ان‌ها زیاد نیست. در سال‌های اخیر این ظروف به یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی‌های کربلا تبدیل شده‌اند.

حرز امام جواد (ع)

حرز امام جواد (ع) دعایی برای دفع بلاهای زمینی وآسمانی و جلوگیری از چشم زخم  است. بسیاری از افراد این حرز را به ضریح امام حسین(ع) متبرک  و ان را به لباس کودکانشان سنجاق می‌کنند.

خوشمزه های کربلا

کشور عراق و خصوصا شهر کربلا سوغاتی‌های زیادی دارد که می‌توانید متناسب با بودجه‌تان ان‌ها را خریداری نمایید. علاوه بر موارد بالا و سوغات مذهبی؛ خوشمزه های کربلا نیز از ان مواردی هستند که باید هم از ان‌ها در هنگام بازار گردی تست کنید و هم برای عزیزانتان سوغاتی ببرید.

موارد زیر از خوردنی‌های کربلا هستند:

    ·            انواع شیرینی‌ها عربی

دهینه معروف‌ترین حلوای عربی است که در کربلا خرید و فروش می‌شود، در حال حاضر بهتر است این حلوا را از مراکز معروف و بهداشتی خریدری کنید. باقلوای عراق نیز بسیار خوشمزه است. البته علاوه بر این موارد شیرنی‌های دیگر نیز در این شهر آماده می‌شوند.

    ·            رطب

رطب در سه مدل تازه، خشک و بهم چسبیده به فروش می‌رسند. اگر امکان انتقال خرما را دارید حتما از خرماهای کربلا چند بسته برای خودتان سوغاتی ببرید.

رطب سوغات خوشمزه کربلا

نکات مهم در هنگام خرید در کربلا

  • حتما پیش از سفر ارز مورد نیاز خود را تهیه کنید زیرا تعداد صرافی‌ها در کشور عراق کم است.
  • بسیاری از فروشندگان عراقی پول ایرانی نمی‌پذیرند بنابراین برای خرید از دینار یا دلاراستفاده کنید.
  • در میانِ شهرهای عراق، کربلا شهر مناسبی برای خرید سوغاتی است، زیرا هم اجناس با کیفیتی دارد و هم قیمت ان‌ها مناسب است.
  • بهتر است در عراق لباس و اسباب بازی نخرید، زیرا که بیشتر آن‌ها محصول چین و بی کیفیت هستند، بهتر است این هزینه را برای خرید سوغاتی در شهر خودتان صرف کنید.

بازارهای مهم کربلا

بازار سنتی ، بازار یَزال ، بازار سِدره‌ی ، بازار امام صادق ، بازار سناتور ، بازار کفش ، بازار آمریکاییِ کربلا، بازار الوارث ، بازار امرالد ، بازار الاسدیِ ، بازار سید عقیل ، بازار ماکسی و… معروف‌ترین بازارهایی هستند که می‌توانید برای خرید سوغات و خوشمزه های کربلا به ان‌جا مراجعه کنید.

بازار سنتی کربلا در شهر کربلا در عراق قرار دارد. این بازار در نزدیکی حرم مطهر امام حسین (ع) و امام عباس (ع) واقع شده است. در این بازار، می‌توانید انواع سوغاتی‌ها، محصولات محلی، مجسمه‌ها، جواهرات، پارچه‌ها، عطرها و سایر محصولات دست‌ساز و مرتبط با فرهنگ و تاریخ مکان مقدس کربلا را خریداری کنید.

بازار امام صادق کربلا این بازار در نزدیکی حرم مطهر امام حسین (ع) و امام عباس (ع) است. در بازار امام صادق (ع) می‌توانید انواع سوغاتی‌ها، محصولات محلی، پارچه‌ها، جواهرات، عطرها، کتاب‌ها و سایر محصولات دست‌ساز و مرتبط با فرهنگ و تاریخ مکان مقدس کربلا را پیدا کنید. این بازار به عنوان یک مرکز خرید محلی و تجاری معروف است.

بازارهای پارچه و چادر در کربلا به صورت گسترده‌ای در نزدیکی حرم مطهر امام حسین (ع) و امام عباس (ع) قرار دارند. بازارهایی مانند بازار حرم، بازار شهداء، بازار سوق و بازار باب القبله و مرکز خرید کوثر از جمله محل‌هایی هستند که در آنها می‌توانید بهترین پارچه‌ها و چادرها را پیدا کنید.

بازار سناتور کربلا یکی از مراکز خرید معروف در شهر کربلا در عراق است. این بازار در منطقه‌ای مرکزی و در نزدیکی حرم مطهر امام حسین (ع) واقع شده است. بازار سناتور کربلا یکی از بازارهای پرطرفدار و پربازدید در کربلا است و میزبانان و زائران حرم مطهر را به خرید و تجربه خرید در فضایی پراز جذابیت و شور و هیجان دعوت می‌کند.

در بازار سناتور کربلا می‌توانید انواع محصولات متنوعی از جمله پوشاک، کفش، لوازم آرایشی، جواهرات، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، وسایل تزئینی و سوغاتی‌های محلی را پیدا کنید.

 

خرید سوغات کربلا

اگر در زمان غیر از پیاده‌روی اربعین یا ایام شهادت زائر کربلا هستید حتما باید زمانی را به خرید سوغات و خوشمزه های کربلا اختصاص دهید. در شهر کربلا معمولا سوغاتی‌ها ارزان‌تر از شهرهای دیگر هستند و کیفیت بیشتری نیزدارند اما بازهم در هنگام خرید توجه لازم را داشته باشید. پیش از سفر به کربلا ادرس بازارهای مهم را بدانید و پول نقد نیز همراه داشته باشید زیرا تعداد صرافی‌ها در این کشور کم است. سوغاتی‌های کربلا مهر و تسبیح تربت- سجاده- انگشتر سنگ در نجف یا عقیق- حرز اما جواد- پارچه- قندان و سینی- زیورالات- رطب- محصولات چرمی و عود هستند.

سوالات متداول

بهترین سوغاتی های کربلا چیست؟
مهر و تسبیح تربت- سجاده- انگشتر سنگ در نجف یا عقیق- حرز اما جواد- پارچه- قندان و سینی- زیورالات- رطب- محصولات چرمی و عود بهترین سوغاتی‌های کربلا هستند.

بهترین سوغاتی کربلا برای خانم ها چیست؟

پارچه و زیورآلاتو عبای بلند عربی با طرح‌های دست دوز بهترین سوغاتی‌ها برای خانم‌ها هستند.

بازارهای مهم کربلا کدام هستند؟

بازار سنتی ، بازار یَزال ، بازار سِدره‌ی ، بازار امام صادق ، بازار سناتور ، بازار کفش ، بازار آمریکاییِ ، بازار الوارث ، بازار امرالد ، بازار الاسدیِ ، بازار سید عقیلِ ، بازار ماکسی مهم‌ترین بازارهای کربلا هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها