خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان

خطرناک ترین کشورهای جهان برای مسافرت زنان

امنیت یکی از موضوعات اساسی در همه جنبه‌های زندگی به ویژه در هنگام سفر است. همه کشورهای جهان محیط امنی را برای زنان فراهم نمی‌کنند، برخی از کشورها امن  هستند، و برخی دیگر در لیست خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان قرار می‌گیرند که گزدشگران خانم و مسافر زن نمی‌توانند با خیال اسوده به این کشورها سفر کنند زیرا خشونت علیه زنان در این کشوزها بسیار بالاست.

عوامل خطرناک کشورها برای زنان

اگر قصد سفر یا مهاجرت به خارج از کشور را دارید، باید از خطراتی که ممکن است به عنوان یک زن در نقاط مختلف جهان با آن مواجه شوید، آگاه باشید.

خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان این فاکتورها را دارند:

  1. زنان نمی‌‍توانند با آسودگی در تاریکی هوا در خیابان پا بگذارند.
  2. زنان زیادی در ان‌جا به قتل می‌رسند.
  3. زنان در این کشورها مورد خشونت جنسی توسط افراد غریبه هستند.
  4. خانم‌ها تحت خشونت شریک عاطفیشان هستند.
  5. تبعیض قانونی بین خانم‌ها و اقایان وجود دارد.
  6. بین زنان و مردان ان کشور شکاف جنسیتی وجود دارد.
  7. شاخص نابرابری جنسیتی در این کشورها بالا است.
  8. در برابر نگرش‌های زنان خشونت رخ می‌دهد.

کشورهای خطرناک برای زنان: افغانستان

افغانستان، کشوری با تاریخ و فرهنگ پیچیده با جمعیتی در حدود ۳۸ میلیون نفر است که  برای سال‌ها درگیری و خشونت بوده است. زنان در افغانستان از طریق سه شاخص در نا امنی هستند؛ خشونت‌های غیرجنسی، دسترسی به خدمات بهداشتی و دسترسی به منابع اقتصادی؛ برای مثال ازدواج اجباری، تشدید طلاق و ازدواج زود هنگام و بارداری در سنین کمتر از چیزهایی هستند که بسیاری از زنان افغانستانی با آن روبرو هستند که افعانستان جز خطرناک ترین کشور های جهان برای زنان شناخته شده است.

زنان افغانستان

متاسفانه افغانستان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان است. به قدرت رسیدن طالبان و جنگ های بعدی منجر به انقیاد زنان شده و حقوق زنان به شدت محدود شده است. زنان اغلب مورد خشونت، ازدواج های اجباری قرار می گیرند و دسترسی محدودی به آموزش و مراقبت های بهداشتی دارند. علاوه بر این، زنان برای مشارکت در عرصه های عمومی و سیاسی با چالش های قابل توجهی روبرو هستند، به طوری که بسیاری از زنان در صورت تلاش برای صحبت کردن یا شرکت در فعالیت های سیاسی با تبعیض و ارعاب مواجه می شوند.

با وجود این چالش ها، بسیاری از زنان در افغانستان به مبارزه برای حقوق خود ادامه می دهند و گام های مهمی در جهت برابری جنسیتی برداشته اند. سازمان ها و فعالان تحت رهبری زنان برای افزایش دسترسی زنان به آموزش، مراقبت های بهداشتی و فرصت های اقتصادی تلاش کرده اند. با این حال، پیشرفت کند بوده است و وضعیت برای زنان در افغانستان همچنان نامطمئن است.

وضعیت زنان در افغانستان وخیم است و زنان با چالش های قابل توجهی برای امنیت، حقوق و مشارکت در جامعه روبرو هستند. با این حال، انعطاف پذیری و شجاعت زنان افغان را نمی توان دست کم گرفت، و این امید وجود دارد که با حمایت و حمایت مستمر، بتوان به سمت برابری جنسیتی پیشرفت کرد.

کشورهای خطرناک برای زنان: آفریقای جنوبی

خطرناک ترین کشور جهان برای زنان کشوز افریقای جنوبی است که بیشتز تهدیدی بزای مسافران زن به صورت انفرادی بوده. تنها ۲۵ درصد از زنان آفریقای جنوبی گفتند که از راه رفتن تنها در شب احساس امنیت می‌کنند که پایین‌ترین میزان در بین هر کشوری است. آفریقای جنوبی به دلیل خشونت جنسی بدنام است. تخمین زده می شود که بیش از ۴۰ درصد از زنان آفریقای جنوبی در طول زندگی خود مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. علاوه بر این، آفریقای جنوبی بدترین رتبه را برای قتل عمدی زنان دارد. آفریقای جنوبی تنها کشوری بود که “F” را در این شاخص دریافت کرد.

کشورهای خطرناک برای زنان: پاکستان

ششمین کشور بسیار خطرناک برای زنان در جهان است اما از نظر دسترسی آنان به منابع اقتصادی، تبعیض و نیز قرار گرفتن زنان در معرض خطرات ناشی از رفتارهای فرهنگی، مذهبی و سنتی (به شمول قتل‌های ناموسی) دومین کشور بسیار خطرناک برای زنان در سراسر جهان شمرده شده. پاکستان نیز با چالش‌هایی مانند خشونت جنسی، ازدواج اجباری، زندانی جدید و محدودیت‌های آموزش و بهداشت برای زنان، به عنوان یک کشور خطرناک برای زنان شناخته می‌شود.

خطرناک ترین کشور های جهان برای زنان - پاکستان

کشورهای خطرناک برای زنان: یمن

از نظر محدودیت دسترسی زنان به خدمات بهداشتی و منابع اقتصادی و میزان خطرات ناشی از سنت و فرهنگ بومی و نیز خشونت غیر جنسی، این کشور در جایگاه هشتم است. یمن همچنان دارای بحرانی‌ترین وضعیت انسانی است که ۲۲ میلیون نفر در آن به کمک‌های فوری برای زنده ماندن نیاز دارند. یمن از سال ۲۰۱۵ تحت تأثیر بی ثباتی و جنگ داخلی قرار گرفته است که منجر به

یک بحران انسانی ویرانگر شده است. زنان در یمن به دلیل درگیری های مداوم با چالش های مختلفی از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت، ازدواج کودکان و دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی و آموزش مواجه هستند.

یکی از دلایل اصلی اینکه یمن یکی از خطرناک ترین کشورها برای زنان است، شیوع ازدواج کودکان است. بر اساس گزارش یونیسف، حدود ۳۲ درصد از دختران یمنی قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می کنند، در حالی که ۹ درصد قبل از ۱۵ سالگی ازدواج می کنند. ازدواج کودکان نه تنها دختران جوان را در معرض خطر خشونت فیزیکی و جنسی قرار می دهد، بلکه آنها را از تحصیل محروم می کند. و فرصت های آینده

زنان در یمن نیز با نرخ بالایی از خشونت خانگی و تجاوز جنسی روبرو هستند، بدون اینکه از قانون حمایت شود. علاوه بر این، درگیری های مداوم منجر به از بین رفتن خدمات اجتماعی شده است و بسیاری از زنان را بدون دسترسی به مراقبت های بهداشتی و آموزش رها می کند. کمبود منابع و حمایت از فعالان و سازمان های حقوق زنان نیز رسیدگی و مبارزه با این مسائل را دشوار می کند.

به منظور بهبود وضعیت زنان در یمن، رسیدگی به علل اساسی درگیری و تلاش برای حل مسالمت آمیز بسیار مهم است. حمایت و توانمندسازی فعالان و سازمان‌های حقوق زنان نیز می‌تواند به ارائه منابع و خدمات لازم به زنان نیازمند کمک کند.

کشورهای خطرناک برای زنان: نیجریه

فعالان حقوق بشر ارتش این کشور را متهم کرده که در جریان جنگ ۹ ساله علیه جنگجویان بوکوحرام دست به شکنجه، تجاوزجنسی و کشتار غیرنظامیان زده است. نیجریه از نظر قاچاق انسان در کنار روسیه، در ردیف چهارم قرار می‌گیرد. اما از نظر روبرو شدن زنان با رفتارهای مبتنی بر سنت‌های بومی، ششمین کشور خیلی خطرناک محسوب می‌شود.

کشورهای خطرناک برای زنان: سوریه

جنگ داخلی در این کشور در هفت سال گذشته ادامه داشته. کارشناسان سوریه را از نظر دسترسی زنان به خدمات بهداشتی و قرار داشتن آنان در معرض خشونت غیرجنسی (شامل خشونت‌های مرتبط به ستیزه‌گری‌های مسلحانه و خشونت خانگی) در جایگاه دوم قرار داده‌اند اما از نظر قرار داشتن زنان در معرض سوءاستفاده جنسی شبیه آمریکا دانسته‌اند که جایگاه سوم را در میان کشورهای جهان دارد. ‌ درگیری های جاری در سوریه منجر به برهم خوردن نظم و قانون شده است و زنان را در برابر انواع مختلف سوء استفاده و استثمار آسیب پذیر کرده است.

کشور سوریه

درگیری های سوریه منجر به آواره شدن میلیون ها نفر از جمله زنان و کودکان شده است که در معرض خشونت های جنسیتی به شکل تجاوز جنسی، ازدواج اجباری و قاچاق قرار گرفته اند. زنانی که به کمپ های پناهندگان یا دیگر مناطق آواره گریخته اند نیز در معرض خطر استثمار جنسی و قاچاق قرار دارند.

 

علاوه بر تأثیر درگیری، جامعه مردسالار سوریه و هنجارهای فرهنگی محافظه کارانه نیز به به حاشیه رانده شدن و تبعیض زنان کمک کرده است. زنان اغلب از حقوق خود برای تحصیل و اشتغال محروم می شوند و مشارکت آنها در فرآیندهای تصمیم گیری محدود است.

قربانیان خشونت یا سوء استفاده مبتنی بر جنسیت به دلیل فروپاشی حاکمیت قانون و فقدان سازوکارهای قانونی تأثیرگذار، با موانع قابل توجهی در جستجوی عدالت و حمایت روبرو هستند. درگیری های مداوم همچنین منجر به تضعیف نهادهای مسئول حمایت از حقوق زنان، از جمله مجری قانون و قوه قضائیه شده است.

کشورهای خطرناک برای زنان: سومالی

از سال ۱۹۹۱ تا حالا متحمل جنگ و ستیزه‌جویی بوده. سومالی از نظر دسترسی زنان به خدمات بهداشتی و واقع شدن آنان در معرض خطرات ناشی از رسوم و عادات سنتی، سومین کشور خطرناک جهان شناسایی شده. اما از نظر محدودیت دسترسی زنان به منابع اقتصادی، در جایگاه پنجم قرار دارد.

سومالی با چالش‌هایی مانند خشونت جنسی، ازدواج اجباری، ختنه زنان، خشونت خانگی و عدم دسترسی به آموزش و بهداشت برای زنان، به عنوان یک کشور خطرناک تشخیص داده می‌شود

کشورهای خطرناک برای زنان: برزیل

دومین کشور خطرناک برای زنان است. تنها ۲۸ درصد از زنان گزارش کردند که در هنگام پیاده روی در شب احساس امنیت می کنند و این کشور سومین میزان قتل عمدی علیه زنان را دارد. برزیل همچنین از نظر درصد زنانی که خشونت فیزیکی یا جنسی از طرف شریک جنسی خود را تجربه کرده اند با ۳۶.۹ درصد در رتبه ششم قرار دارد. روسیه رتبه دوم قتل عمدی علیه زنان را دارد که بزرگترین دلیل رتبه سوم این کشور در فهرست است. روسیه همچنین به عنوان یکی از ده کشور برتر دارای قوانین و مقرراتی است که توانایی زنان را برای مشارکت در جامعه و اقتصاد محدود می کند.

کشورهای خطرناک برای زنان: مکزیک

در رتبه چهارم خطرناک ترین کشورها برای زنان و همچنین رتبه چهارم از نظر درصد زنانی که از راه رفتن در شب احساس امنیت می کنند و قتل عمدی علیه زنان است. تنها حدود ۳۳ درصد از زنان در مکزیک گزارش کردند که هنگام پیاده روی در شب احساس امنیت می کنند. علاوه بر این، مکزیک در رتبه سوم خشونت جنسی غیر شریک جنسی قرار دارد که حدود ۱۶ درصد از زنان آن را تجربه می کنند. جایگاه ایران در فهرست خطرناک ترین کشورها تا حد زیادی به دلیل رتبه اول این کشور از نظر شکاف جنسیتی است. این شاخص تفاوت های بین مردان و زنان را در مشارکت اقتصادی، پیشرفت تحصیلی، سلامت و توانمندسازی سیاسی اندازه گیری می کند. علاوه بر این، ایران از نظر تبعیض قانونی علیه زنان در رتبه سوم قرار دارد.

زنان مکزیک

کشورهای خطرناک برای زنان: سودان

به عنوان یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان شهرت بدنام دارد. خشونت مبتنی بر جنسیت با نرخ بالای تجاوز جنسی، خشونت خانگی و ازدواج اجباری گسترده است. زنان همچنین با تبعیض و دسترسی نابرابر به آموزش، مراقبت های بهداشتی و فرصت های شغلی مواجه هستند

یکی از دلایل اصلی وضعیت نامطمئن سودان برای زنان، درگیری های مداوم و بی ثباتی سیاسی آن است. این کشور چندین دهه درگیری از جمله درگیری دارفور را تجربه کرده است که منجر به نقض گسترده حقوق بشر و خشونت علیه زنان شده است. زنان در زمان درگیری و آوارگی با گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی و خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی هدف قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از عواملی که در خطر سودان برای زنان نقش دارد، عدم حمایت قانونی و اجرای آن است. در حالی که این کشور قوانینی دارد که خشونت مبتنی بر جنسیت را جرم انگاری می کند، این قوانین همیشه اجرا نمی شوند و هنجارهای فرهنگی اغلب زنان را از عدالت خواهی باز می دارد. بسیاری از زنان همچنین به منابع پزشکی و قانونی دسترسی ندارند و گزارش جنایات یا دریافت حمایت را پس از تجربه خشونت دشوار می‌سازد.

زنانی که قصد سفر به سودان را دارند باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند و از خطرات احتمالی که ممکن است با آن مواجه شوند آگاه باشند. همچنین حمایت از سازمان ها و ابتکارات محلی که برای توانمندسازی زنان و حمایت از برابری جنسیتی در کشور تلاش می کنند، بسیار مهم است.

کدام کشورهای جهان برای زنان خطرناک هستند؟

خطرناک‌ ترین کشورهای جهان برای زنان بر ساس ویژگی‌های معینی مانند خشونت خانگی، قتل، امکان رفت و امد در شب و … معین شده‌اند. افغانستان، افریقای جنوبی، پاکستان، یمن و سوریه به علت وجود جنگ در این کشورها در صدر این لیست قرار می‌گیرند، برخی از کشورهای غربی مانند مکزیک و برزیل نیز در این لیست هستند.لازم به ذکر است که این لیست تنها چند نمونه از کشورهای خطرناک ترین برای زنان است و در سطح جهانی وجود دارد. توصیه می‌شود که برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر، به گزارش‌ها و مطالعات موجود در زمینه حقوق زنان و مساویت جنسیتی مراجعه کنید.

سوالات متدوال

مهم‌ترین فاکتورها برای سنجش امنیت در یک کشور برای زنان چیست؟
خشونت- نابرابری جنسیتی- تبعیض و…
خطرناک ترین کشورهای جهان برای زنان کدام هستند؟
افغانستان- آفریقای جنوبی- پاکستان- یمن-سوریه-نیجریه- سومای- برزیل مکزیک
جرا برزیل کشور خطرناکی برای زنان است؟
ین کشور سومین میزان قتل عمدی علیه زنان را دارد. برزیل همچنین از نظر درصد زنانی که خشونت فیزیکی یا جنسی از طرف شریک جنسی خود را تجربه کرده اند با ۳۶.۹ درصد در رتبه ششم قرار دارد
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها