از مرز تمرچین تا کربلا

در روزهای اخیر که فاصله زیادی با اربعین حسینی نمانده است و مسافران در حال حرکت به سمت کشور عراق و کربلا معلی هستند، به احتمال زیاد اسم پایانه مرز تمرچین را بسیار شنیده باشید. سفر از این مرز به دلیل شلوغی مرزهای دیگر مانند مهران و چذابه و امکانات مناسبش در دوسال اخیر بسیار توصیه شده است.

سفر به کربلا از مرز تمرچین

موقعیت مکانی تمرچین

مرز تمرچین در جنوب استان آذربایجان غربی و ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر قرار گرفته است و در مقابل ان مرز حاج عمران عراق است. این مرز در سال ۱۳۸۶به‌طور رسمی در دسته مرزهای ایران قرار گرفت که به شدت موجب پیشرفت اقتصاد منطقه شد. اولین بار در سال ۱۴۰۱ امکان تردد از این مرز برای سفر اربعین ایجاد شد که در همان سال حدود ۷۰ هزار رفت و آمد انجام گرفت.

فاصله مرز تمرچین تا شهرهای مهم

این مرز خوش آب و هوا با شرق عراق است و برای رسیدن به کربلا باید پیاده یا با خودروهای تهیه شده به سمت جنوب این کشور بروید. در این سفر به ترتیب از شهرهای اربیل، کرکوک، بغداد، کربلا و نجف عبور خواهید کرد.

به‌طور کلی فواصل این مرز تا شهرهای مهم به این صورت است:

  • تمرچین تا ارومیه ۱۶۰ کیلومتر
  • تمرچین تا پیرانشهر ۱۱ کیلومتر
  • تمرچین تا چومان عراق ۲۵ کیلومتر
  • تمرچین تا تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر
  • تمرچین تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر
  • تمرچین تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر
  • تمرچین تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر

امکانات این مرز

مرز تمرچین یکی از ۶ پایانه تردد مسافران اربعین است که میانگین زمان عبور از ان ۵ دقیقه می‌باشد. این مرز کم ترافیک دارای امکانات رفاهی مناسبی است. در مسیر تردد به تمرچین تا تاریخ ۱۸ شهریور از شمالی‌ترین نقطه مرز استان اذربایجان غربی پست‌های امداد و نجات هلال احمر و خودروهای امدادی برای خدمت رسانی به مسافران مستقر شده‌اند.

۳۸ گیت برای پذیرش و بررسی گذرنامه مسافران در داخل و خارج سالن پایانه تمرچین تهیه شده‌اند. در این مرز حدود ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی و حدود ۸۰ موکب برای پذیرایی از زائران پیاده امام حسین (ع) برپا شده‌اند. تمام امکانات در این پایانه ۲۴ ساعته است و نیروهای خدماتی به‌طور مرتب موارد لازم را ضدعفونی می‌کنند.

امکان تردد از دیگر مرزها

مسافرانی که برای عبور از دیگر مرزها مانند چذابه و مهران و خسروی ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند مسیر خود را تغییر داده و از این مرز عبور نمایند.

خرید سیم کارت در مرز

گیت‌هایی برای خرید ارز، سفر کارت و سیم‌کارت‌های ایرانی و عراقی در این مرز وجود دارند که زائران می‌توانند به ان‌ها مراجعه کنند.

وعده‌های غذایی و پارکینگ در حرکت از مرز تمرچین

امکان اسکان ۴۰ هزار مسافر در پایانه مرزی تمرچین وجود دارد و در ورودی ان و یکی از پادگان‌های نزدیک پارکینگ برای ۵۰ هزار خودرو تهیه شده است.

در داخل مرز و در خارج ان حدود ۷۲ موکب با حدود روزانه ۱۰۰ هزار پرس غذا برای پذیرایی از مسافران اماده هستند.

هزینه‌های سفر از تمرچین

شما می‌توانید بعد از عبور از مرز با خودروهای عبوری یا ماشین‌های حمل مسافر که آماده شده‌اند به‌سوی کربلا و پیوستن به زائران پیاده حرکت کنید.

هزینه‌های حدودی به شرح زیر است:

  • کرایه حاج عمران به اربیل ۱۰ هزار دینار
  • کرایه اربیل به کاظمین ۲۰ هزار دینار
  • کرایه اربیل به الحسینه ۱۷ هزار دینار

خرید در تمرچین

مرز تمرچین در نزدیکی شهر پیرانشهر بازارچه‌ای دارد که در ان انواع لوازم خانگی و برقی، لوازم خودرو و … با کیفیت بالا و قیمت پایین قابل خریداری هستند.

پایانه مرزی تمرچین

چرا سفر از مرز تمرچین توصیه می‌شود؟

مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی در سال‌های اخیر به دلیل ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و همچنین آب و هوای خنک و کوهستانی و خلوتی به یکی از محبوب‌ترین مرزها برای پیاده روی اربعین تبدیل شده است. فاصله‌ی این مرز تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر می‌باشد و در این مرز محل اسکان، موکب‌های پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ برای سهولت سفر و راحتی مسافران آماده گردیده است، برای یافتن پاسخ سوالات خود درباره سفر از این مرز می‌توانید با کارشناسان بلیطنجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مرز تمرچین کجاست؟
در استان اذربایجان غربی و ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر
مرز تمرچین چقدر ظرفیت دارد؟
پیش‌بینی می‌شود که این مرز امسال حدود نیم میلیون مسافر داشته باشد.
فاصله تمرچین تا کربلا چقدر است؟
فاصله‌ی این مرز تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر می‌باشد
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها