زادروز نیما یوشیج( پدر شعر نوی فارسی) و زندگی‌نامه وی

هر سال ۲۱ آبان ماه به عنوان زادروز نیما یوشیج، پدر شعر نو پارسی شناخته می‌شود. این شاعر پرآوازه به دلیل تغییرات بزرگی که در شعر فارسی ایجاد کرد، به عنوان پدر آن شناخته می‌شود. وی شاعری پویا و خلاق بود که هنر او از اندیشه فلسفی و اجتماعی‌اش نشات می‌گرفت و باعث شد که راه‌های جدیدی برای شاعران نسل جدید گشوده شود و تاثیر بسیار زیادی در جریان ادبی گذاشت. آرامگاه علی اسفندیاری هم اکنون در شهر یوش و در خانه پدریش قرار گرفته است.

زادروز نیما یوشیج

زادروز نیما

نیما یوشیج که نام اصلی او علی اسفندیاری است در سال ۱۲۷۶ در یوش مازندران چشم به جهان گشود. وی در سال ۱۳۰۰ تصمیم گرفت که نام خودش را به نیما تغییر دهد نیما نام یکی از پهلوانان طبرستان بود و یوشیج نیز به روستای زادگاه او که در نزدیکی شهر آمل استان مازندران قرار دارد، اشاره می‌کند. هرچند که پیش از نیما یوشیج افرادی مانند ابوالقاسم لاهوتی و تقی رفعت و …. نیز سعی کرده بودند که خارج از قالب‌های رسمی و شایع شعر بگویند، اما اشعار او به علت دقت زیادی که در سرودن آن‌ها به کار می‌برد، توانست قالب‌های قدیمی و کهن شعر فارسی را پس از ۳۸ سال به هم بریزد و شعر نوی پارسی را پدید آورد. 

زندگی نیما

نیما یوشیج در عصری به نوجوانی و جوانی رسید که انقلاب مشروطه و جنبش جنگل اتفاق افتادند و اون نیز تفکر چپ گرایانه‌ای داشت، حتی در بازه‌ای تصمیم گرفت که در جنگل به میرزا کوچک خان بپیوندد و همگام با او بجنگد. برادر نیما، لادبن، سردبیر نشریه حزب کمونیست ایران بود که نیما نیز در آن مجله فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۰۵ با عالیه جهانگیر ازدواج کرد که خواهرزاده نویسنده پرآوازه، میرزا جهانگیر صور اسرافیل بود. حاصل این ازدواج پسری به نام شراگیم بود که در آمریکا زندگی می‌کند. 

آثار نیما

نیما هرچند که شاعر بسیار دقیق و حساسی بود، اما در اداره مالیه و در مدارس مختلف و روزنامه‌های مختلف نیز همکاری می‌کرد و فعالیت داشت. معروف‌ترین آثار او افسانه و قصه رنگ پریده هستند.

یوش مازندران

پدر نیما ابراهیم خان اعزام السلطنه بود که از بزرگان و زمین.داران مازندران محسوب می‌شد. این خانواده اعیانی تصمیم به ساختن یک خانه در روستای یوش در سال ۱۲۰۷ نمودند. پس از ۸ سال خانه پدری نیما که هم اکنون قبر او در آن‌جا قرار گرفته است، به همت نیای وی ساخته شد. روستای یوش در شهرستان نور و ۱۸۰ کیلومتری آمل، استان مازندران قرار گرفته است. این روستای زیبا در میان کوه‌های البرز قرار گرفته است و برای همین است که  بهترین زمان سفر به آن‌جا فصل پاییز و فصل بهار است. شغل بیشتر مردم این روستا باغداری و دامپروری است. از جاذبه‌های گردشگری این روستا موارد زیر هستند:

  • خانه پدری یوشیج

خانه پدری نیما یوشیج اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این روستا است که یک حیاط‌ مرکزی و تعداد زیادی اتاق دارد. ویژگی زیبای این خانه ساخت آن از چوب و گچ است، البته امروزه این بنا را مرمت کرده‌اند اما هنوز هم آجرکاری و گچبری‌های زیبای آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. در داخل خانه موزه‌ای از اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما از جمله تابلوی نقاشی با امضای شخصی او قرار گرفته است، بعضی از اتاق‌ها تبدیل به کتابخانه شده‌اند. آرامگاه خواهر نیما یعنی بهجت اسفندیاری و سیروس طاهباز، که حدود ۳۰ سال را برای گردآوری آثار نیما صرف کرد و ارادت بسیاری به او داشت، در کنار قبر او قرار گرفته‌اند.

  • آرامگاه کیا داوود

در قسمت بالای قبرستان روستای یوش، بنای کوچکی وجود دارد که به آرامگاه کیا داوود معروف شده است. به نظر می‌رسد این بنا یکی از آتشکده‌های زرتشتیان بوده باشد که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است. البته یوش یک حمام تاریخی و بنای جفت برار نیز دارد.

  • اوزرود

رود هراز دارای دو سرشاخه اصلی است که یکی از آنها به نام اوزرود از قسمت جنوبی روستای یوش می‌گذرد و یکی از مناظر طبیعی بسیار زیبا را ایجاد کرده است.

فوت نیما یوشیج

نیما یوشیج در سال ۱۳۳۸ به دلیل دچار شدن به بیماری ذات الریه در شهر تهران فوت کرد. ابتدا پیکر او را در قبرستان ابن بابویه همین شهر خاک کردند، ولی وصیت نیما یوشیج به خاک سپردن او در روستای پدریش یعنی یوش، بود. پس از گذشت سال‌ها و در سال ۱۳۷۲ پسرش شراگیم، پیکر نیما یوشیج را به یوش انتقال داد و در خانه پدری به خاک سپرد. جالب است که بدانید خانه پدری نیما یوشیج که مربوط به دوره قاجار است، جزو آثار ملی محسوب می‌گردد. 

نیما یوشیج

زندگی‌نامه نیما یوشیج

نیما یوشیج که نام اصلی وی علی اسفندیاری ، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شاعران شعر نسل نو پارسی مانند منظومه افسانه و پدر آن شناخته می‌شد . او در سال ۱۲ ۷۶ در روستای یوش مازندران که در میان کوه‌های البرز قرار گرفته است به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۸ نیز از دنیا رفت. سال‌ها بعد فرزندش پیکر او را به خانه پدری در روستای یوش انتقال داد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بلیطینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

محبوب‌ترین آثار نیما یوشیج کدام هستند؟
قصه رنگ پریده و افسانه

یوش مازندران کجاست؟
یوش روستای پدری نیما یوشیج بود که در استان مازندران و نزدیکی شهر آمل شهرستان نور، قرار گرفته است.

چرا نیما یوشیج را پدر شعر نو فارسی می‌دانیم؟
با توجه به دقت و اشعاری که می‌سرود تحول بسیار زیادی در اشعار کهن فارسی به وجود آورد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها