سفر به سرزمین میوه های استوایی

اغلب مردم از خوردن میوه لذت می برند. به کنار از خواص و فواید آن و نیز نقش مهمی که درسلامتی جسمی ما انسان ها دارد، برخی از افراد راغب به تجربه طعم جدیدی از میوه ها هستند؛ از جمله میوه های استوایی. میوه هایی که از دامنه لیست روتین میوه های موجود در هر شهر خارج هستند.

 در ادامه این سری از مطالب مجله گردشگری بلیط اینجا به برسی برخی از میوه های استوایی و خاص در هر کشور خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم از آن دسته افراد علاقمند به تجربه طعم های جدید در دامنه میوه های خوراکی هستید؛ همراه ما باشد.

بستنی لوبیا

بستنی لوبیا

این میوه عجیب و البته خوش مزه، در رستوران های برخی کشورها برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود.

 اگر بخواهیم در رابطه با خواص این میوه جالب سخن بگوییم باید به جلوگیری از چربی اشباع در بدن، پیشگیری از بالارفتن کلسترول یا درمان سردرد اشاره کنیم. لوبیا اینگا یا همان لوبیا بستی از خوراکی های بومی دریاچه آمازون برزیل به حساب می آید.

چایوت

چایوت

این میوه سبز رنگ بامزه از خانواده کدو تنبل، خیار و خربزه شمرده می‌شود. چایوت از خوراکی های بومی است که در مکزیک به عمل می آید.

 چایوت که در زبان مردم محلی مکزیک به چوچو هم معروف است؛ حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها، ضد سرطان ها، ویتامین هایB6، C، K، مس، کلسیم و درکل منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن در حفظ سلامتی است.

همین‌طور چایوت در کاهش خطر ابتلا به دیاب تو نیز افزایش سلامت قلب به کمک شما می آید.

خرمالو

خرمالو

مابین تمامی این اسامی عجیب، شاید برایمان جالب باشد که خرمالو به عنوان یک میوه استوایی نامش برای همه ما آشناست. و با فرارسیدن فصل پاییز میهمان میوه فروشی ها می شود و رنگ و لعابی جذاب تر را به آنها می دهد.

از ارزش و فواید فراوان این میوه می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

ویتامین هایB، A و C، منگنز، پتاسیم و لسیم و منبع غنی مواد معدنی دیگر است.

لوکامو

لوکوما

شاید در نگاه اول همانند اغلب مردم به دلیل بافت نچندان زیبا و جذاب این میوه از خوردن آن صرف نظر کنید. اما در واقع لوکامو برخلاف ظاهرش، بافت درونی بسیار خوش مزه ای دارد. لوکامو طعمی شیرین دارد و به همین سب در کیک و شیرینی، پودینگ و بستنی مورد استفاده آشپزان خوش سلیقه قرار می گیرد.

میوه استوایی پوملو

پوملو

همانطور که از تصویر این میوه پیداست؛ آن را از دسته مکبات باید خواند. پوملو با ظاهرجالب خودش مسافر جنوب شرقی آسیا است که به دیگر کشورها راهی می‌شود.

شاید توجهتان به این میوه بابت نزدیکی ظاهرش به میوه گریپ فروت باشد. پوملو با پوست خارجی سبز رنگ خود و میوه گوشتی سفیدش، طعمی شیرین و شبیه به گریپ فروت دارد.

میوه ستاره ای

میوه استوایی ستاره ای

یک میوه و اینهمه جذابیت و دلبری؟ بدون شک ظاهر میوه تاثیری مستقیم بر لذت خوردن آن خواهد داشت. STAR FRUIT  از جمله میوه‌های دوست داشتنی و البته گرمسیری نواحی استوایی محسوب می‌شود.

با جداکردن پوست خارجی این میوه، با یک میوه پنج گوشه دار روبه رو خواهید شد که اگر آن را به صورت افقی برش بزنید ستاره هایی زرنگ، ترد، شیرین و خوش مزه خلق خواهند شد.

این میوه که به نام کارامبولا نیز گاهی شناخته می شود، بومی نپال وسریلانکا، مالزی و اندونزی به شمار می آید. از خواص بیشمار آن می توان به اشباع بودن در موادی همچون آنتی اکسیدان و نیز کاهش وزن و… اشاره کرد.

 همچنین موجب جوان سازی پوست صورت، درمان اگزما و آکنه و جوش، مراقبت از سلامت معده و دستگاه گوارش، کاهش فشار خون و کلسترول و کمک به سلامت قلب اشاره کرد.

خیار آفریقایی

نه تنها نام میوه های استوایی و طعم آنها بلکه ظاهرشان بسیار عجیب و مبهوت کننده است. این میوه هم از همان دسته میوه های گیج کننده هست. گوشت و میوه اصلی این خوراکی طعمی عجیب و مابین کیوی، کدوسبز و خیار است. با طعم ترش خود می توان به ذائقه برخی افراد خوش بیاید.

کیوکاملون

کیوکاملون

هندونه های کوچک دوست داشتنی که هم خوش بو باشد هم با مزه ترش خود دل هر کسی را ببرد. مگر از چنین میوه ای می‌توان با این قیافه جذاب و دلنشین به راحتی گذشت؟ البته کیوکاملون را اگر در ایران یافتید خوب است بدانید که با نام هندونه موشی شناخته می‌شود.

این میوه را خیارهای ترش مکزیکی خطاب می‌کنند که دلیلش هم ترکیب طبیعی دومیوه هندوانه و خیار است.

میوه استوایی چریمویا

چریمویا

این میوه عجیب و البته دوست داشتنی که ظاهرش شباهت زیادی به میوه استوایی سورسوپ دارد، برخلاف ظاهر سختش، درون بسیار نرم و شگفت انگیزی دارد. چریمویا با بافت خامه ای خود طعمی عجیب مابین طعم موز، توت فرنگی و آناناس دارد.

انگور برزیلی

انگور برزیلی

جابوتیکا یا انگور برزیلی یک میوه استوایی با نام و ظاهری عجیب و نسبتا آشنا برای ما است. علاوه بر عجیب و قریب بودن ظاهر این میوه استوایی نکته عجیب تر و قابل توجه آن نحوه و محل رویش و رشد آن است.

همانطور که از تصویر پیداست، انگور برزیلی بر روی تنه درختان بومی جنوب برزیل رشد می‌کند. و این امکان را فراهم می‌کند که بتوان دانه های آن را مستقیما از روی تنه درخت جداکرد. این درخت در طول سال و در حالت طبیعی، دو تا سه بار میوه به بار می‌نشاند. این میوه گرمسیری، خواص درمانی بسیار از جمله درمان هموپتیزی یا همان خلط خونی، آسم، التهاب مزمن لوزه ها دارد. و شامل منابع آنتی اکسیدان یا همان ضد سرطانی است.

میوه استوایی لیچی

لیچی

سرخالو یا همان لیچی از دیگر میوه های استوایی دلچسب است که تنها با نگاه به ظاهر و قیافه آن، و قبل از خوردن میوه اش عاشقش می شوید. لیچی یک میوه تابستانی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

 پوست خارجی لیچی خوراکی نیست و برخلاف تصوری که از سخت بودن برای ما ایجاد می‌کند، اما به راحتی کنده می‌شود. لیچی در کشور چین به مقدار کثیری یافت می‌شود. و در تهیه دسرها به خاطر طعم شیرینش کابرد دارد. همچنین لازم است که به خواصی همچون ویتامین های B6  و B3، فولات، پتاسیم، فسفر، منیزیم و منگنز، فیبر و پروتئین و … اشاره نمود.

میوه اژدها

میوه اژده‌ها

احتمالا نام میوه های استوایی از قبیل دراگون فروت و یا میوه اژدها برای شما آشنا است. اما جالب است بدانید که نام دیگر این میوه پیتایا است و به این نام نیز شناخته می‌شود. این میوه که در کشور ما هم دسترسی به آن نسبتا راحت است، در سال های گذشته امتیاز خوبی را در بین خریداران و طرفداران خود کسب کرده است. و به دسته‌ی میوه‌های استوایی محبوب پیوسته. بخش خوراکی این میوه همان گوشت سفید و دانه های سیاه رنگ داخلش است. این گوشت سفید رنگ، طعم خاصی ندارد اما دانه های آن طعمی نزدیک به مزه‌های آجیلی دارند. مناسب ترین مناطقی که این میوه ب راحتی در آن‌ها رشد می‌کند؛ نواحی در داخل آمریکای مرکزی و نیمه های گرمسیری کشورهای فلسطین، ویتنام، مالزی و چین، و همچنین تایلند و نیاگارا است. از جمله خواص این میوه باید به آنتی اکسیدان ها، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

امیدواریم اطلاعات خوبی را در رابطه با چند مورد از هزاران وگونه میوه استوایی در اختیارتان قرار داده باشیم.

در ادامه همراه مجله گردشگری بلیط اینجا در آپارات باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها