خانه ملاباشی اصفهان

بازدید از خانه ملاباشی اصفهان

خانه‌های تاریخی و فرهنگی که نماد اصالت و تمدن ایرانیان از گذشته تا عصر ایران بوده است، همواره مورد توجه گردشگران، بومگردان و به ویژه توریستان خارجی بوده است. در ادامه این مطلب نیز به معرفی خانه ملاباشی خانه ای تاریخی و با شکوه خواهیم پرداخت. که شما را مجاب می‌کند تا بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. پس با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلیط‌های هوایی و زمینی، و کسب اطلاعات در مورد تورهای شهر اصفهان به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید یا با ما تماس حاصل فرمایید.

خانه تاریخی ملاباشی
خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

خانه ملاباشی را با عنوان خانه معتمدی نیز می‌شناسند. خانه ملاباشی یادگاری از گذر زمان است. اثری تاریخی از سلسه‌های زندیه و قاجار است و رنگ و بوی هنر و معماری اصیل ایرانی را در قلب خود زنده نگه داشته است. و این حس را به سبب مفروش شدن با فرش های دست باف زیبا و چشم نواز با آن همه تار و پود زنده به بازدید کنندگان و میهمانان خود بیشتر القا می‌کند.

ملاباشی کیست؟

در دوران حکومت قاجاریه فردی به نام ملاباشی، منجم دربار ناصرالدین شاه بود. پسر ارشد ناصرالدین شاه که کسی جز ضل السلطان نبود، به دلیل اختلالات رفتاری و روانی به اطرافیان خود آسیب می‌رساند. و این رفتارها حتی به حیوانات رسیده بود. طوری که ببرهای مازندران را به سمت انقراض کشاند.

در کنار تمام اینها رذائل اخلاقی و رفتارهای خارج از عرف نیز کمترین رفتارهایی بود که می‌توانست از این فرد سر بزند. اما به دلیل همین رفتارها و نارضایتی‌های همسر ضل السلطان، همسر وی به اصفهان به خانه روحانی مطرح آن شهر یعنی آقا نجفی پناه برد. ضل السلطان هم بر حسب کینه توزی و انتقام جویی از همسر خود؛ پسرانش را به خط کرد تا به انتقام جویی از مادر خود برآیند و با وعده‌ی دادن نصف املاک خود به فرزند پسری که مادر فراری خود را بکشد، آنها را راهی اصفهان کرد.

ناصرالدین شاه هم از هراس وضع موجود، ملاباشی را که روحانی امین و مورد اعتماد مردم بود و جایگاه والا و قابل احترامی میان مردم کسب کرده بود را به منظور آرام کردن شرایط و جو نابسامان ایجاد شده به اصفهان فرستاد. طبیعتا پس از مهاجرت ملاباشی به اصفهان، مکانی که در آن اسقرار کرده است جایی نبوده به جز خانه فعلی با نام ملاباشی.

شاید برایتان سوال باشد که نام گرفتن آن به عنوان خانه معتمدی به چه دلیل است. پس از خریداری شدن این خانه توسط آقای معتمدی، از این خانه با نام خانه معتمدی نیز یاد می شود.

خانه ملاباشی در کجا قرار دارد؟

خانه ملاباشی اصفهان

بنیاد خانه ملاباشی در شهر اصفهان، شهری غنی با بافتی تاریخی که خاطرات بسیاری را از ایران و حکومت های مختلف آن در دل دارد؛ پایه گذاری شد. اگر با سفر به شهر اصفهان قصد بازدید از خانه معتمدی را کردید، به محله پاقلعه اصفهان، خیابان ملک بروید و سپس وارد کوچه ملاباشی شوید. خانه اول در سمت راست شما؛ میزبان جذاب مسافران و گردشگران عزیز است.

آشنایی با قسمت های مختلف خانه ملاباشی

شهر اصفهان پر از جاذبه های دیدنی و خاطره ساز برای بومگردان و مسافران خود است. این خانه ی باصفا با آن‌همه شیشه های رنگی و نور رنگی میان خانه، آینه کاری ها، نقوش حکاکی شده بر دیوار و سقف ها، وسایل با ارزش قدیمی، و آرامشی حاکم در تمام اتاق های آن تجربه ای عجیب و بی نظیر را برایتان رقم خواهد زد.

خانه معتمدی اصفهان
نقوش و حکاکی های سقف و دیوار های خانه ملاباشی

حیاط بیرونی خانه ملاباشی

خانه ملاباشی یا همان خانه معتمدی نمونه کامل و اصیل از فرهنگ ایرانی است. که معماری جذاب خانه های ایرانی را به نمایش می‌گذارد و ریشه در تمدن ایران و قدمت تاریخ ایران کهن دارد. این همه نبوغ در معماری ایرانی بدون شک برای تمام دنیا حیرت برانگیز و البته تحسین برانگیز است.

این حیاط دارای پله هایی برای دسترسی به طبقه بالا ساختمان، و ایوانی در هر طبقه است. البته که حوضچه ی وسط حیاط هم از جاذبه های این قسمت از خانه است. پس از خریداری این خانه توسط آقای معتمدی بیشترین بازسازی ها در این خانه انجام شد.

تابستان نشین

خانه معتمدی یا خانه ملاباشی

پس از ورود به این قسمت از خانه، دیوارها و سقف های منقوش و زیبا، و نورپردازی های طبیعی که اتاق را تزئیین کرده اند قطعا شما را مبهوت خود می‌کنند و به دوران زندیه می‌برند.

به هنگام بازسازی این خانه و لایه برداری ها برای مرمت، نقوش و آثاری قدیمی تر و البته گرانبها یافت شده است که می‌توان به نام سیارات، و ماه های باستانی ایرانی برروی نقاشی های این سقف ها و جداره های داخلی اشاره کرد. همچنین اتاق هایی در اطراف این اتاق تابستان نشین قرار دارد که هر کدام به نام یکی از ماه های باستانی ایرانی نام گذاری شده اند.

حیاط اندرونی

خانه های تاریخی اصفهان

اگر از راهرو و میان گذر مابین حیاط بیرونی و تابستان نشین عبور کنید، تازه شدن روح، آزاد شدن ذهن و افکار، و پرواز خیال را به خوبی احساس و درک می‌کنید. در این حیاط گوشه هایی یاد و خاطره زندیه را برای ما تدایی می‌کند. گویی که در همان دوران زندگی می‌کنیم.

نکته قابل توجه درباره این حیاط این است که نه‌تنها معماری ایرانی در آن زنده است بلکه تلفیقی از معماری اروپایی را نیز در خود جای داده است. در این حیاط اتاق ۹ دری و ۵ دری هم قرار دارد. شما حتی در حیاط های این خانه هم ردپای نقاشی‌های هنرمندانه و کاشی کاری های معاصر را می‌توانید بیابید.

شاه نشین

دور تا دور این اتاق تزئینات و عتیقه هایی ارزشمند به چشم می خورند. به کنار از این وسایل زیبا، کنده کاری هایی که برروی سقف و لوسترها وجود دارد تمام این جذابیت ها را دو چندان می‌کند.

اندرونی

اتاقکی با فضای نسبتا تنگ و شلوغ که با وسایل خواب، همچون رختخواب تشک و بالش پر شده شده است و دور تا دور آن را نیز پشتی چیده‌اند. به هنگام رسیدن به این اتاق بی شک مجذوب آن می شوید. انگار به کودکی خود می روید؛ خانه مادر بزرگ ها با آنهمه صفا، بالا رفتن از رختخواب ها و شب های سرد زمستان که در زیر این پتوهای قطور قایم میشدید.

زیبایی های این خانه در همین جا به پایان نمی‌رسد. و بدون شک ارزش های اثر تاریخی و فرهنگی در کلام و تصویر نمی‌گنجد. لمس تاریخ از زیبا ترین تفریحات برای انسان است. پس اگر به تاریخ و هنر علاقمندید و به اصفهان سفر کردید، حتما سری هم به خانه ملاباشی بزنید.

برای دیدن ویدئوهای جذاب ایران و جهان، سری به آپارات بلیط اینجا بزنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها