دامنه سبلان

گذر در میان دامنه های سبلان

دامنه سبلان در کوه سبلان، سومین کوه بلند و مرتفع ایران که با تلفیق داغ ترین چشمه آب گرم و بزرگترین پل معلق جهان، در کنار بهشتی دیدنی به نام جهنم دره، شگفت انگیز ترین مقصد گردشگری و حتی توریستی در ایران را خلق کرده است.

 اگر شماهم علاقمند به کوهنوردی و عاشق ارتفاع هستید و یا اگر از ارتفاع گریزانید و ترجیح شما بر کمپ زدن در دامنه های دشتی و سرسبز جذاب ترین کوه آتشفشانی ایران است و در طبیعت به بازیابی وجود خود می‌پردازید؛ حتما تا پایان این مطلب همراه مجله گردشگری بلیط اینجا باشید. شک نکنید که در پایان این مطالب از علاقمندان سفر به دامنه های سبلان خواهید شد.

جهت اطلاع ازتورها و پروازهای شهر اردبیل به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید و یا با ما تماس حاصل فرمایید.

شاید شما هم شنیده باشید که سبلان را برخی قله مقدس ایران می‌نامند اینکه چرا و به چه دلیل؛ می توان به عقاید مردم محلی رجوع کرد که بر این باورند پیامبر زرتشت در زیر یک تخته سنگ کنار دریاچه آرمیده است. البته گذشته از آن به این مورد هم باید اشاره کرد که کوه سبلان در گذشته مکانی برای عبادتگاه زرتشتیان بوده است. و همین موضوع دلیلی بر تقدس این قله بین اهالی و بومیان شهر اردبیل است.

دریاچه سبلان کوه سبلان

برای رفتن به دامنه های سبلان به کجا سفر کنیم؟

در ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل و یا ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر مرتفع ترین قله ایران، سبلان قرارگرفته است. جالب است بدانید که این کوه مرتفع از سه شهر اردبیل، اهر و مشگین شهر قابل رویت است و سبلان بر این سه منطقه مشرف واقع شده است.

سبلان را بیشتر بشناسیم

کوه پرشکوه و با عظمت سبلان متشکل از سه قله معروف است. بزرگترین قله آن را قله سلطان می نامند و دوقله دیگر هم به نام های هرم و کسری شهره هستند. کوه سبلان در لیست کوه های دارای بلند ترین قله در ایران بعد از دماوند و علم کوه در جایگاه سوم می‌درخشد.

این کوه آتشفشانی که البته چند سالی است فعالیت آن محدود شده و جز آتشفشان های غیرفعال قرار گرفته است؛ دارای ۴۸۱۱ متر ارتفاع و ۴۵ کیلومتر پهنا است. از جمله دلایل شهرت قله سبلان، چشمه آب گرمی است که در بالای آن قرار گرفته است.

دریاچه سبلان

و از دیگر جذابیت های موثر در محبوبیت این کوه بین گردشگران و توریستان می‌شود، باید به آبگرم های طبیعی بین راه درمسیر دامنه تا قله، طبیعت بکر و زیبا، و پیست اسکی آلوارس آن اشاره کرد. دامنه های سبلان و البته مراتع چشم نواز آن از جمله مناطق طبیعی به شمار می آیند که در کمتر جایی می توان بکری و دنجی آن را پیدا کرد.

به نظر شما این منطقه با چه نوع گیاهانی پوشیده می شود؟ از آنجایی که این منطقه دارای مرغوب ترین شرایط آب و هوایی و حاصل خیز ترین خاک برای رویش گیاهان است، و از طرفی با ذوب شدن برف قله ها، گیاهان در تامین آب خود مشکلی برای رشد ندارند پس دور از ذهن نیست که کوه سبلان از جمله مناطق سرسبز و منابع گیاهی ایران باشد.

بماند که به لطف همین گیاهان کوهی و مرغوب، عسل های دامنه سبلان هم زبانزد ایرانیان و جهانیان است. سه گونه از معروف ترین گیاهان گلدار این دامنه که جذابیتی دوچندان به دامنه ها سبلان داده اند، لاله، آلاله و زنبق هستند.

دامنه های سبلان

از گیاهان که بگذریم نوبت به معرفی گونه های حیوانی این منطقه می‌رسد. اصولا حیواناتی همچون خرس قهوه ای، کل  بز، سمور، عقلب طلایی، طرلان، جغد، چکاوک و بسیاری دیگر از گونه های حیات وحش از دسته پرندگان و حیوانات درنده و اهلی در این دامنه ها زندگی می‌کنند.

معرفی دریاچه سبلان

دریاچه سبلان در بالای قله سلطان کوه سبلان واقع شده است و به شکل بیضی دیده می شود. جالب است بدانید که قله سلطان، کوه سبلان در گویش محلی و زبان ترکی، سلطان ساوالان هم خوانده می شود. این دریاچه ۲۵ متر پایین تر از دهانه مخروطی آتشفشان سبلان است و عمقی ۴۰ متری دارد.

دریاچه سبلان

آب این دریاچه سبز رنگ حاصل بارش برف در طی سال است. به دلیل ارتفاعی که این دریاچه در آن قرار گرفته است اغلب روزها و ماه های سال یخ زده است و فقط در ماه هایی همچون مرداد و شهریور می توان پس از ذوب شدن یخ های آن، آب دریاچه را تماشا کرد. از جمله شاخص هایی که این دریاچه را منحصر به فرد می‌کند، تبعیت از دما و نوع آب و هوای محیط پیرامونش است.

دریاچه ها و آب گرم های سبلان

با سفر به دامنه های سبلان تنها دریاچه سبلان در بالای قله سلطان نیست که باید از آن بازدید کرد. علاوه بر این دریاچه در منطقه ی وسیعی همچون کوه سبلان شما شاهد تعدادی دریاچه ی شگفت انگیز خواهید بود که توجه گردشگران را بدون شک به خود جلب خواهند کرد.

دریاچه هایی همچون تئور، آتگلی، لجن گوی و… که هر کدام در نوع خود جذابیتی منحصر به فرد و تماشایی دارند. این دریاچه ها بهترین موقعیت برای کسانی هستند که هم علاقه ای به کوهنوردی نداردند و هم طالب طبیعت بکر دامنه های کوهی هستند.

این زیبایی های الهی مناسب برای همان دسته است تا با گشت و گذار در دامنه های باصفا ی کوه سبلان از این چشمه ها هم بازدید کنند. گذار در دامنه های خوش و آب و هوایی که با نسیم ملایم خود در ماه های تابستانی روح انسان را نوازش می کند و گویای هزاران عاشقانه و داستان های زیبای ترکی و مبین تاریخ ایران و ادیان مختلف آن است.

چشمه و آبشار گورگور

در بین چشمه های معروف ناحیه سبلان باید به چشمه گورگور اشاره کرد. از طرفی از جذابیت این چشمه و سرازیر شدن آبشار بلند آن که بگذریم، ناحیه ای که چشمه گورگور در آن واقع شده است دره الوارس یا قزل گوللر می نامند که از جمله پهناور ترین و چشم نواز ترین دره های سبلان به شمار می آید.

چشمه و آبشار گورگور

جهت مشاهده ویدئوهای دیدنی ایران و جهان به آپارات بلیط اینجا مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها