فلافل ابادانی

سفر به دنیای خوش طعم غذاهای محلی آبادان

مناطق جنوب ایران می‌تواند توجه گردشگران علاقه مند به غذاهای محلی آبادان، از جمله غذاهایی که تند هستند و همچنین غذاهای دریایی، نوشیدنی‌های محلی منحصر به فرد و روش‌های متمایز طبخ را به خود جلب کند. از این رو سرمایه گذاری بیش‌تر در گردشگری می تواند معیشت مردم این مناطق را بهبود بخشد و همچنین درآمدهای قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

شش غذای محبوب از غذاهای محلی آبادان

آبادان یکی از شهرهای زیبای جنوب ایران است که آداب و رسوم با غذاهای محلی خاص خود را دارد که توجه هر مسافر و گردشگر را به خود جلب می‌­کند. ظاهر چشم نواز این غذاها و چشیدن طعم آن­‌ها یقینا طعم به یادماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کبه، یک طعم عربی به یادماندنی

از میان غذاهای سنتی آبادان که محبوبیت بسیار بالایی در بین عرب زبانان کشور دارد می­‌توان به کبه اشاره کرد. وقتی به آبادان سفر می­‌کنیم مطمئنا کبه در بین غذاهای محلی آبادان به چشم می­‌خورد. کبه دو نوع است یکی خشک که با برنج یا مخلوط برنج و عدس طبخ و دیگری با بلغور گندم تهیه می‌شود. گوشت چرخ کرده، پیاز و انواع ادویه در غلافی از خمیر مخلوط برنج و عدس یا بلغور گندم که سرخ و ترد هست، مطمطنا طعم به یادماندنی را به ارمغان می­آورد. درواقع با خوردن کبه می­‌توان تردی این غذا را همراه با طعم تند انواع ادویه حس کرد. کبه عربی را می‌توانید برای ناهار، میان وعده و شام میل کنید.

قلیه ماهی، قورمه سبزی با طعم ماهی

غذاهای دریایی از مهم ترین غذاها در نواحی جنوب ایران است. در بین غذاهای محلی آبادان قلیه ماهی از محبوب ترین آن­‌هاست که با انواع ادویه‌­های تند، پیاز، سبزیجات مخصوص مثل گشنیز و شنبلیله، تمرهندی و ماهی جنوبی طبخ می‌شود. این غذا شبیه قورمه سبزی است. برای طبخ این غذا بهتر است از ماهی‌هایی استفاده شود که گوشت بدون استخوان یا لُخم دارند. می‌­توان از ماهی هایی مانند هامور، سنگسر، سُرخو، شیر، شوریده، جَش و سِکِن برای طبخ قلیه ماهی استفاده کرد. در ادامه باید گفت پخت قلیه ماهی در آبادان زبان زد است.

غذاهای محلی آبادان، قلیه ماهی

فلافل آبادانی، خوشمزگی در عین سادگی

فلافل در اصل یک غذای لبنانی است که طبخ آن در جنوب کشور، مخصوصا آبادان خوش طعم‌تر از سایر مناطق کشور بشمار می­‌آید. این غذا عناصری از قبیل پروتئین، فیبر، ویتامین C، روی، پتاسیم و کلسیم، منگنز، مس، اسید فولیک، آهن و فسفات دارد، چون بخش عمده آن را نخود تشکیل می­‌دهد. فلافل آبادانی یکی از غذاهای محلی آبادان محسوب می‌­شود که برخلاف ظاهر ساده‌­اش بسیار خوش طعم است. این غذا به صورت ساندوییچ سرو می­‌شود و در کنار فلافل­‌ها در ساندوییچ می­‌توان از خیارشور، گوجه و سبزیجات با برگ نازک مثل گشنیز و جعفری استفاده و سرو کرد که طعم خوش آن را دوچندان می­‌کند.

غذاهای محلی آبادان، فلافل

سمبوسه، مثلث سفره‌های آبادان

سمبوسه یک غذای خوشمزه در بین غذاهای محلی آبادان است که به عنوان میان وعده­ استفاده می‌شود. این غذا که ترکیب هندسه و طعم خوش غذاست از سیب زمینی، تره، جعفری و بعضی ادویه­‌ها آماده می­‌شود. این مخلوط خوش طعم در پوششی از نان نازک قرار گرفته و سرخ می‌­شود. این غذا را می­‌توانید با انواع سس یا لیمو وسبزیجات معطر سرو و میل کنید.

غذاهای محلی آبادان، سمبوسه

ماهی صبور، ماهی کباب آبادانی

ماهی صبور از آن دسته ماهی‌­هایی است که پر از تیغ‌­های ریز و بسیارچرب است. داخل شکم این ماهی خوشمزه، با ترکیب سبزیجات معطر، سیر و تمر هندی پر می شود و سپس در زغال، فر یا تنور کبابی می‌شود. این غذا در میان غذاهای محلی آبادان مورد علاقه‌­ی عام و خاص است.

اِمگِشت پلو، پلو ماهی با طبع معتدل

اِمگِشت پلو (emgesht polo) یک غذای خوش طعم با ماهی است که جزو پلوهای مجلسی جنوبی هم به حساب می‌آید. این غذا در شهرهای جنوبی مخصوصا در بین غذاهای محلی آبادان، طرفداران زیادی دارد. این غذای مقوی، ترکیبی خوش طعم از برنج، ماهی و سبزی است که با فلفل سیاه و دارچین همراه با گردو و کشمش طبع سرد برنج و گوشت ماهی که پروتئین اصلی این غذا است را متعادل می‌کند. این غذا در واقع با استفاده از ماهی قباد تهیه می‌شود.

غذاهای محلی آبادان زبانزد گردشگران

اگر به جنوب ایران مخصوصا بنادر و شهرهای حوزه خلیج فارس سفر کنید، غیرممکن است غذاهای این منطقه به ویژه غذاهای محلی آبادان را ببینید و ساده از کنارش رد شوید. عطر و طعم تند و ترش در ترکیب با غذاهای دریایی همراه با طبع معتدل مطمئنا مزه­‌ی به یادماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

سوالات متدال

ماهی صبور چگونه طبخ می‌شود؟
این ماهی پر از تیغ‌­های ریز و بسیارچرب است. داخل شکم این ماهی خوشمزه، با ترکیب سبزیجات معطر، سیر و تمر هندی پر می‌شود و سپس در زغال، فر یا تنور کبابی می‌شود
مواد داخل سمبوسه ابادانی چیست ؟
از سیب زمینی، تره، جعفری و بعضی ادویه­‌ها آماده می­‌شود.
کبه ابادانی به چند صورت طبخ می‌شود؟
دو نوع است یکی خشک که با برنج یا مخلوط برنج و عدس طبخ و دیگری با بلغور گندم تهیه می‌شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها