معرفی بندر مقام

معرفی بندر مقام

جنوب کشورمان ایران پر است از جزایر و بنادر دیدنی و تماشایی که هر کدامشان دنیایی از جاذبه های گردشگری را در خود جای داده اند . بندر مقام یکی از این بنادر است که جزو خاص ترین مناطق توریتی ایران و جاهای دیدنی بندر عباس به شمار میرود . این منطقه با داشتن جاده های زیبا ، سواحل صخره ای، اسکله ، کوه ها و تپه های باشکوه و … اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر به خصوص در سال های اخیر داشته است . با بلیط اینجا و مطلب معرفی بندر مقام همراه شوید تا یک مقصد بسیار جذاب برای سفر بعدیتان پیدا کنید .

 

بندر مقام کجاست؟

این بندر در غرب استان هرمزگان و در فاصله ۲۷۰ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است . کوه سنجول در کنار بندر مقام و بنادر نخیلو، جزه و بستانه نزدیک‌ترین شهرها در امتداد خط ساحلی در شرق و غرب آن هستند.

برای رفتن به این منطقه اگر از سمت غرب و شهر بوشهر وارد استان هرمزگان شوید. باید ابتدا به بندر پارسیان رفته و سپس از طریق جاده ساحلی و زیبای مقام_ بستانو به بندر مقام بروید . طول این جاده ۵۶ کیلومتر است و در موازات خط ساحلی خلیج فارس است .اما اگر میخواهید از مرکز و شرق هرمزگان به بندر مقام بروید اولین مقصدتان بندر لنگه خواهد بود . بعد از این بندر با طی حدود ۱۷۰ کیلومتر به بندر مقام خواهید رسید .

جاذبه های دیدنی بندر مقام

بندر مقام دارای جاذبه هایی عمدتا طبیعی است که اغلب آن ها در حومه ی آن قرار دارند و برای بازدید از آن ها باید به غرب این بندر بروید . در ادامه تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی بندر مقام و اطراف آن را به شما معرفی خواهیم کرد .

 

جاده بندر مقام

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم یکی از زیباترین جاده های ساحلی کشور ، جاده بندر مقام است . علت این شهرت و جذابیت آن این است که در این جاده میتوانید تلاقی دریا و کوهستان را شاهد باشید . جاده پر پیچ وخم مقام  که تقریبا  ۲۰ سال پیش ساخته شده مسیری است که جزیره پارسیان را به مقام متصل میکند . این جاده ۵۶ کیلومتری با داشتن چشم انداز زیبای کوهستان ، سواحل صخره ای تماشایی ، تنگه ها و … از زیباترین جاذبه های بندر مقام به شمار میرود .

ساحل مکسر

اگر بخواهیم اصلی ترین جای دیدنی این منطقه را در معرفی بندر مقام به شما پیشنهاد کنیم نام ساحل مکسر را مطرح خواهیم کرد .زیبایی های این ساحل به حدی است که نمیتوان آن را وصف کرد و فقط باید از نزدیک دید . صخره های این ساحل در اثر برخورد امواج دریا و فرسایش، شکلی خاص و تماشایی پیدا کرده اند .نام گذاری آن هم از همین پدیده نشات گرفته . در واقع مکسر به معنی خرد شده و شکسته است و به وجود صخره هایی با تراش خوردگی و شکستگی های زیاد در اثر فرسایش اشاره دارد .

ساحل مکسر با وجود این که بسیار بکر است ، از نظر تجاری و توریستی اهمیت ویژه ای دارد .در سال های اخیر متاسفانه فعالیت های تجاری از قبیل احداث مرکز پرورش میگو در این منطقه صورت گرفته اما این موضوع باعث نشده هویت اصلی خود را به عنوان منطقه ای آرام و باصفا از دست بدهد. تا آنجایی که این ساحل به یکی از پاتوق های طبیعت گردان و گردشگران تبدیل شده که با برپایی کمپ در آن اوقات به یاد ماندنی را برای خود رقم میزنند . البته در زمستان ها به دلیل افزایش بارش و بالا آمدن سطح آب امکان چادر زدن وجود ندارد .

 

جاهای دیدنی اطراف بندر مقام

در اطراف بندر مقام و در فاصله ی کمی از آن جاذبه های دیدنی زیادی وجود دارد که در سفر به این منطقه میتوانید از آن ها دیدن کنید  . در ادامه تعدادی از آن ها معرفی میکنیم .

 

 

گردنه عشاق

این جاذبه ی طبیعی در جاده بستانو یا همان جاده بندر مقام و در فاصله ی ۲۰ کیلومتری این بندر قرار دارد . در این گردنه که به تنگه ی عشاق معروف است صخره هایی بلند بالایی وجود دارد که چشم اندازی کم نظیر از سواحل خلیج فارس و اطراف را به شما عرضه میکند. این منطقه بافتی فسیلی دارد و در هنگام طلوع و غروب آفتاب لوکیشنی بی نظیر برای تماشا و عکاسی است .  درخشش فیتوپلانکتون‌ها در ساحل شنی گردنه عشاق این ساحل را جزو زیباترین سواحل ایران قرار داده است .

 

 

جزیره لاوان

سومین جزیره بزرگ ایران لاوان نام دارد که فقط از طریق بندر مقام میتوان به آن رفت . این جزیره که قبلا شیخ شعیب نام داشته۲۰ کیلومتر با بندر مقام فاصله دارد و از گذشته های دور مرکزی برای صید مروارید به شمار میرفته است . در حال حاضر نیز صید ماهی در این جزیره رونق بالایی دارد . با فاصله گرفتن از بخش مسکونی لاوان و رفتن به سمت حومه ی آن مناطق بکری پیش رویتان خواهید دید که گونه های کمیاب لاک پشت های پوزه عقابی در آن زندگی و تخم گذاری میکنند . هر سه نوع ساحل ماسه ای ، صخره ای و مرجانی در این جزیره وجود دارد .

جزیره شیدور

این جزیره که به عنوان دروازه ورودی جزیره لاوان در نظر گرفته میشود به دلیل داشتن مار های زیاد به جزیره مار معروف شده  . شیدور خالی از سکنه است و جزیره ای فصلی است که در زمان افزایش بارندگی به زیر آب میرود . این جزیره دنج و خلوت با آب های زلال یکی از خاص ترین جاهایی است که گردشگران برای تجربه ی آرامشی بی نظیر در کنار آب های خلیج فارس به آن پناه میبرند .اگر چه امکاناتی در آن وجود ندارد اما سواحل صخره ای ، تماشای پرندگان دریایی ،ماهیگیری و عکاسی در محیطی بکر دلایلی است که مسافران را به آن جذب میکند . شیدور به عنوان چهارمین تالای بین المللی هرمز و تنها آبسنگ حفاظت شده یایران شناخته میشود . گویا اخیرا به دلیل خطراتی که گونه های کمیاب جانوری ساکن در این جزیره را تهدید میکند امکان سفر به آن وجود ندارد .

بندر پارسیان

این بندر با قدمتی ۱۴۰۰ ساله و طبیعتی بکر و زیبا از دیگر جاذبه های اطراف بندر مقام به شمار میرود . فاصله ی بندر پارسیان با مقام ۵۵ کیلومتر است . در سواحل این بندر هم میتوانید تلاقی کوه و دریا را در یک قاب تماشایی ببینید . بندر پارسیان پوشیده از نخلستان های باشکوه و بسیار آباد است .

 

بهترین فصل سفر به بندر مقام

همان طور که میدانید نواحی جنوبی کشورمان آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و بندر مقام هم از این قائده مستثنی نیست . بنابراین اگر میخواهید شرجی و دمای بالا گزندی به لذت سفرتان وارد نکند فصل های سرد سال به ویژه از اوایل اردیبهشت تا مهر ماه را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید . زمستان های بندر مقام بسیار خنک و مطبوع است .

 

 

در بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

 

آشنایی با هرمزگان، سرزمین جزایر | بررسی جزایر دیدنی هرمزگان

سفر به جنوب در پاییز

معرفی جاذبه‌های گردشگری جزایر نزدیک بندرعباس

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها