معرفی و راهنمایی سفر به سرعین اردبیل

سرعین در کوه‌های سبلان قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب برای ایرانی‌ها است که آب‌ چشمه‌های آن خاصیت درمانی دارند و علاوه بر چشمه‌های آب گرم دارای دشت‌های سرسبز و روستاهای ییلاقی فراوانی است؛ بنابراین با کمک از راهنمایی سفر به سرعین اردبیل، می‌توانید در فصل بهار به این شهر سفر کنید و از مناظر آن لذت ببرید.

معرفی سرعین اردبیل

این شهر در ۲۰ کیلومتری اردبیل قرار دارد که نزدیک به کوه‌های سبلان است در این شهر چشمه‌های آب گرم فراوانی  وجود دارد. اغلب مردم برای خاصیت درمانی این چشمه‌ها به سرعین سفر می‌کنند علاوه بر این دارای طبیعت سرسبز و  هوای بسیار خنک است. نام سرعین از زبان ترکی که به آن سریین گفته می‌شود که به معنی مکان خنک و سرد بوده و همچنین زبان مردم آن ترکی است.

آب و هوا سرعین

این شهر دارای آب و هوای بسیار سردی بوده که زمستان‌های سردی دارد و تابستان‌های آن معتدل است به همین دلیل مسافران بیشتر در فصل بهار به سرعین سفر می‌کنند.

جاذبه دیدنی سرعین

سرعین دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی بوده که هر ساله گردشگرانی زیادی از این مناظر و چشمه‌های آب گرم بازدید می‌کنند.

آب گرم گاو میش گلی:

این آب گرم، جزو قدیمی‌ترین چشمه‌های سرعین بوده که خاصیت درمانی از جمله: درمان روماتیسم، بیماری‌های قلبی و…دارد.

آب گرم بش باجیلار:

آب این چشمه کمی بو دار است و  مزه ترشی دارد. آب گرم بش باجیلار برای بیماری‌های مفصلی و عصبی بسیار مفید بوده و منشا آب آن از ۵ دهنه است.

آب درمانی سبلان:

این مجتمع، بزرگ‌ترین آب گرم در خاورمیانه بوده که دارای امکانات بسیاری از جمله: سونا، جکوزی، خشک و بخار و… است.  مجتمع سبلان خدمات درمانی متفاوتی مانند فیزیو تراپی هم انجام می‌دهد.

تپه آناهیتا:

این تپه معروف در غرب شهر سرعین قرار دارد که در اثر کاوش باستان‌شناسان در این شهر اشیا و سفالینه‌هایی کشف شده است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، همچنین در این تپه آثارهای از دوره‌های سلجوقیان، ایلخان‌ها، قویونلوها و… ‌پیدا می‌شود. تپه آناهیتا در زمان‌های قدیم منطقه عالمان زرشتی بوده است.

دره جنگلی ایردموسی:

این دره زیبا در ۱۴ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد و تا روستای نوران کشیده شده است در این دره، چشمه‌ها پر آب و طبیعت بی‌نظیری را می‌توانید، مشاهده کنید.

چشمه گورگور:

این چشمه در دره آلوراس قرار دارد و از محبوب‌ترین چشمه‌های سرعین به شمار می‌رود و در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

روستای آتشگاه:

این روستای دیدنی در شمال شهر سرعین قرار دارد که به نام آغ مام در بین مردم محلی معروف است. بازدید این روستا به دلیل تپه‌های باستانی، طبیعت بکر و آتشکده کهن نباید از دست دهید.

پیست آلوراس:

این پست در ۲۴ کیلومتری سرعین قرار دارد و از بزرگ‌ترین پیست اسکی  ایران محسوب می‌شود. پیست آلوراس در ۸ ماه از سال پوشیده از برف بوده و مجهز به تله سیژ، مهمانسرا و رستوران است.

روستا شایق:

این روستای سرسبز از زیباترین جاذبه‌های دیدنی سرعین به شمار می‌رود. اسم این روستا از خانواده‌ای به این نام گرفته شده است که حدود ۲۵۰ سال پیش در روستا شایق زندگی می‌کردند.

بازارهای مشهور سرعین

یکی از  تفریحات مخصوصا برای خانوم‌‌ها، خرید کردن از مراکز تجاری است که باعث می‌شود، سفر لذت‌بخشی را تجربه کنند. سرعین دارای بازارهای زیادی است که از جمله:

مجتمع لاله:

این مجتمع دارای چندین طبقه بوده که از بازارهای بزرگ سرعین به شمار می‌رود و همچنین در مجتمع لاله کالاهای متنوعی به فروش می‌رسد.

مجتمع پروما:

این مجتمع در دو طبقه قرار گرفته است و در نزدیکی آن شورا سنتر وجود دارد. شما می‌توانید بعد از خرید و گشت و گذار در پروما از شورا سنتر بازدید کنید.

راهنما سفر به سرعین اردبیل

در راهنمایی سفر به سرعین اردبیل می‌توانید از بازارهای مشهور این شهر وجاذبه دیدنی سرعین مانند: پیست آلوراس، روستا شایق، روستای آتشگاه و….. بازدید کنید، همچنین بهترین فصل برای سفر به این شهر، فصل بهار است که در این فصل تپه آناهیتا و روستا شقایق بسیار زیبا بوده و منظره بسیار دل‌انگیزی را برای مسافران فراهم می‌کنند .

سوالات متداول:

  • برای بازدید از سرعین چقدر باید مسافت طی کنید؟

برای سفر از تهران به بوشهر باید ۶۲۱ کیلومتر سفر کنید و ۷ تا ۸ ساعت راه است.

 

  • برای بازدید از سرعین چه فصلی مناسب است؟

برای بازدید از سرعین بهتر است در فصل بهار یا تابستان سفر کنید و همچنین اگر با سرما مشکلی ندارید، می‌توانید در فصل زمستان و پاییز از این شهر بازدید کنید.

 

  • سوغاتی‌های شهر سرعین چه چیزهایی است؟

سوغاتی های این شهر شامل: حلواسیاه، عسل، آش دوغ، گلیم و کره وسرشیر است.

 

  •  فرهنگ مردم سرعین چگونه است؟

فرهنگ این شهر شبیه به اردبیل است و اغلب مردم آن به زبان آذری صحبت می‌کنند و این شهر را به نام ساری قیه و سرائین می‌شناسند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها