جاذبه های گردشگری قونیه | تور قونیه

“جاذبه های گردشگری قونیه در سال ۲۰۲۳ را بشناسیم”


جاذبه های گردشگری قونیه در سال ۲۰۲۳ را بشناسیم در سال های اخیر، شهر قونیه به عنوان یکی از مهمترین شهرهای توریستی ترکیه، مورد توجه گردشگران بوده و از همین رو جاذبه های گردشگری قونیه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند.

این جاذبه های گردشگری برای دوست داران فرهنگ و تاریخ جوامع مختلف، همواره جذاب بوده اند. شاید بتوان دلیل عمده ی این حجم از توجهات از سمت ایرانیان به شهر قونیه را وجود آرامگاه مولانا در این شهر دانست.

قونیه از معدود شهرهایی است که برای سفر به آن میتوان هزار و یک دلیل آورد، دلایلی از جنس تاریخ، فرهنگ، عرفان، طبیعت، بازارهای سنتی، خوراکی های مختلف ترکی و… .

با کمی بررسی دقیق تر متوجه خواهید شد که قونیه نیز همچون دیگر شهرهای توریستی جهان، دارای جاذبه های دیدنی متعددی در زمینه های مختلف فرهنگی و تاریخی می‌باشد.

جاذبه های گردشگری قونیه، نمایانگر پیشینه تاریخی غنی و فرهنگ گسترده و متنوع آن هستند. در ادامه این سری از مطالب مجله گردشگری “بلیط اینجا” با تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی قونیه آشنا خواهید شد پس همراه ما باشید.

“موزه مولانا مهمترین جاذبه گردشگری قونیه”


از دیدگاه بسیاری از گردشگران شهر قونیه، میتوان موزه مولانا را به عنوان بهترین مکان توریستی در میان جاذبه های گردشگری قونیه شناخت.

بازدید از موزه مولانا را، هم میتوان ادای احترام به مقام این شاعر و عارف بزرگ ایرانی دانست و هم طریقی جهت شناخت بیشتر مولانا و اندیشه‌های او.

جالب است بدانید که مردم ترک زبان، مولانا را با نام (شیخ رومی) میشناسند و توجه ویژه ای به جنبه های مذهبی و عارفانه‌ این شاعر برجسته دارند.

موزه مولانا نیز به خاطر دربرداشتن اشیای تاریخی و وسایل مورد استفاده مولانا و دیگر عرفای این شهر، روایتی جذاب از سبک زندگی این افراد و دیگر مردمان تاریخ ترکیه را برای بازدیدکنندگان و گردشگران به نمایش گذاشته است.

موزه مولانا - جاهای دیدنی تور قونیه 1401

“سماع درویشان”


از دیگر جاذبه های دیدنی قونیه، رقص معروف به رقص سماع درویشان است.
در روند اجرای رقص سماع، مردانی با لباس‌ های مخصوص ملقب به لباس سماع، نوعی رقص به صورت چرخش های پیوسته را اجرا میکنند.

رقص سماع درویشان - تور قونیه بزرگداشت مولانا 1401

“موزه اینس مناره”


از زیباترین سازه ها با معماری هیجان انگیز که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری قونیه، مورد توجه توریست های بسیاری میباشد، موزه اینس مناره قونیه است.

معماری این ساختمان به قدری باشکوه و تماشایی است که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. از چشم نواز ترین قسمت های این سازه، در چوبی آن است که به گونه ای شگفت و هنرمندانه، تزئین‌ و برروی آن حکاکی شده است.

“موزه باستان‌شناسی قونیه”


اگر علاقمند هستید که بیشتر با تاریخ ترکیه و شهر قونیه آشنا شوید حتما در سفر خود به قونیه، سری هم به موزه باستان شناسی قونیه بزنید.

موزه باستان شناسی یکی از مجموعه‌ های تاریخی و جاذبه های گردشگری قونیه شمرده میشود که میتواند با ابزارآلات باستانی و اسناد کشف شده خود، بازدیدکنندگان را شگفت زده کند. هر چند مساحت این موزه، کوچک به نظر می‌رسد، اما جزئیات شگفت‌آوری از تاریخ قونیه را برای شما بازگو می کند.

موزه مردم شناسی قونیه - تور قوینه 2023

“باغ ژاپنی کیوتو قونیه”


از جمله جاذبه های شگفت انگیز قونیه باید به باغ ژاپنی کیوتو اشاره کرد، باغی که از نظر مساحت، وسیع ترین باغ ژاپنی ترکیه به حساب می آید.
باغ ژاپنی کیوتو دارای ۳۶ هزار مترمربع مساحت است و در امتداد مرز فرهنگی میان قونیه و کیوتو ساخته شده است. جذابیت این باغ به سبک‌ معماری و باغ‌ آرایی آن باز میگردد. طراحی و گل آرایی ها در این باغ، مشابه با پل‌ های چوبی، گیاهان و درختان بومی ژاپن شکل گرفته اند.

باغ توکیو قونیه

“تپه آلاتین”


قسمتی از یک ساختمان عظیم با نام تپه آلاتین جزء جاذبه های گردشگری قونیه به شمار می آید. تپه آلاتین در منطقه کاراتی قونیه واقع میباشد و جزء میراث باقی مانده از دوره فرمانروایی سلجوقیان و دوران امپراتوری عثمانی ها میباشد. امروزه با مسقف کردن این جاذبه توریستی از آن دربرابر فرسایش و آسیب های محیطی حفاظت می‌ شود.

“باغ گیاه‌شناسی قونیه”


از جالب ترین جاذبه های دیدنی قونیه، بوستان تخصصی گیاه‌ شناسی و تحقیق برروی پروانه‌ های قونیه است. این باغ علمی، پژوهشگران و محققان بسیاری را به سمت خود میکشد؛همچنین این پارک، برای افرادی که علاقمند به دنیای گیاهان و جانوران هستند نیز گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

این باغ گیاه شناسی، زیستگاه بالغ بر ۶۰ گونه پروانه و ۸۰ گونه متنوع از گیاهان میباشد. بخش جذاب دیگر این پارک علمی، موزه‌ ای است که نزدیک به ۱۰۰۰ حشره و پروانه متفاوت را به نمایش گذاشته است.

باغ گیاه شناسی قونیه

“مسجد عزیزیه”


مسجد عزیزیه قونیه، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قونیه به شمار می آید که پیشینه تاریخی آن به دوران عثمانی باز میگردد. بنای نخستین این مسجد به دستور فرزند خوانده سلطان محمد چهارم، انجام شده است.

با گذشت زمان، این مسجد در اثر حادثه آتش‌ سوزی، دچار ویرانی شد و به همین منظور، توسط مادر سلطان عبدالعزیز در سال ۱۸۷۴ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این مسجد از تلفیق دو سبک معماری عثمانی و باروک در بنای خود بهره برده است و دو مناره و آب‌ نمایی که در جوار محوطه خود دارد دلیلی بر این ترکیب هنر است.

مسجد عزیزیه قونیه

“برج سلجوقی”


برج سلجوقی به عنوان بلندترین سازه در قونیه و یازدهمین ساختمان بلند ترکیه در میان جاذبه های گردشگری قونیه مورد توجه مسافران خواهد بود. ارتفاع این برج نزدیک به ۱۶۳ متر میباشد و با ۴۲ طبقه سازمان یافته است.

امروزه این برج با تغییر کاربری، به عنوان یک مرکز خرید مشهور در قونیه فعالیت دارد. برج سلجوقی با نمای شیشه ای و رستوران ها و مراکز تفریحی و رفاهی مختلف در دو طبقه بالایی خود که منظره ای وسیع از چشم انداز قونیه را به تصویر میکشد، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران قونیه میباشد.

“مسجد علاءالدین”


مسجد علاءالدین، در جوار قلعه ها و استحکامات قونیه قرار دارد. بنای این مسجد به دستور سلطان علاء الدین کیقباد اول در اواسط قرن دوازدهم میلادی آغاز شد و در بازه زمانی صد سال، ساخت آن به طول انجامید.

از سوی دیگر، مقبره هشت تن از سلاطین سلجوقی نیز در این مسجد قرار گرفته است. در ضلع شرقی محراب این مسجد نیز ۴۲ ستون با سبک طراحی باستانی و با الگو برداری از معماری بیزانسی و یونانی ساخته شده است.

مسجد علاالدین قونیه

“کاپادوکا”


کاپادوکا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری تا شهر قونیه قرار گرفته است و از جاذبه های گردشگری اطراف این شهر شناخته میشود. کاپادوکا که به شهر بالون‌ها شهرت دارد به قدری میان گردشگران، محبوب و پرطرفدار است که امکان ندارد گردشگری در سفر به قونیه بازدید از این منطقه را از دست بدهد.

نکته جالب توجه درمورد چگونگی شکل گیری شهر پارادوکا، فعالیت های آتشفشانی آن در زمان های گذشته است. همین طور پدید آمدن خانه‌ های صخره‌ ای شکل که برای هر بیننده ای بسیار حیرت‌ انگیز است، ثمره این فعالیت‌ های آتشفشانی گفته میشود.

کاپادوکا - قونیه

“مقبره سبز”


مقبره سبز از جاذبه های گردشگری قونیه است که در موزه مولانا قرار گرفته است. این مقبره به عنوان اثری ارزشمند به یادگار مانده از دوران سلجوقی است. این شاهکار تاریخی دارای ۱۶ وجه است که مخروطی در بالای آن طراحی شده است.

معماری این سازه به گونه ای است که تکیه گاه آن ۴ پایه پهناور با ظاهری شبیه به پای فیل هستند. این مسجد، پیکر هنرمند بزرگ تاریخ ایران، حضرت مولانا را در کنار پدر، پسر و تعدادی از مریدانش در برگرفته است.

مقبره سبز قونیه - تور قونیه بزرگداشت مولانا

“موزه بزرگ کاراتای قونیه یا موزه کاشی”


موزه کاشی، یک مدرسه قدیمی با کاربری آموزش الهیات در شهر قونیه بوده است که در سال ۱۲۵۱ تاسیس شد. فضای داخلی این موزه دارای جداره هایی مزین به کاشی های زیبا با طراحی چشم نواز می باشد که میراث گران بهایی از هنر دوران سلجوقیان است و تا به امروز از فراز و نشیب های تاریخی و ناملایمات زمان، جان سالم به در برده است.

امروزه این مدرسه را به عنوان موزه ای با هدف نمایش و حفاظت از کاشی های میناکاری بازمانده از دوران سلجوقی میشناسند و علاقمندان به هنر تاریخی و باستانی، هرگز بازدید از این موزه را از دست نمیدهند.

موزه کاشی قونیه

“مسجد اشرف اوغلو”


نمیتوان به قونیه سفر کرد و از چنین جاذبه ارزشمندی به راحتی عبور کرد. مکانی تاریخی تحت عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین آثار تاریخی این دیار که به نام مسجد اشرف اغلو معرفی میشود.

مسجد اشرف اغلو واقع در مرکز شهر بی شهیر میباشد و به شکل یک زمین مستطیل شکل از شمال تا جنوب این منطقه امتداد یافته است. این مسجد، افزون بر یک دروازه اصلی دو دروازه دیگر در غرب و شرق خود دارد.

“مسجد جامع و آرامگاه شمس تبریزی”


همانطور که روایات تاریخی حکایت میکنند، پس از دیدار مولانا با شمس تبریزی، روزگار جدیدی در زندگی مولانا آغاز شد و وی مرید و شیفته شمس گردید.

مولوی با الهام از آموزش های شمس، رنگ تازه ای به آموزش ها و سخنرانی های خود داد و این موضوع بر هیچ یک از طرفداران مولانا پوشیده نماند؛ تا اینکه پس از اتفاق ها و فراز و نشیب های مختلف میان این دو جدایی افتاد.

طبق اسناد مختلف تاریخی گفته میشود در این مسجد، آرامگاه شمس تبریزی قرار گرفته است.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها