معرفی گردنه حیران - روستاهای زیبای شمال ایران - تور طبیعت گردی شمال ایران

گردنه حیران کجاست؟ | تور طبیعت گردی شمال ایران

“گردنه حیران”

گردنه حیران علاوه براینکه یکی از مهمترین مناطق دیدنی آستارا به شمار میرود، از راه های ارتباطی اصلی میان توابع مختلف در استان گیلان و البته واصل بین این استان با استان اردبیل میباشد که از همین جهت، مورد توجه بومیان و اهالی گلستان و تمام مسافران شمال است.
وجود فضایی پوشیده از ابر و مه در هوایی نسبتا سرد و کوهستانی ، عامل نام گذاری گردنه حیران به این عنوان شده است.
در ادامه، همراه مجله گردشگری “بلیط اینجا” باشید تا با این جاذبه گردشگری آستارا بیشتر آشنا شوید.

“زیبایی های گردنه حیران”

حیران، روستایی ییلاقی از توابع استان گیلان است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان آستارا قرار گرفته است. این روستای شمالی از آن دسته مناطق محبوب و پرطرفدار میان گردشگران و مسافران است و در طول سال، بازدیدکنندگان بسیاری دارد.
روستای حیران را میتوان یکی از بکرترین روستاهای مسافر پذیر در استان گیلان به حساب آورد.
حیران، روستایی خرم با آب و هوایی بهشتی در فاصله ۳۰ کیلومتری آستارا قرار گرفته است که محل سکونت بیشتر تالشی زبانان است. این روستا، در گردنه حیران قرار گرفته و بافت محلی و ییلاقی آن در سال های اخیر دچار تغییراتی شده است و امروزه شاهد ساخت و ساز ویلاهای بسیار در این منطقه هستیم.
این روستا به بخش های مختلفی تقسیم شده است و ازاین رو شامل حیران وسطی، حیران سفلی و حیران علیا می باشد. روستای ییلاقی حیران دارای مساحتی نزدیک به ۲/۲۰۰ هکتار میباشد و هزار هکتار از این مساحت، به منابع ملی تعلق دارد و به ثبت ملی نیز رسیده است.

گردنه حیران کجاست؟ - روستای حیران

-حیران کجاست؟

همه نشانه های جوی و فضای حاکم بر گردنه حیران ازجمله رطوبتی که در گردنه حیران روی پوست‌ تان حس می‌ کنید و قدم گذاشتن در ابرها و وجود مه غلیظی که اطرافتان را احاطه کرده است همگی حاکی از حضور در کرانه های دریای خزر می باشد.
اگر در بلند ترین نقطه در گردنه حیران بایستید، ارتفاع شما تا سطح دریا حدود ۱۵۰۰ متر خواهد بود.
وقتی در جاده‌ های روستای حیران رانندگی می کنید در یک سمت جاده، پوشش گیاهی انبوه و حیرت انگیزی را تماشا خواهید کرد و در سوی دیگر جاده در تماشای عجایب دره‌ های عمیق و زیبای این منطقه غرق خواهید شد.

فاصله ماسال تا گردنه حیران چقدر است؟

ماسال در فاصله ۱۷۶ کیلومتری تا گردنه حیران قرار گرفته است.

فاصله تهران تا گردنه حیران چقدر است؟

مسافت میان تهران و گردنه حیران حدود ۶۳۳ کیلومتر میباشد.

“جاهای دیدنی گردنه حیران”

رانندگی در گردنه حیران را میتوان به تنهایی یکی از جذاب ترین بخش های سفر به گردنه حیران دانست؛ اما جاذبه های دیدنی دیگری در این سفر در انتظار شماست که از بارزترین آنها سیر و سیاحت در طبیعت بکر جنگل های شمال، بازدید از بهشت های دیدنی و تاریخی این روستا و … است که مجموع این زیبایی ها و جاذبه های گردشگری، نشانگر این موضوع هستند که حیران، تنها به جاده‌‌ای ارتباطی میان استان گیلان و اردبیل خلاصه نمی شود.
در ادامه به معرفی مهمترین جاهای دیدنی گردنه حیران خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی گردنه حیران - روستاهای دیدنی ایران - طبیعت زیبای شمال ایران

– دشت بابونه:

با سفر به سمت دشت بابونه، اولین چیزی که روح شمارا نوازش خواهد کرد، حس طراوت و تازگی ناشی از قدم گذاشتن در دشتی بزرگ و سرشار از گل‌های مینیاتوری است. دشت بابونه همانطور که از نام آن پیداست، بهشت گل های بابونه در استان گیلان است که جزء جاذبه های گردشگری حیران به شمار می آید.
هرساله مسافران زیادی به قصد بازدید از دشت گل های بابونه در فصل بهار به سمت این منطقه حرکت میکنند.

– روستای کشفی:

روستای کشفی نیز در شمار جاهای دیدنی حیران است و از مناطق واقع در مرکز شهر آستارا از توابع استان گیلان میباشد. روستای کشفی، بهترین موقعیت برای لمس فرهنگ خطه شمال است؛ چراکه خانه‌ های روستایی، طبیعتی که پیرامون این روستا وجود دارد، ساکنان خوش‌ زبان و مهمان نوازش و بسیاری از جاذبه های دیگر، دلیل بر این فرصت خاطره انگیز هستند.

– جنگل فندقلو:

جنگل فندقلو با مساحت ۱۵ هزار هکتاری خود مملو از انواع پوشش های گیاهی همچون راش، بلوط، ازگیل، سیب وحشی و فندق است. جنگل فندقلو در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل به سمت آستارا قرار گرفته است.

گردنه حیران - جاذبه های گردشگری آستارا

“امکانات رفاهی و تفریحی گردنه حیران”

– تله کابین گردنه حیران:

تله کابین حیران از آن دسته از تفریحات است که کمتر گردشگری هست که به محض رسیدن به این منطقه سراغی از آن نمیگیرد.
تله‌ کابین حیران به شما، فرصت حرکت در آسمان در ارتفاع ۱۷۵۲ متری از سطح زمین را میدهد و چشم اندازی وصف نشدنی را در برابر چشمانتان به تصویر میکشد درحالی که زیر پایتان منظره جنگل های انبوه و پوشش‌ های گیاهی متراکم و متنوع فندقلو است.

– زیپ‌ لاین حیران:

در میان جاذبه های تفریحی و گردشگری حیران، نهایت هیجان را میتوان با زیپ لاین حیران تجربه کرد؛ چنین تفریحی در منطقه ای همچون حیران، فرصتی تکرار نشدنی است.
جالب است بدانید که زیپ لاین حیران به عنوان یکی از بهترین ایستگاه‌ های زیپ‌ لاین در خاورمیانه معرفی میشود. با زیپ لاین حیران در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح زمین در دره ای سرسبز با چشم اندازی بی نظیر به پرواز درمی آیید.

– پیست کارتینگ گردنه حیران:

اگر شماهم از علاقمندان به تفریحات سرعتی و تجربه هیجان از جنس ماشین سواری هستید، نباید از پیست کارتینگ حیران بگذرید. پیست کارتینگ حیران دارای ۱۰۰۰ متر طول میباشد و تمام افراد حتی بدون داشتن گواهینامه می توانند لذت رانندگی در پیست و از همه مهمتر لذت سرعت و هیجان رانندگی را تجربه کنند.

– در حیران کجا غذا بخوریم؟

در مسیر گردنه حیران، رستوران های بین راهی بسیاری بر سر راهتان خواهد بود.
منوی اصلی این رستوران ها برپایه طبخ غذاهای محلی همچون دسر رشته خوشکار، فرنی فشکل، خورش آلو مسما، واویشکا، باقالی قاتوق، فندق قاتوق و دیگر غذاهای دلچسب و لذیذ شمالی است.
تعدادی از معروف ترین رستوران های بین راهی گردنه حیران به شرح زیر میباشند:
-رستوران گل‌ های حیران
-رستوران تله‌ کابین حیران
-رستوران بهنام
-رستوران چهارفصل و… .

– بهترین زمان برای سفر به گردنه حیران چه موقع است؟

از آنجایی که این منطقه بر فراز کوهستان های شمالی قرار گرفته و در نتیجه دارای شرایط جوی سردی میباشد، به همین دلیل اگر به دنبال آب و هوایی معتدل هستید بهترین زمان سفر به حیران، فصل بهار و تابستان است زیرا همانطور که پیداست، در این بازه زمانی منطقه حیران دارای آب و هوایی خنک و مطبوع است که همین موضوع، سفر شمارا دلپذیر تر خواهد کرد و خواهید توانست بهترین استفاده را از زیبایی های شگفت انگیز حیران داشته باشید.
البته در این میان نباید زیبایی های پاییز هزار رنگ و سفید پوش شدن قله ها در فصل زمستان را نادیده گرفت؛ اما از آنجا که فصول سرد، همراه با سوز سرما و یخبندان و البته خطرات جاده ای هستند، پیشنهاد ما به شما انتخاب فصل بهار و تابستان برای بازدید از گردنه حیران است.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها