هالووین در ایران

تاریخ هالووین در ایران | برگزاری جشن هالووین در ایران

با نزدیک شدن به زمان برگزاری هالووین، احتمالا تصاویری بسیاری را از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی مشاهده خواهید کرد. تاریخ هالووین در ایران برابر با ۹ آبان ماه بوده که به تاریخ میلادی برابر با ۳۱ اکتبر است. این مراسم تاریخی که در کشورهای خارجی محبوبیت بسیار بالایی دارد، در برخی از شهرهای ایران نیز برگزار می‌شود که در ادامه با آن بیش‌تر آشنا خواهید شد.

فلسفه برگزاری هالووین

با شنیدن نام هالووین، اولین واژه‌ای که به ذهن‌ها خطور می‌کند، ترس و وحشت است. اما فلسفه این فضای ترسناک و عجیب هالووین چیست؟ ریشه این مراسم به جشنواره‌ای تاریخی در منطقه سلتیک به نام ساوین باز می‌گردد. در این مراسم مردم آتشی روشن کرده و برای راندن ارواح خبیث، لباس‌های محلی به تن می‌کردند.

برگزاری هالووین در ایران

سلت‌ها معتقد بودند که در شب قبل از سال جدید، مرز بین جهان زندگان و مردگان، به باریک‌ترین حد خود می‌رسد، آن‌ها در شب ۳۱ اکتبر که معتقد بودند ارواج به زمین باز می‌گردند، آتشکده‌های مقدس و بزرگی را احداث کرده و مردم با لباس‌های محلی و ترسناک، در کنار یکدیگر جمع می‌شدند.

به مرور زمان، جشن هالووین به سایر کشورهای اروپا و آمریکا نیز گسترش یافت و در این شب مردم با پوشیدن لباس‌های ترسناک و مرور داستان‌های رعب‌آور و بیان طالع یکدیگر، این مراسم را در کنار یکدیگر پشت سر می‌گذاشتند. امروزه این مراسم حالت سنتی خود را از دست داده و بیش‌تر به عنوان فرصتی برای جشن و پایکوبی با لباس‌های عجیب و غریب شناخته می‌شود.

برگزاری هالووین در ایران

در سال‌های اخیر، در برخی از شهرهای ایران نیز برگزاری جشن هالووین رواج یافته است. این جشن رسومات خاص خود را دارد که برای برگزاری هرچه بهتر آن باید به این رسومات توجه داشت. خرید کدو تنبل و تزئین آن به شکل ارواح است. از دیگر مواردی که در هالووین اهمیت دارد و معمولا در جشن‌های هالووین در ایران نیز به آن توجه می‌شود، پوشیدن لباس‌های ترسناک و متنوع است.

البته این پوشش تنها به لباس‌های ترسناک محدود نمی‌شود و می‌توان از لباس‌های ابرقهرمانان و افراد مشهور نیز استفاده کرد. تزئین خانه با المان‌های ترسناک و تزئیناتی نظیر: تار عنکبوت، کدو تنبل، پنجربه‌های ترسناک و … می‌تواند حس و حال هالووین را بهتر منتقل کند.

 قاشق زنی در هالووین

یکی از سنت‌های قدیمی و کهن ایرانی قاشق زنی است که در شب چهارشنبه‌سوری، افراد با پوشاندن صورت خود و با در دست داشتن کاهس یا قابلمه، به درب خانه‌ها و رفته و افراد نیز کاسه را گرفته و در آن آبنبات یا آجیل می‌ریزند. در جشن هالووین نیز رسمی مشابه با قاشق‌زنی چهارشنبه سوری وجود دارد.

قاشق زنی هالووین

در این مراسم که با نام Trick or Treating شناخته می‌شود، کودکان با پوشیدن لباس‌های ترسناک، اقدام به جمع‌آوری آب‌نبات و شیرینی می‌کنند. این سنت به مرور زمان محبوبیت بیش‌تری یافت و حتی از سوی سازمان یونیسف نیز به عنوان راه‌کاری برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه مورد استفاده قرار گرفت.

هالووین در ایران ؛ از غرب به سوی شرق

با نزدیک شدن به اواخر ماه اکتبر میلادی، مردم از سرتاسر جهان، برای برگزاری جشن هالووین آماده می‌شوند. هالووین در ایران نیز در برخی از شهرها برگزار می‌شود. تاریخ هالووین در کشور ما ۹ آبان ماه بوده و شما می‌توانید در این تاریخ در کنار عزیزان و دوستان خود به برگزاری این مراسم قدیمی بپردازید.

سوالات متداول

تاریخ جشن هالووین در ایران چه زمانی است؟

تاریخ هالووین در ایران برابر با ۹ آبان ماه بوده که به تاریخ میلادی برابر با ۳۱ اکتبر است.

کدام رسم هالووین به رسومات چهارشنبه‌سوری شباهت دارد؟

Trick or Treating یکی از سنت‌های هالووین است که در آن، کودکان با پوشیدن لباس‌های ترسناک، اقدام به جمع‌آوری آب‌نبات و شیرینی می‌کنند. این مراسم شباهت زیادی به قاشق زنی چهارشنبه‌سوری دارد.

آیا هالووین در ایران نیز برگزار می‌شود؟

بله امروزه در برخی از شهرهای ایران، هم‌زمان با تاریخ میلادی هالووین، مراسم و فستیوال‌هایی در ایران برگزار می‌شود و مردم با پوشیدن لباس‌های ترسناک، هالووین در ایران را برگزار می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها