جاده های زیبای پاییزی در شمال ایران

جاده های زیبای پاییزی در شمال ایران

اغلب مردم بهار و تابستان را برای سفر و گشت و گذار انتخاب میکنند. اما هستند طبیعت دوستان زیادی که عاشق فصل پاییز و تابلوی هزار رنگ طبیعت در این ایام اند . زدن به دل جاده و تماشای این قاب و تصویر جذاب انتخاب گردشگران و مسافرانی است که قصد دارند کمی از حاشیه امن خود بیرون بیایند و در هوای دمدمی و گاه گاه بارانی  پاییز یک سفر به یاد ماندنی رقم بزنند . اما همیشه انتخاب مقصد برای هر مسافرتی اولین مسئله ی پیش روست . ما در مطلب بهترین مقصد سفر پاییزی در ایران به معرفی تعدادی از مکان هایی  که برای مسافرت در این فصل مناسب هستند پرداختیم . در این مطلب قصد داریم جاده های زیبای پاییزی در شمال ایران را معرفی کنیم .

 

 

جاده دراز نو

این جاده در استان گلستان و در مسیر رسیدن به روستای دراز نو است . روستای درازنو از زیباترین مناطق ییلاقی استان گلستان و از جاهای دیدنی  شهرستان زیبای کردکوی به شمار میرود که نسبت به سایر ییلاق‌های شمالی کشور، کمتر شناخته‌ شده است.  در واقع این جاده فاصله بین کردکوی و روستای دراز نو میباشد . موقعیت کوهستانی و وجود پارک های جنگلی با درختان بسیار متعدد و متنوع  در این مسیر سبب شده در پاییز این جاده تصویری رویا گونه و شبیه به آنچه در یک نقاشی از پاییز دیده اید در واقعیت تحقق پیدا کند .

این جاده حدودا ۴۰ کیلومتر امتداد دارد اما به دلیل پیچ و خم و کوهستانی بودن مسیر  پیمودن آن تقریبا یک ساعت زمان میبرد .

اگرچه پیشنهاد میکنیم اصلا عجله نداشته باشید و با آرامش خیال و صبوری این جاده شگفت انگیز را طی کنید و از طبیعت پاییزی بکر آن لذت کامل ببرید .

جاده لاویج

 

اگر اهل آبگرم رفتن باشید حتما نام روستای لاویج و آبگرم آن به گوشتان خورده است . اگرچه آبگرم لاویج مانند سایر آبگرم های شمال بر سر زبان ها نیافتاده اما شاید همین موضوع باعث شده این روستا و جاده رسیدن به آن نسبتا بکر و دست نخورده باقی بماند . جاده لاویج در استان مازندران است و برای رفتن به آن  باید از شهرستان  نور به سمت چمستان حرکت کنید و بعد از گذشتن از پارک جنگلی کشپل وارد جاده لاویج شوید . این جاده ۱۸ کیلومتر مسافت دارد که بعد از طی آن به دهستان لاویج خواهید رسید .  جاده لاویج از دل کوه و جنگل عبور میکند و روستای لاویج بر بالای ارتفاعات قرار دارد. اصلا خود کلمه لاویج ترکیبی از “لا” و “ویج” است که “لا” به معنای میان و “ویج” به معنای انتهاست و با توجه به جایگاه جغرافیایی لاویج آن‌ را سرزمینی در انتهای شکاف میان کوه‌ها می‌دانند. از طرفی دیگر برخی “لاپیچ” را متشکل از دو کلمه «لا» به معنای ‘میان’ و «پیچ» به معنای ‘پیچ و خم’ می‌دانند و در کل آن‌ را “میان پیچ و خم” یا “سرزمینی میان پیچ و خم ” لقب میدهند .

هرچند پیچی که طی می کنید و بالا میروید چشم انداز زیرپایتان دیدنی تر و به یاد ماندنی تر میشود . این جاده در پاییز شبیه یک قاب است که هر رنگی بخواهید میتوانید در آن پیدا کنید . تردید ها را کنار بگذارید و یک سفر هیجان انگیز به مقصد لاویج را شروع کنید تا خودتان با تماشای این جاده  در فصل پاییز ادعای مارا تایید کنید .

 

جاده عباس آباد

بازهم مازندران و یک جاده پاییزی تماشایی دیگر .جاده عباس آباد جاده جنگلی زیبا و آرامش بخشی  است که به هر سمتش نگاه کنید زیبایی منحصر به فردی از طبیعت مقابل چشمانتان نقش میبندد . طول این جاده جنگلی ۲۵ کیلومتر است که از میان جنگل‌های زیبای هیرکانی می گذرد و به شهرستان کلاردشت متصل می شود. وجود درختان بلوط ، توسکا، مَمرَز، انجیلی و… به جذابیت‌های این جاده جنگلی افزوده است . جاده عباس آباد بیش از نیم قرن قدمت دارد و در سال های بین ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ احداث شده است. زیبایی این جاده فقط حاصل درختان بسیار و انبوه آن نیست  بلکه چشمه های پرآبی مثل چشمه سبزه گینه روستای کل کته رود، که در اواسط جنگل است، این جاده را در زیبایی زبانزد کرده . همچنین آبشارهایی در دو طرف جاده به چشم می­خورند و هر گردشگری را وادار میکنند دقایقی ماشین را متوقف کرده و از این طبیعت زیبا لذت ببرد .

رنگ آمیزی متنوع و تماشایی درختان در طی این مسیر در فصل پاییز، جاده عباس آباد را به یکی از جاده های زیبای پاییزی در شمال ایران تبدیل کرده است .

 

 

 

 

 جاده روستای مازیچال

روستای مازیچال یکی از مناطق ییلاقی کلاردشت است که در ۴۸ کیلومتری چالوس در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده . با سفر به این روستا مرتغع جایی بالاتر از ابرها میتوانید چشم انداز وسیعی از چالوس تا نزدیکی های رامسر را در مقابل چشمتانتان داشته باشید .

جاده رسیدن به روستای مازیچال جاده ای پر پیچ و خم و جنگلی است که شما را به عمق جنگل های مازیچال میبرد . گاهی مسیر این جاده را مه غلیظی فرامیگیرد که طی مسیر جز با کمک گرفتن از یکی از اهالی راه آشنا مقدور نیست .برای رسیدن به این جاده بعد از کلاردشت باید از جاده‌ی مرزن ‌آباد عبور و سپس مسیر عباس ‌آباد را انتخاب کنید. بعد از ایست نگهبانی محیط زیست به یک دوراهی می‌رسید. یک راه به روستا مازیچال ختم می‌شود که همین جاده مورد نظر ماست و راه دیگر به دشتی با اقیانوس ابرها می‌رسد.

این جاده بکر و زیبا در فصل پاییز بسیار دیدنی میشود . منظره ای رویایی از هزاران رنگ ، تصویری به یاد ماندنی است که اگر پاییز مهمان این جاده و روستا باشید به دیدگانتان عرضه میشود . اما در صورت بارش باران پیموددن جاده مازیچال سخت خواهد بود بنابراین اگر قصد سفر به این روستا را دارید حتما از قبل آب و هوا را چک کنید .

 

 جاده جنگل دالخانی

آیا تابه حال نام دالان بهشت را شنیده اید ؟

جنگل دالخانی ، جنگلی در ۳۰ کیلومتری رامسر و در مسیر رامسر-تنکابن است . این جنگل که در منطقه ای بکر و کوهستانی واقع شده به دلیل جاده زیبا و کم نظیری که دارد به دالان بهشت معروف است .

در واقع یک جاده آسفالت از دل جنگل دالخانی میگذرد که به آن دالان بهشت گفته می‌شود. جاده دالان بهشت از دو طرف با درختان سربه‌فلک کشیده، قاب بندی شده است. اگرچه بهار این جاده بسیار سرسبز و تماشایی است اما از پاییز دالان بهشت نمی‌شود گذشت، میتوان با جسارت اعلام کرد که این جنگل مقر اصلی پادشاهی فصل‌ها در پاییز است.

قابی دیدنی از حضور هزار رنگ پاییزی با حکمرانی زرد و نارنجی همه ی تردید ها را برای رفتن به دالان بهشت در فصل پاییز کنار میزند .

 

 جاده سیاهکل دیلمان

 

جاده سیاهکل به دیلمان  مسیری ۴۵کیلومتری است که از  سیاهکل آغاز شده و تا دیلمان امتداد پیدا میکند . این جاده که یکی از معروف‌ترین جاده های زیبای ایران به شمار میرود از میان مناطق کوهستانی و جنگل های سیاهکل عبور می‌کند و بسیار پرپیچ‌وخم است. به همین دلیل پیمودن آن حداقل به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

وجود آبشار های متعدد در مسیر این جاده و درختان سر به فلک کشیده که هوایی پاک را به انسان هدیه میکنند جاده سیاهکل را بسیار محبوب کرده . پاییز این جاده جنگلی هم مانند بقیه جاده هایی که معرفی کردیم بسیار دیدنی و هیجان انگیز است .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها