جزیره هنگام

جزیره هنگام

نیمه دوم سال زمان مناسبی برای سفر به مناطق گرمسیری و جزایر زیبا و دیدنی جنوب کشورمان است . با سرد شدن هوا در اغلب مناطق ایران این جزایر آب و هوایی مطلوب و معتدل پیدا میکنند و میتوانید در یک سفر لذت بخش به دور از گرمای طاقت فرسای معمول این جزایر، روزهایی به یاد ماندنی را تجربه کنید . تا آن جایی که در آن هیچ خیابانی وجود ندارد . بکر بودن ، سکوت و آرامش دریا و دوری از هیاهوی شهر ها دلایل خوبی است که این جزیره را به عنوان یک مقصد مناسب برای سفر انتخاب کنید .

 

جزیره همگام کجاست؟

 

هنگام یکی از جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان است که فقط دو کیلومتر با قشم فاصله دارد . این جزیره بسیار کوچک و حدودا ۳۶/۶ کیلومتر است و بخشی از شهرستان قشم و در واقع یکی از دهستان های آن به شمار میرود .

جمعیت بسیار کمی در هنگام سکونت دارند و به طور کلی آبادی چشمگیری در این جزیره وجود ندارد . شاید همین امر در بکر و دست نخورده بودن آن بی تاثیر نبوده است .

جزیره هنگام با  ۹ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض شکل یک مخروط ناقص است که  ارتفاعات آهکی (تشکیل شده از سدیم کربنات) زیادی دارد و بلندترین نقطه آن، کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع است.

راه های دسترسی به جزیره هنگام

برای رفتن به جزیره هنگام اول باید خودتان را به  قشم برسانید و از آنجا از طریق راه دریایی و با استفاده ار حمل و نقل عمومی آن به این جزیره بروید .

برای رفتن به قشم میتوانید از هواپیما ، قطار یا خودروی شخصی استفاده کنید . برای تهیه بلیط قشم با بهترین شرایط میتوانید به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

همچنین میتوانید با ماشین شخصی خودتان یا قطار به بندر عباس بروید و از آنجا با شناور های دریایی به جزیره قشم برسید . بعد از این سفر دریایی خود را  با استفاده از قایق ها اسکله کندالو به سمت جزیره هنگام ادامه دهید .

 

چرا به جزیره هنگام برویم ؟

 

اگر به دنبال این هستید که چند روزی در آرامشی کم نظیر از صدای دریا و پرندگان به جای ازدحام و شلوغی شهر لذت ببرید، هنگام میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد . به علاوه جاذبه ها و سواحل این جزیره نیز تردید ها را برای رفتن به آن از بین میبرد. در ادامه بخشی از جاذبه های جزیره هنگام را معرفی میکنیم .

 

سواحل جزیره هنگام

 

میتوان گفت ساحل های این جزیره مهم ترین جاذبه ی آن است که ویژگی های منحربه فردی دارند .این سواحل همه ی شرایطی که یک ساحل جنوبی باید داشته باشد را به تمامی و زیبایی هرچه بیشتر دارد از لنج ها و رفت‌وآمد مردان و زنانی با لباس‌های محلی گرفته تا ماهیگیران بومی و تورهای پر از ماهی شان …

ساحل نقره ای

سواحل نقره ای دیگری هم در سایر جزایر جنوب کشورمان وجود دارد اما میتوان گفت ساحل نقره ای هنگام معروف ترین و دیدنی ترین آن هاست . این ساحل پوشیده شده از شن های براق است که با تابش نور خورشید بر آنها درخششی دیدنی و تماشایی عرضه میکنند انگار در میان انبوهی از اکلیل قدم برمیدارید . متاسفانه در سال های اخیر برخی از بازدیدکنندگان با برداشتن این شن ها خطر بزرگی برای اکوسیستم این منطقه ایجاد میکنند .

 

ساحل کله خلماسی

ساحل صخره ای  کله خلماسی این امکان را به مسافران میدهد تا از بالای صخره های بلند آن به درون آب زلال و تمیز دریا شیرجه بزنند و یک شنای لذت بخش را تجربه کنند . البته اگر مهارت کافی در شنا ندارید از این کار صرف نظر کنید چون آنقدر ها هم که به نظر میرسد کار راحت و ساده ای نیست .

ساحل خنزیری

یکی از خلوت ترین سواحل هنگام ساحل خنزیری است که تماشای ماهی ها و آبزیان متنوع در آب های آن این ساحل را منحصر به فرد کرده . بکر بودن این ساحل به حدی است که انگار اولین نفری هستید که به آن پا گذاشته اید .

ساحل درخشان

اگر در پاییز و زمستان به این جزیره بروید میتوانید پدیده شب تابی را در آن تماشا کنید .فیتوپلانکتون ها پدیده شب تابی را ایجاد می کنند و نورهای کوچک آبی را بوجود می آورند انگار ستاره‌ها از آسمان به زمین ریخته‌اند. البته در سال های اخیر به خاطر افزایش رفت‌وآمد انسان‌ها و تغییر اکوسیستم، این پدیده کمتر اتفاق می افتد .

 

 نخلستان ها و خاک سرخ جزیره

بعد از سواحل هنگام سراغ جاذبه های دیگر این جزیره میرویم . خاک سرخ جزیره هنگام یکی از جاذبه هایی است که در بین گردشگران به عنوان دلیلی برای بازدید از هنگام مطرح میشود . البته این خاک هم مانند شن های نقره ای ساحل جزو طبیعت این منطقه است و اگر مثل برخی از گزدشگران مشتی از آن را  به عنوان یادگاری بردارید صدمه ی بزرگی به این منطقه وارد کرده اید .

نخلستان ها نیز جاذبه ی دیگری محسوب میشود که با درختانی کهن با قدمت چند صد سال مکانی بسیار دیدنی و مناسب برای عکاسی و گشت و گذار است . البته این نکته رابدانید که برای ورود به نخلستان ها باید از ساکنان محلی اجازه بگیرید .

 

پارک کروکودیل یا نوپک

این پارک در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد که در آن ده ها کروکدیل پرورش داده میشوند . تماشای این موجودات عظیم الجثه و ترسناک که در منطقه ای حفاظت شده نگهداری میشوند میتواند تجربه ای حالب باشد . در این پارک تنها کروکودیل ها وجود ندارند بلکه خزنده‌ها و پرنده‌های دیگری نیز در آن نگهداری می‌شود و به نوعی یک باغ وحش است.

 

سنگ مادر و دختر

این سنگ از جاذبه های طبیعی جزیره هنگام است که داستان  جالبی در مورد آن وجود دارد . گفنه میشود سنگ مادر و دختر حکایت مادر و دختری است که از دست راهزن ها فرار می کنند و به منطقه هنگام می رسند و از خداوند میخواهند به دست راهزنانی که در تعقیب آن ها بودند نیفتند. پس از این دعا به سنگ تبدیل می شوند و راهزن ها نمی توانند آن ها را پیدا کنند. این داستان محلی سینه به سینه از بومیان جزیره هنگام نقل شده است و  امروزه برای محلی ها، این سنگ های داخل طبیعت، بسیار مقدس هستند.

 

بقایای استعمار

این آثار متعلق به ۱۲۰ سال پیش یعنی زمانی که انگلیسی ها در جنوب ایران حضور داشتند میباشد . در واقع آثاری مثل انبار ذغال، تلگراف خانه  و تاسیسات دریانوردی انگلیسی ها و کشتی های به گل نشسته پرتغالی در این منطقه وجود دارد که بخشی دیگر از جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزیره هنگام به شمار می رود.

 

بازار جزیره هنگام

بازار جزیره هنگام شبیه بازار هایی که در همه جای شهر هایمان میبینیم نیست . درواقع این بازار مجموعه ای از ده ها غرقه است که سقف آن با پوشش حصیری ساخته شده . بازار جزیره هنگام بیشتر توسط بانوان اداره میشود و در آن میتوانید با انواع صنایع دستی این منطقه آشنا شوید و سوغات هایی از جزیره هنگام به یادگار بخرید .

 

تفریحات دیگری مثل بازی با دلفین های این منطقه ، شاتل و بنانا سواری ، غواصی و تماشای ماهیان متنوع در عمق آب های خلیج فارس، عکاسی و از دیگر تفریحاتی است که میتوانید در این جزیره تجربه کنید .

اقامت در جزیره هنگام

معمولا جزیره هنگام به عنوان سفری یک روزه انتخاب میشود و اعلب مسافران شب را به جزیره قشم برمیگردند و در آنجا اقامت میکنند .

برای اقامت در جزیره قشم مطلب معرفی بهترین هتل های قشم، ررزو هتل در قشم را مطالعه کنید .

اما در سال های اخیر اقامتگاه  های بومگردی سنتی و جذابی در این جزیره برای رفاه حال مسافران فراهم شده که میتوان با انتخاب یکی از آنها شب را نیز در این جزیره کوچک اما تماشایی به صبح رساند .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها