روستای زرگر قزوین

روستای زرگر قزوین

 

ما در مطلب روستاهای عجیب و منحصر به فرد ایران در مجله گردشگری بلیط اینجا به بررسی این نمونه‌های دیدنی در کشورمان پرداختیم . در این مطلب به طور اختصاصی قصد داریم به روستای زرگر قزوین که شاید بتوان گفت عجیب‌ترین روستای موجود در ایران است بپردازیم . در واقع اصلی‌ترین عامل شهرت این روستا علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا از کوهپایه‌های سرسبز و گندمزارهای وسیع؛ این است که مردم آن به غیر از زبان فارسی و ترکی قزوینی به زبان رومانو سخن می‌گویند . به همین دلیل عده‌ای می‌گویند این روستا اصالتی اروپایی دارد . در واقع با رفتن به این منطقه و دیدن اهالی چشم رنگی که قد و قامتی شبیه به اروپایی‌ها دارند و به زبانی غیر فارسی صحبت می‌کنند فکر می‌کنید به یک روستای اروپایی سفر کرده‌اید . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با این خطه جذاب و شگفت انگیز کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

 

 

روستا زرگر کجاست؟

روستای زرگر در استان قزوین شهرستان آبیک و بخش بشارت واقع شده است . فاصله آن با آبیک ۲۲ کیلومتر و با تهران ۱۱۵ کیلومتر است . نزدیکی آن به پایتخت باعث شده یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم برای اهالی تهران باشد. همچنین فاصله روستای زرگر با شهر قزوین ۵۱ کیلومتر است.

برای رفتن به این روستا اگر از تهران به این منطقه سفر می‌کنید باید حدود ۱۱۵ کیلومتر در آزادراه تهران- کرج و سپس کرج -قزوین رانندگی کرده تا به آبیک برسید . بعد از گذر از آبیک با طی حدود ۱۵ کیلومتر دیگر در آزادراه کرج -قزوین یک مسیر فرعی مقابلتان نمایان است . با پیچیدن به این مسیر فرعی در نهایت به روستای زرگر قزوین خواهید رسید . دشت شقایق قزوین که در حاشیه این راه فرعی قرار دارد لذت سفر و طی مسیر را برایتان دوچندان می‌کند .

معرفی روستای زرگر

همانطور که گفتیم مردم روستای زرگر اصالتی اروپایی دارند و زبانشان هم زبان فارسی نیست .بلکه یک زبان محلی به نام رومانو است. چهره آنها هم بسیار شبیه اروپایی‌هاست که رگه‌هایی از نژاد ایرانی ،نژاد اروپایی، گلادیاتوری و وایکینگی در صورت‌هایشان به چشم می‌خورد.

این تفاوت‌ها باعث شده این روستا به یک معمای پیچیده برای همه تبدیل شود و رازهایی در پس آن باشد که تاکنون هم جوابی برای آنها پیدا نشده . به عنوان مثال اینکه اهالی چگونه در این منطقه اقامت پیدا کردند یک سوال بزرگ است . هنوز هم ریشه ی اجدادی مردم بومی این منطقه مشخص نیست . خانه‌های روستای زرگر بسیار ساده و با دیوارهای بلند و درهای آهنی ساخته شده است و در نزدیکی روستا باغ‌هایی بزرگ و پرمیوه وجود دارد .

تاریخچه روستا

هر کس که نام و آوازه‌ای از روستای زرگر و مشخصات آن بشنود این سوال برایش مطرح می‌شود که چطور مردمی به زبانی غیر از فارسی و با ظاهری اروپایی در این منطقه زندگی می‌کنند. برای پاسخ به این سوال فرضیه‌های گوناگونی مطرح است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد .

فرضیه اول

عده ی زیادی بر این باورند که اجداد اهالی این روستا قرن‌ها پیش از مرزهای شمالی ایران به کشور ما وارد شده و به دلیل شرایط محیطی مناسب و آب و هوای خوش ؛این منطقه را برای سکونت دائم انتخاب کردند . در واقع این اقوام کوچ نشین بودند که در نهایت نوادگان آنها روستای زرگر را انتخاب کرده و یکجانشین شدند .

فرضیه دوم

اما عده‌ای دیگر بر این باورند که اهالی روستای زرگر اصالتاً ایرانی هستند به دلیل شجاعت و دلیری‌شان در زمان شاه عباس صفوی به عنوان قزلباش انتخاب می‌شدند .

برخی دیگر هم می‌گویند که رمانوها به دلیل روحیه جنگجویی با هیچ حکومت و ظلمی سر سازگاری نداشتند . از همین رو حاکمان مختلف برای اینکه از خطر آنها در امان بمانند این قوم را را در دنیا پخش کردند . البته این سوال پاسخ داده نشد که چه حکومتی و چه زمانی این تصمیم را گرفته است .

فرضیه سوم

این فرضیه در مورد پیرمردی از اهالی روستای زرگر است به گفته بسیاری از قدیمی‌ها و ریش سفیدها همه کارها و حساب کتاب‌هایش را به زبان روسی انجام می‌داده . البته این پاسخ نیست بلکه خودش یک سوال بزرگتر ایجاد می‌کند . چرا که بعد از فوت این پیرمرد دیگر اثری از نوشته‌های روسی در این روستا پیدا نشده و به مرور زمان زبان رومانی بین اهالی رایج شده. به همین دلیل فرضیه اینکه اصالت اهالی روستا به غیر از روسیه به کشورهای دیگری مانند یونان و رومانی هم برگردد طرح می‌شود .

فرضیه چهارم

این فرضیه به این دلیل که زبان رومانی بین مردم روستا رایج است مطرح شده و می‌گوید اصالت آنها می‌تواند ایتالیایی باشد . بر اساس این فرضیه اهالی داستانی را روایت می‌کنند که بر اساس آن ۴۰۰ نفر از سربازان رومی در جنگ بین ایران و روم به دست حاکمان اسیر شده . اما به دلیل قدرت و ورزیدگی آنها بخشیده می‌شوند . در نهایت این سربازها به نزدیکی قزوین رفته و در روستای زرگر ساکن می‌شود .

فرضیه پنجم

یک روایت دیگر هم مطرح است که مردم روستای زرگر از کولی‌های اروپایی بوده اند که قرن‌ها پیش از روستاهای اطراف تهران و قزوین سر درآوردند .

البته جالب است بدانید که بیشتر اهالی خودشان را ایرانی اصیل می‌دانند و این داستان‌ها و روایت‌ها را چیزی جز افسانه در نظر نمی‌گیرند . حتی به زبان لاتین می‌گویند من ایرانی اصیل هستم .

علت نامگذاری روستای زرگر قزوین

 

برای علت نامگذاری روستا هم روایت‌هایی مطرح است . مثلاً می‌گویند زمانی که برای اهالی این منطقه شناسنامه می‌گرفتند زنان آن به پیشه ساخت زیورآلات مشغول بودند به همین دلیل نام روستا را زرگر گذاشتند .

یک روایت دیگر هم مطرح است که بر اساس آن حدود ۳۰۰ سال قبل نادرشاه افشار سه برادر طلاکار را از امپراتوری عثمانی به ایران می‌آورد و روستا را برای چراگاه قشقایی به یکی از آنها می‌سپارد .به همین دلیل نام روستا زرگر لقب می‌گیرد .

 

زبان مردم روستا

مهم ترین چیزی که باعث می‌شود روایت‌ها و فرضیه‌های گوناگونی درباره مردم روستا و اصالت آنها مطرح شود زبانی است که به آن سخن می‌گویند که به آن زبان زرگری هم می‌گویند . این گویش با زبان ترکی و فارسی در هم آمیخته شده و یک زبان جدید را خلق کرده است . رومانو که زبانی لاتین است و در گروه خانواده‌های زبان‌های هند و اروپایی قرار می‌گیرد گویش رایج خیلی از کشورهای اروپایی است .

مردم این روستا در صحبت کردن با غریبه‌ها بسیار آرام و شمرده سخن می‌گویند تا غیر رمانوها هم متوجه حرف‌های آنها بشوند . آنها برای اینکه این زبان به دست فراموشی سپرده نشود با فرزندانشان به زبان رومانو سخن می‌گویند .

 

فرهنگ مردم روستای زرگر

 

مردم این منطقه علاوه بر تفاوت زبانشان در زمینه موسیقی نیز تفاوت‌های زیادی با سایر اقوام ایرانی دارند . در واقع موسیقی برای آنها اهمیت زیادی دارد . آنها بسیار مهمان نواز هستند و در استقبال از میهمانان با ساز محلی خود به نام چوکور از آنها پذیرایی می‌کنند . در این استقبال باشکوه و هنری مهمانان را به دوغی خنک با تکه‌های یخ و کره که آیرانه سی نام دارد میزبانی می‌کنند .

شکل و شمایل ظاهری اهالی روستا به خصوص جوانان و سبک زندگی‌شان تفاوت زیادی با شهرهای بزرگ ندارد . با این وجود جوانان این منطقه به سنت‌ها باورهای قومی خود احترام می‌گذارند . در این روستا اثری از جرم و جنایت، آمار بالای طلاق، مشکلات روانی و اجتماعی مانند افسردگی ،بد خلقی و سایر نابهنجاری‌ها دیده نمی‌شود . زن در این روستا جایگاه ویژه‌ای دارد و در فرهنگ آنها ملکه خانه را به بانوان منصوب می‌کنند.

 

بهترین زمان سفر به روستای زرگر

اکنون وقت آن رسیده که به شما پیشنهاد دهیم چه زمانی به روستای زرگر قزوین سفر کرده و از این منطقه شگفت انگیز و دیدنی بازدید کنید . در واقع این روستا به دلیل قرار گرفتن در موقعیت کوهستانی آب و هوایی پاک و مطبوع دارد که در فصل بهار در اوج سرسبزی و طراوت خود قرار می‌گیرد . تماشای شکوفه‌های گل‌های وحشی  در این زمان بسیار جذاب است . هرچند که قزوین و اطراف آن در هر فصل از سال زیبایی و طراوت خاص خود را دارد .

 

برای تهیه بلیط و سفر به شهر های مختلف ایران با بهترین شرایط و مناسب ترین قیمت ها به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها