روستای خوانسار اصفهان

معرفی خوانسار اصفهان ، شهر عسل ها

خوانسار اصفهان شهری متمدن با قدمتی تاریخی در استان اصفهان است. شهری که به واسطه شیرینی عسل هایش به شهر عسل ها لقب گرفته است. اگر تابه حال تعریف این محصول پرطرفدار را در شهر خوانسار شنیده اید و یا طعم این خوشمزه را چشیده اید حتما تا پایان این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” همراه ما باشید تا به دیگر جاذبه های این شهر دیدنی بپردازیم و بیشتر با خوانسار آشنا شویم.

خرید بلیط هواپیما اصفهان

بلیط قطار اصفهان

تور اصفهان

تماس با بلیط اینجا

شهر خوانسار اصفهان کجاست؟


شهری تاریخی که قدمت این تاریخ به قبل از ظهور اسلام درایران بر میگردد. خوانسار از زیبا ترین شهرستان های توابع اصفهان است که جلوه طبیعی و فرهنگی این شهر را به ارث برده است.
نگارش خوانسار به چند طریق است که به تبعیت از آن، خوانش آن نیز تغییر خواهد کرد. خوانش هایی از جمله خانسار، خانیسار، خونسار، خوسار و خوانسار. اما آنچه میان تمام این واژگان مشترک است ترکیب دو ریشه اصلی به نام خوان و سار است. خوان به معنای چشمه و حوض و سار نیز به عنوان کثرت و زیادی معنا میشود.

خوانسار کجاست؟


بدون شک میتوان گفت این نام، مناسب ترین عنوانی است که برای این زادگاه چشمه سار باید در نظر گرفت. چراکه خصلت ذاتی خوانسار نیز تلفیق شده با چشمه سارها و رودخانه های متعدد در محیطی سرسبز و طبیعی است.
محصولات غالبی که در خوانسار به عمل می آیند شامل آلو، گردو، انگور و سیب زمینی می باشد. اگر فکر میکنید عسل را از قلم انداخته ایم باید بگوییم که درباره اهمیت و جایگاه فراگیر و والای این محصول طبیعی و خوشمزه، در ابتدا اشاره کردیم. خوانسار از جمله مناطقی است که دارای آب و هوایی بسیار خوش و دلپذیر است. خوانسار اصفهان، طبیعتی بکر و البته حاصلخیز دارد به گونه ای که پوشش گیاهی این منطقه را اغلب، درختان گردو و سرو و آلو و سیب تشکیل داده اند.

“جاذبه های دیدنی خوانسار”

تپه آریایی خوانسار:


از جمله دیدنی های خوانسار که تنها ۳۵ کیلومتر با مرکز خوانسار فاصله دارد و در دل روستای احمد آباد جا خوش کرده است، تپه آریایی ها است. قدمت تپه آریایی به حدود ۸ هزار سال پیش باز میگردد.

تپه اریایی های خوانسار


این پیشینه طولانی به مراتب، وقایعی را نیز درون خود جای داده اس؛ از جمله غار هایی که ایرانیان باستان به هنگام مهاجرت، به موجب حفاظت از خود و اسکان در آن، حفر کرده اند. این غارها و درهای سنگی همچنان پا برجا هستند و مزید بر علت شهرت یابی این تپه شده اند.

گلستان کوه خوانسار:


از دیگر جاذبه های شهر خوانسار که موهبت طبیعت به این منطقه است گلستان کوه است. برای بازدید از گلستان کوه باید به جنوب خوانسار اصفهان سفر کنید. گلستان کوه از آن رو که در جنوب خوانسار قرار دارد جنبه ییلاقی به خود گرفته است و به همین خاطر مملواز پوشش های گیاهی دشتی و کوهی می باشد.

خوانسار اصفهان


گیاهانی که در این منطقه می رویند عبارتند از: اشک مژگان، لاله بیشه زار، لاله کوهی، پیاز وحشی و گزانگبین. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که نزدیک به ۱۲ سال قبل، ساخت دهکده ای با همین عنوان کلید خورد و در سال ۹۶ به بهره برداری رسید.

مدرسه ی مریم بیگم صفوی:


مدرسه مریم بیگم از دسته بناهای تاریخی است که با هدف تعلیم و آموزش بنا شده بود. قدمت و پیشینه ساخت این مدرسه هم همانطور که از نامش پیداست به دوران صفویه باز میگردد. این مدرسه به واسطه اقدامات همسر شاه طهماسب (از سلسله صفویه) بنا شده است که امروزه نیز به عنوان مدرسه علمیه به فعالیت خود ادامه میدهد و همچنان پا برجاست.

مدرسه مریم بیگم


این مدرسه با وسعت ۱۵۰۰ متر مربعی خود، در زمان بنا و احداث، به عنوان بزرگترین مجموعه آموزشی شناخته میشد. امروزه به مدرسه مریم بیگم صفوی، عنوان علوی را داده اند. دلیل هم آن است که در سال ۱۳۵۴ به مدد و همت سید علوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. از همین رو به این مدرسه حوزه علوی نیز میگویند.

بابا ترک:


از مکان های تاریخی و بناهای فرهنگی خوانسار که بگذریم به مکان های مذهبی میرسیم که ریشه در فرهنگ و زندگی ایرانیان از گذشته تا کنون داشته است. بابا ترک نیز یکی از همان محل های دیدنی است که به بقعه ی تبرک شده یکی از نوادگان امام هادی(ع) گفته میشود.
این مقبره در خیابان ۱۳ محرم خوانسار قرار گرفته است و از جمله مکان های ارزشمند مذهبی است که پیشنهاد میکنیم به هنگام سفر به خوانسار حتما از آن بازدید کنید.
همچنین مقبره های مذهبی و البته با ارزش دیگری هم از جمله امامزاده سیدصالح، و آرامگاه امامزاده سید محمود در این محل قرار دارند.

از دیگر مکان های دیدنی خوانسار باید به این موارد اشاره کرد:
خانه ابهری
غار هیکل
مقبره بابا پیر
و سد باغ کل

سوغات و محصولات خوانسار اصفهان چیست؟


“عسل”

عسل خوانسار فرآورده ای که در میان ایرانیان، بسیار مورد توجه و با اهمیت واقع شده است. یک فرآورده و محصول طبیعی که برای تولید آن از گیاه گون در محل پرورش زنبورهای عسل استفاده می شود. بنابراین با توجه به شرایط مساعدی که این منطقه برای تولید عسل دارد، خوانسار به عنوان مهد تولید عسل در استان اصفهان معرفی میشود. طوری که سالانه حجم قابل توجهی از این محصول به کشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

“گز”


از جمله فرآورده های طبیعی و بومی شهر خوانسار، گز است که با مقادیر متفاوتی از شهد گز انگبین تهیه و راهی بازار میشود.

“فرش ویستی”


فرش ساروق از آن دسته فرش های دست باف اصیل ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد. این فرش در روستای ویست خوانسار بافته میشود که از این رو به آن فرش ویستی نیز میگویند. قدمت بافت این فرش به حدود ۲۴۰ سال قبل برمیگردد.
علت شهرت این فرش میتواند نکته ای جالب توجه باشد. این فرش به صورت ذهنی بافته میشود و الگو برداری از نقشه بافت در مراحل بافت این فرش، بی معناست. از طرف دیگر، این فرش با گره های ایلیاتی و تار و پود های رنگ شده با رنگ های روناس طبیعی بافته میشود.

از دیگر محصولات خوانسار اصفهان همچنین میتوان به محصولات باغی و خشکبار جات ازجمله گردو و بادام اشاره کرد. همچنین ترخینه و تنباکوی خوانسار که مانند تنباکوی کاشان شهرت زیادی دارد.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها