معرفی تور جزیره شیدور - تورهای داخلی - ایرانگردی

معرفی تور جزیره شیدور

جزیره‌ ی شیدور مالدیوِ ایران


جزیره شیدور – اگر به جنوب کشور سفر کرده‌اید و دنبال محیطی بکر و دنج می‌گردید که ساعاتی در آن احساس حضور در بهشت را داشته باشید و لحظاتی بی نظیر را تجربه کنید، پیشنهاد بلیط اینجا به شما سفر به جزیره زیبای شیدور، معروف به مالدیو ایران است.


جزیره‌ی شیدور کجاست؟


این جزیره که بین دو جزیره لاوان و هندورابی واقع شده است یکی از چهار جزیره مرجانی خلیج فارس و بخشی از شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان است. فاصله جزیره شیدور با جزیره لاوان، تنها یک و نیم کیلومتر است.

جزیره شیدور - دیدنی های ایران - تور جزیره شیدور - تورهای تابستانی 1401


مساحت جزیره شیدور، چه‌قدر است؟


این جزیره حدود ۱/۷ کیلومتر طول و ۸۰۰ متر عرض دارد اما کوچک بودن مساحت آن از بزرگی میزان زیبایی آن، چیزی کم نمی‌کند.
جزیره شیدور یک منطقه غیر مسکونی میباشد.
به علت ارزش بالای تالاب شیدور، این جزیره، تنها آبسنگ مرجانی محافظت شده در جنوب ایران است که غیر مسکونی اعلام شده و چون کسی در آن سکونت ندارد، می‌توان از آن تحت عنوان یک بهشت کوچک و اختصاصی نام برد.


چرا جزیره شیدور، به مالدیو ایران، معروف شده است؟


آب دریا در این منطقه آن قدر زلال و شفاف است که به راحتی می توان کف دریا را دید و بی نهایت لذت برد.
این جزیره شبیه به یک اثر هنری بسیار زیبا است و شما می توانید تماشای نهنگ ها و دلفین ها و عبور پرندگان مهاجری همچون عقاب دریایی دم سفید، پرستوی دریایی گونه سفید، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، پرستوی دریایی کاکلی بزرگ، پرستوی دریایی تیره و پرستوی دریایی معمولی را نیز در این جزیره تجربه کنید.
به دلیل شگفتی های بسیار زیادی که در جزیره شیدور وجود دارد و ماسه های سفید ساحل و آب بی نهایت زلال و فیروزه‌ای دریا، این جزیره به مالدیو ایران معروف شده است.

جزیره شیدور کجاست؟ - معرفی جزیره شیدور ایران


معرفی شبهای شیدور:


علاوه بر دیدنی و تماشایی بودن آسمان روزهای جزیره، بی انصافی است اگر سخنی از زیبایی و بی‌ همتای شب های جزیره سخنی به زبان نیاید.
پاک بودن آب و هوا و همچنین دور بودن از آلودگی های نوری، باعث می‌شود که ستارگان آسمان در شب های این جزیره بسیار زیبا بدرخشند.


اقامت در شیدور


البته توجه داشته باشید که در این جزیره هیچ گونه امکاناتی وجود ندارد و بهتر است که به همراه تور به این جزیره سفر کنید یا با قایق هایی که در بنادر کنار این جزیره وجود دارد به صورت ساعتی به جزیره شیدور، سفر کنید زیرا امکانات رفاهی و تفریحی برای شما وجود ندارد و بدون اخذ مجوز امکان کمپ زدن را هم ندارید و هم به این دلیل که از اکوسیستم حیوانات محافظت شود. زیرا رفت و آمد و سکونت انسان ها در جزیره مارو، باعث ایجاد اخلال در روند زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی میشود.


شیدور، پناهگاهی مهم و ارزشمند برای حیات وحش

همانطور که گفته شد گونه‌ های جانوری و گیاهی بسیار مهمی در این جزیره وجود دارند، گونه های مهمی از پرندگان، لاکپشت های دریایی، ماهی‌‌ ها و دلفین ها در خلیج فارس متعلق به این منطقه هستند و به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست، جزیره شیدور را جزو مناطق حفاظت شده کشور اعلام کرده است.

جزیره شیدور - مالدیو ایران - عجایب ایران


چرا به جزیره شیدور، مارو یا ماران نیز می‌گویند؟


به این دلیل که تعداد زیادی مار سمی سیاه رنگ و کوچک که در زیر شن های ساحل مخفی، شده‌اند و در این جزیره وجود دارد به جزیره شیدور، جزیره مارو نیز می‌گویند. این جزیره با اسم های دیگری نیز هم شناخته می شود: اسامی همچون شتور، شتوار و مارون.


چطور خودمان را به جزیره‌ی شیدور، مالدیو ایران برسانیم؟


اگر تصمیم خود را برای سفر به این جزیره گرفته‌اید باید به شما بگوییم که اولین کاری که باید بکنید این است که خود را به بندر مقام برسانید و در اسکله بندر مقام قایق بگیرید و به وسیله مسیر دریایی به جزیره شیدور بروید. با مسیر هوایی به فرودگاه لاوان رفته‌اید می توانید حدفاصله لاوان تا شیدور را با قایق‌هایی که سواحل شرقی جزیره لاوان وجود دارند طی کنید. همچنین اگر ابتدا به بندر نخیلو رفته اید می توانید از آنجا به سمت جزیره شیدور قایق بگیرید.


چه زمانی می توانیم به شیدور سفر کنیم؟


توجه داشته باشید که اوایل فصل بهار به این دلیل که زمان تخم ریزی لاکپشت‌های دریایی است و حساسیتی که برای محافظت از این گونه جانوری وجود دارد، ورود به این جزیره ممنوع است.
همچنین در فصل تابستان هوای این جزیره آنقدر گرم است که گزینه مناسبی برای سفر نیست اما اواخر فصل پاییز و فصل زمستان بهترین زمان ممکن است تا شما از زیبایی‌های این جزیره لذت ببرید.

تور جزیره شیدور - تورهای معروف ایرانی

شیدور، زیباترین تالاب بین المللی استان هرمزگان

این جزیره‌، آنقدر که در زیبایی زبانزد است که نزدیک به ۲۰ سال پیش، نام آن تحت عنوان زیباترین تالاب بین المللی هرمزگان به ثبت رسیده است.

چه مواردی این جزیره‌ی بهشتی را به خطر انداخته است؟


سال‌های اخیر سفر‌های انبوه و بی‌رویه، رها شدن زباله و تخریب های محیطی‌ همچون جمع آوری تخم پرندگان و لاک پشتان دریایی، برداشت غیرمجاز از صدف ها و ماسه های ساحل و شکار کردن لاک پشت ها و پرنده ها جهت استفاده از گوشت آن ها و همچنین ماهیگیری های بی رویه و غیر مجاز، اکوسیستم این جزیره را به خطر انداخته است از این رو لازم است که اگر به این جزیره سفر می‌کنید ابتدا مجوز سازمان محیط زیست را دریافت کرده باشید و طولانی مدت و کمپ کردن غیرمجاز خودداری کنید. این نکته را هم بدانید که حفاظت از این منطقه وظیفه شما است.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

تور جیره شیدور ۱۴۰۱

جزیره شیدور تور

تورهای تابستان ۱۴۰۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها