بهترین مکان‌های زیارتی مکه

بهترین مکان‌های زیارتی مکه برای حج پربار معنوی

با معرفی بهترین مکان‌های زیارتی مکه می‌توانید در هنگام سفر به شهر خانه خدا، از این اماکن دیدن و زیارت نمایید. هر ساله میلیون‌ها زائر مسلمان با ایمان و اعتقاد قلبی به این شهر سفر می‌کنند. سفر معنوی زیباتر می‌شود اگر بتوانید برای بازدید از برخی مکان‌های مقدس در طول حج خود در مکه، وقت بگذارید.

بهترین مکان‌ها برای بازدید در طول حج در مکه

از آنجایی که در شهر مکه، مکان‌های زیادی برای زیارت وجود دارد که ارزش بازدید دارد، از میان تعداد زیادی که در این مکان وجود دارد، به ذکر ۱۲ نقطه جذاب آن پرداخته خواهد شد.

مسجد الحرام

مسجد الحرام که به مسجد بزرگ مکه معروف است، کعبه مکه را احاطه کرده است. این مکان یکی از جاهایی است که باید در طول زیارت از آن بازدید کرد زیرا در مرکز این مسجد مسلمانان رو به کعبه مقدس نماز خود را به درگاه خداوند می‌خوانند. در واقع، زائران سفر مقدس عمره را از اینجا آغاز می‌کنند. یکی از مراسم کلیدی که در این سفر انجام می‌شود، طواف کعبه است که یکی از معنوی‌ترین عمل‌هایی است که در طول حج عمره انجام می‌شود.

خانه کعبه

جبل النور

جبل النور که به نام تپه روشنایی یا کوه نور نیز شناخته می‌شود، به خاطر غاری به نام غارحرا معروف است. بر اساس متون اسلامی، اینجا اولین باری است که کلمات مقدس خداوند توسط فرشته جبرئیل بر حضرت محمد نازل شد. به همین دلیل است که غار حرا یکی از مکان‌های قابل توجه در سفر عمره محسوب می‌شود.

کوه عرفات

کوه عرفات که به جبل‌الرحمه یا جبل عرفات مشهور است، توسط مسلمانان زیادی در طول سفر حج زیارت می‌شود. اینجاست که زائران به درگاه خداوند مناجات می‌کنند و مراسم مختلفی را به جا می‌آورند.

کوه عرفات

جنت المعلی

یکی از مهم‌ترین قبرستان‌های مسلمانان، جنت المعلی است که گفته می‌شود بسیاری از اجداد و نزدیکان حضرت محمد در آن آرام گرفته‌اند و در شمال مسجدالحرام واقع شده است. مسافت آن حدود یک کیلومتر است که می‌توان در ۱۵ دقیقه پیاده روی به آن رسید. اکثر افراد برای ادای احترام به روح آن مرحوم از این قبرستان دیدن می‌کنند.

مسجد عایشه

دومین مسجد بزرگ مکه، مسجد عایشه (مسجد تنیم نیز نامیده می‌شود) یکی از قدیمی‌ترین موسسات این شهر است که آن را به مکانی ضروری برای حج عمره تبدیل می‌کند و در نزدیکی کعبه قرار دارد. در اینجا زائران می‌توانند وارد حالت مقدس احرام شوند.

مسجد عایشه

مکتب مکه مکرمه

زادگاه حضرت محمد (ص) مکتب مکه مکرمه در شعب بنی هاشم مکه قرار دارد. این مکان قبلا یک کوه بوده و به کتابخانه ملی تبدیل شده است.

شهر منا

شهر منا که به «شهر خیمه‌ها» نیز معروف است، اسکان موقت زائران حج را در چادرهای مجهز به تهویه مطبوع ارائه می‌کند.

شهر منا

بهترین مکان‌های زیارتی مکه

گنجاندن مکان‌های مقدس برای زیارت در طول حج در برنامه سفر، احساس کامل شدن سفر به خانه خدا را می‌دهد. با معرفی این مکان‌ها می‌توانید علاوه بر زیارت خانه خدا از مکان‌های دیدنی دیگر این شهر بازدید کنید و بهترین زیارت را برای خود و همراهان خود رقم زنید.

سوالات متداول

[toggle title=”در مسجد الحرام چه اعمالی انجام می‌شود؟” state=”close”]

مسجد الحرام که به مسجد بزرگ مکه معروف است، کعبه مکه را احاطه کرده است. این مکان یکی از جاهایی است که باید در طول زیارت از آن بازدید کرد زیرا در مرکز این مسجد مسلمانان رو به کعبه مقدس نماز خود را به درگاه خداوند می‌خوانند. در واقع، زائران سفر مقدس عمره را از اینجا آغاز می‌کنند. یکی از مراسم کلیدی که در این زیارت انجام می‌شود، طواف کعبه است که یکی از معنوی‌ترین عمل‌هایی است که در طول حج عمره انجام می‌شود.[/toggle] [toggle title=”جنت المعلی در شهر مکه به چه مکانی گفته می‌شود؟” state=”close”]

یکی از مهم‌ترین قبرستان‌های مسلمانان، جنت المعلی است که گفته می‌شود بسیاری از اجداد و نزدیکان حضرت محمد در آن آرام گرفته‌اند و در شمال مسجدالحرام واقع شده است. مسافت آن حدود یک کیلومتر است که می‌توان در ۱۵ دقیقه پیاده روی به آن رسید. اکثر افراد برای ادای احترام به روح آن مرحوم از این قبرستان دیدن می‌کنند.[/toggle] [toggle title=”شهر منا در کجا قرار دارد؟” state=”close”]

شهر منا که به «شهر خیمه‌ها» نیز معروف است، اسکان موقت زائران حج را در چادرهای مجهز به تهویه مطبوع ارائه می‌کند. این شهر بین مشعر الحرام و مکه قرار گرفته است.[/toggle]

 

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها