معرفی روستای کندر

معرفی روستای کندر

 

اگر اهل پایتخت هستید یا به آن سفر کرده اید و میخواهید در کمترین زمان ممکن به یک منطقه خوش آب و هوا و جدید بروید، با ما همراه باشید و مطلب معرفی روستای کندر را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید . این روستا در فاصله کمی از تهران و در میان رشته کوه های البرز واقع شده و به یکی از تفرجگاه های اطراف پایتخت تبدیل شده است  .

نام کندر مخفف شده ی کهن دور است . بعضی معتقدند این روستا زورگاه خسرو پادشاه ایران بوده . زبان مردم محلی این منطقه گویش تاتی است و شغل اعلب آنها کشاورزی و باغداری میباشد . شهرت اصلی کندر به دلیل دشت لاله های آن است که در ادامه مفصلا به معرفی آن خواهیم پرداخت .

 

روستای کندر کجاست؟

کندر در فاصله ۲۴ کیلومتری کرج است و بخشی از استان البرز به شمار میرود . با تقریبا ۱ ساعت رانندگی از تهران میتوانید به این روستای خوش آب و هوا و سرسبز برسید . این نزدیکی به پایتخت باعث شده خیلی از تهرانی ها تعطیلات آخر هفته شان را در این منطقه ی باصفا سپری کنند .خیلی از آنها ویلاهای بزرگ وکوچکی در این روستا برای اقامت خود ساخته اند  . این امر باعث شده بافت سنتی روستا تا حدی به هم بخورد و تلفیقی از ساختمان های مدرن و قدیمی در آن به چشم میخورد.

برای رفتن به روستای کندر باید بعد از رسیدن به کرج وارد جاده چالوس شوید و پس از طی حدود ۷ کیلومتر با دیدن تابلوی روستا، وارد مسیر آن شوید .

 

دشت لاله ها ؛ اصلی ترین جاذبه ی روستای کندر

مهم ترین دلیلی که باعث شد به معرفی روستای کندر بپردازیم ، دشت لاله های دیدنی آن است . در غرب روستا دشتی رنگارنگ وجود دارد که شما را یاد عکس های زیبایی که از سرزمین هلند دیده اید می اندازد . این دشت زیبا و دیدنی با همت اهالی روستا و علاقه مندان به گل و گیاه ایجاد شد . در واقع مردم روستا تصمیم گرفتند با کاشت لاله های رنگارنگ ، زیبایی و جذابیت روستایشان را دوچندان کنند .

طراح و ایده پرداز این پروژه فردی به نام پهلوانی بود که تصمیم گرفت قسمتی از این منطقه را با گلهای لاله فرش کند . او برای اجرای این ایده از سرمایه گذار خصوصی کمک گرفت . در پیاده سازی این طرح علاوه بر ، برپایی جشنواره لاله ها ، انواع پیاز لاله تکثیر شد و این کار سبب شد نه تنها از واردات پیاز لاله جلوگیری شود بلکه به صادرات این گل زینتی هم کمک کرد . در فاز اول ، حدودا ۲میلیون پیاز لاله آلیوم در دشتی به مساحت سه و نیم هکتار کاشته شد . هر سال وسعت این دشت بیشتر  میشود .

 

 

 

دشت لاله ها کجاست ؟

دشت لاله های روستای کندر روی دامنه ی کوهی در غرب این روستا قرار دارد .  برای رسیدن به این دشت باید تابلوهای مزرعه لزور موجود در روستا را دنبال کنید . شما میتوانید با ماشین شخصی تان تا نزدیکی های دشت بروید و باقی مانده راه را پیاده روی کنید تا به ورودی آن برسید .

 

بهترین زمان بازدید از دشت لاله کندر 

حتما خودتان هم حدس زده اید که برای دیدن این حریر رنگارنگ که زمین این منطقه را میپوشاند باید در فصل بهار به این منطقه بروید . عمر این جاذبه ی دیدنی فقط دو ماه است . در این محدوده زمانی میتوانید هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب به این دشت چشم نواز بروید و از آن بازدید کنید . فرصت را غنیمت بشمارید و زمان را برای تماشای بزرگترین لاله زار کشور از دست ندهید .

با رفتن به این منطقه حدود دو ساعت زمان نیاز دارید . همچنین در این بازدید میتوانید از پیاز های لاله که برای فروش در اختیار گردشگران میگذارند خریداری کنید .

 

سایر جاذبه های روستای کندر

آبشار کندر

وقت آن رسیده که در معرفی روستای کندر به سراغ سایر جاذبه های این روستا برویم . آبشاری با همین  در این منطقه وجود دارد که یکی از این جاذبه های تماشایی است . آبشار کندر در شمال شرقی این منطقه واقع شده است و وجود آن سبب ایجاد پوشش گیاهی متنوعی در آنجا شده  . برای رفتن به این آبشار باید ابتدا به روستای پورکان بروید و بعد از طی کردن حدود ۳و نیم کیلومتر به آبشار برسید .

 

 چهل بی‌بی یا چهل دختر

در لابه لای کوه های روستای کندر غار هایی را میبینید که ساخته ی دست انسان است . گویا در گذشته این غار ها برای پناه گرفتن از دست مهاجمان استفاده میشده . بومی ها و مردم محلی به غار های این منطقه اشکف میگویند .

منطقه چهل دختر در اطراف این حفره هاست که در مورد این منطقه داستان ها و حکایت های متعددی وجود دارد . بر اساس این حکایت ها که از گذشته تا به حال سینه به سینه نقل شده ،معتقدند دختر های دم بخت در گذشته برای نذر و نیاز و باز شدن بختشان به این منطقه میرفته اند . گویا  ۴۰ دختر از همین دختران که برای گردش یا زیارت به این منطقه رفته بودند به طرز عجیبی ناپدید شده اند .

جالب است که هنوز هم افرادی برای راز و نیاز به این منطقه میروند !

 

رود خانه دره گدا

رودخانه ای فصلی در این منطقه وجود دارد که که از کوه لیز سرچشمه میگیرد . عبور این رود خانه از میان باغ های روستا سبب رونق و سیراب شدن آن ها شده است . این رود در نهایت به رود خانه کرج متصل میشود . رود دره گدا یا درسیلگ زمانی که به روستا میریزد یک چشمه ایجاد میکند که گل چشمه نام دارد . طبیعت گردان در اطراف این چشمه که هنوز هم پر آب و گواراست مینشینند و از طبیعت و هوای دل انگیز این منطقه لذت میبرند .

 

چشمه‌های مختلف

یکی دیگر از جاذبه های روستای کندر چشمه های متعددی است که در آن وجود دارد . این چشمه ها همگی معدنی هستند . یکی از آن ها چشمه های مراد است که وجود آن بر قدمت بالای این منطقه مهر تایید میزند .  این چشمه ها که در فاصله کمی با معبد آناهیتا قرار دارند برای مردم محلی مقدس هستند . بر اساس حکایات گویا در گذشته فقط خانم ها اجازه ورود به این چشمه هارا داشته اند .

 

امامزاده

این روستا هم مانند همه روستاهای کشورمان میزبان امامزاده ای است که مردم برای  راز و نیاز و عبادت به آن پناه میبرند .امامزاده ناصر و عبدلله در واقع جاذبه ی مذهبی این منطقه است . قدمت این امامزاده به قرن ۷ هجری قمری میرسد و در آن قبرهایی از ۱۸۰ سال گذشته وجود دارد .

 

اقامت در روستای کندر

برای اقامت در روستای کندر میتوانید در اقامتگاه های بوم گردی سنتی و باصفای آن بمانید . در واقع مجموعه لزور کلبه هایی خشتی در این منطقه بنا کرده  که با داشتن کرسی زغالی و چراغ نفتی شرایط تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران مهیا میکند .

همچنین میتوانید ویلاهای مبله اجاره کنید یا در دل طبیعت کمپ بزنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها