آشنایی با جاذبه های دیدنی پاوه

معرفی پاوه بزرگترین شهر پلکانی ایران

پاوه شهری که ریشه در تاریخ باستان ایران زمین ونقشی کهن در روزگار آن داشته است. شهری با قدمت بیشتر از ۳۰۰۰ سال که در شمال غربی استان کرمانشاه، میزبان گردشگران زیادی است. پاوه از مرکز کرمانشاه ۱۱۲ کیلومتر فاصله دارد و در حاشیه این استان قرار گرفته است.
شهری با منابع غنی گردشگری و زیبایی های مخصوص به خود که القابی همچون “شهر بزرگ پلکانی ایران” و “شهر هزار ماسوله” را از آن خود کرده است. منطقه ای دلپذیر با آب و هوای کوهستانی اما چشم اندازی سرسبز در دل استان کرمانشاه. اگر شماهم از طرفداران مناطق کوهستانی به ویژه توابع استان کرمانشاه هستید؛ این بهترین فرصت برای شما سفر دوستان است. پس همراه مجله گردشگری بلیط اینجا شوید تا سفری مجازی به پاوه داشته باشیم.
خرید بلیط کرمانشاه
خرید بلیط قطار
تماس با بلیط اینجا
جهت اطلاع از قیمت بلیط هواپیما و نیز دریافت مشاوره برای تورهای ایرانگردی و جهان گردی و پرواز های ایران و جهان به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید.

پاوه کجاست

پاوه قبلا، بخشی از کردستان خوانده میشد ولی حالا چند سالی است که به مرکزیت استان کرمانشاه پیوسته است. شهر پاوه به عنوان بزرگترین شهر پلکانی ایران، واقع دررشته کوه زاگرس است و دارای نزدیک به ۱۲۶۹ کیلومتر مربع گستردگی و پهناوری است. این شهر در اورانامات قرار گرفته و به همین سبب، زیبایی هایش دوچندان شده است.
شهرستان پاوه، از جاذبه های منحصر به فردی برخوردار است که میتواند با همجواری مناطق اورامان، نیرویی جاذب و قوی در پذیرش گردشگران داخلی و خارجی شمرده شود.

پاوه کرمانشاه

از جمله این پتانسیل های غنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبیعت بکر و تلفیق آنها با کوه های سربه فلک کشیده و فرح بخش.
  • مناظر دشتی و غارهای دیدنی و خاص، همچون غار قوری قلعه که طویل ترین غار آبی ایران به حساب می آید.
  • آثار باستانی که بی شک مورد توجه شما خواهد بود؛ همچون آثار باقی مانده از دومین آتشکده ایران که مربوط به دوران تاریخی پیامبر زرتشتیان بوده است.
  • لمس قدمت ایران زمین با تماشای بناهای تاریخی قبل از اسلام.
  • چشمه های آب معدنی با منظره ای چشم نواز.
  • رودخانه های متعدد که بارز ترین آنها رودخانه ی پهناور سیروان است؛ با ترکیب دره های عمیق اطراف که تجربه ای بی نظیر را برایتان رقم خواهند زد. و اما میخواهیم به معرفی اهالی و ساکنان پاوه بپردازیم. همچون دیگر نقاط کشور که مردمانش، قلبهایی مملو از مهربانی و خانه هایی باصفا دارند و آرامش و زندگی در جای جای شهر آنها، ریشه دوانده است؛ مردم پاوه نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
    اهالی پاوه به زبان کردی با استفاده از گویش هورامی تکلم میکنند. البته در برخی نقاط این منطقه، گویش های جافی نیز به گوشتان خواهد خورد که از زیر مجموعه های زبان کردی می باشد.
    در ادامه، بیشتر با این استان، آشنا خواهید شد…

“آشنایی با جاذبه های گردشگری ودیدنی های شهرستان پاوه”

آبشار شولخه پاوه:


گفتیم که پاوه دارای رودخانه ها و آبشارهای متعددی است که از جمله آنها باید به آبشار معروف شولخه اشاره کرد. نکته قابل توجه این آبشار، که وجه تمایز آن با دیگر آبشارهاست، دوقلو بودن این آبشار است. دو آبشار بی نظیر که زیبایی منطقه را با وجود خود دوچندان می کنند.

آبشار شولخه پاوه

آبشار شولخه در دره ای سرسبز و بکر به نام دره گنجگاه واقع شده است. دره گنجگاه تا مرکز شهر پاوه تنها ۷ کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع، موجب دسترسی آسان و سریع گردشگران به آن شده است. سرچشمه این آبشار، چشمه ای جوشان به نام چشمه سیلی است که در کوه شاهو سر از زمین بر میدارد.

ناحیه محافظت شده بوزین و مرخیل:


منطقه ای کوهستانی و در عین حال جنگلی که نزدیک به مرز عراق قرار گرفته است. گونه های آسیب پذیر و درحال انقراضی از حیوانات بومی همچون شوکای یارانی و گوزن مینیاتوری در منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل نگهداری و محافظت می شوند. این منطقه از سال ۱۳۷۴ به مناطق شکار ممنوع و محدود شده پیوست و سه سال بعد به عنوان یک منطقه محافظت شده مخصوص به نگهداری و پاسداری از حیوانات در حال انقراض بومی همین کشور( که میتوانند نمادی از کشور باشند) اعلام شد.

منطقه حفاظت شده پاوه


لازم به ذکر است که افزون بر حیوانات، گونه های گیاهی و پوشش های طبیعی مختلف نیز در این منطقه در حال رشد و نگهداری هسنتد که به نوعی ارزشمند و یا در حال انقراض هستند.
گیاهانی از جمله بلوط ایرانی، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، بنه و زالزالک و… و نیز گونه های متنوع جانوری همچون: گربه وحشی، سیاه گوش، گوزن مینیاتوری، شوکا ایرانی و… که همگی در محیطی امن و خوش آب و هوابه نام منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل زندگی میکنند.

روستای ساتیاری:

روستای ساتیاری کرمانشاه


از جمله روستاهای تعریفی و مشهور مناطق اورانامات باید بی شک به روستای زیبای ساتیاری اشاره کرد. روستایی که هرگز نمیتوان از آن چشم پوشی کرد آن هم وقتی که به کرمانشاه و مناطق اورانامات سفر کرده باشید.
روستای ساتیاری در ۲۵ کیلومتری اورامان واقع شده و همین موضوع،امکان سفری راحت به روستا را فراهم کرده است. بافت سنتی که در این روستا به چشم میخورد در کنار امکانات رفاهی قابل قبول خود میتواند گزینه خوبی برای اقامت چند روزه در این منطقه باشد. به ویژه اینکه زیبایی این روستا در فصل بهار به اوج خود میرسد.

ارتفاعات شاهو:

ارتفاعات شاهو پاوه و کرمانشاه


در امتداد سفر خود و گذر از روستای هجیج کرمانشاه، ارتفاعات شاهو به چشم میخورد که از جمله روستاهای گردشگری پاوه، است. ارتفاعات شاهو را میتوان بخشی از رشته کوه زاگرس دانست که با تمام شکوه خود، انتظار گردشگران و مسافران را میکشد تا بهترین پذیرایی را با منظره دلربای خود از آنها داشته باشد.

آبشار دشه پاوه:


همچون دیگر آبشار های دیدنی و چشم نواز پاوه با طبیعت ناب اطراف خود، باید از آبشار افسانه ای دشه نام برد. آبشاری که در تمامی فصول سال جذابیت خود را از دست نمیدهد بلکه با شروع هر فصل، رنگی تازه و جلوه ای دیدنی به خود میگیرد. آبشار پاوه پس از گذر از رودخانه پاوه رود به رودخانه بزرگ سیروان میریزد.
برای دیدن ویدئو گردشگری در جهان، به آپارات بلیط اینجا سربزنید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

اگر به این منطقه سفر داشته اید حتما نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با “بلیط اینجا” و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها