آشنایی با تنگه هایقر

آشنایی با تنگه هایقر

 

استان فارس پر است از انواع جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی که باعث شده به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شود . اما مکان‌های تاریخی همه ماجرای این استان در زمینه گردشگری نیست .بلکه جاذبه‌های طبیعی هم در این منطقه وجود دارد که بازدید از آنها تجربه‌ای به یاد ماندنی برای طبیعت دوستان و اهل سفر به جا می‌گذارد . یکی از این جاهای دیدنی تنگه هایقر است که عده زیادی آن را شبیه به گرند کانیون عمیق‌ترین دره دنیا در آمریکا می‌دانند . این جاذبه طبیعی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیست بوم‌های ایران شناخته می‌شود و میلیون‌ها سال قدمت دارد .در ادامه با مطلب آشنایی با تنگه هایقر در مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا یکی از منحصر به فردترین و دیدنی‌ترین مناطق طبیعی ایران را به شما معرفی کنیم .

 

تنگه هایقر کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم تنگه هایقر از جاذبه‌های دیدنی استان فارس است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر فیروزآباد قرار گرفته . ازنظر موقعیت جغرافیایی این تنگه بین دو طرف کوه‌های زاگرس محصور است و بستری برای عبور آب‌های رودخانه قره آغاج به شمار می‌رود .

برای بازدید از این منطقه دیدنی لازم است ابتدا به شیراز و از آنجا به فیروزآباد بروید . بعد از رسیدن به این شهر با طی مسافتی ۲۵ کیلومتری مسیر فرعی قیر هنگام فیروزآباد مقابل‌تان ظاهر می‌شود. این مسیر را تا رسیدن به روستای رودبال ادامه داده و بعد از گذر از سد هایقر می‌توانید تنگه را از نزدیک ببینید .

 

وبژگی های تنگه هایقر

تنگه هایقر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس است که به گرند کانیون ایران شهرت پیدا کرده . عمق این تنگه به ۴۵۰ متر می‌رسد و طول آن بین ۸ تا ۱۴ کیلومتر اعلام شده است . بنابر گفته زمین شناسان علت به وجود آمدن این جاذبه فعل و انفعالات جغرافیایی و تغییرات آب و هوایی می‌باشد. عده‌ای از کارشناسان آن را یکی از ژئو پارک‌های ایران در نظر می‌گیرند . رودی که از میان این تنگه می‌گذرد بعد از عبور از مناطق مختلف به خلیج فارس سرازیر می‌شود .

علاوه بر ویژگی‌های طبیعی این منطقه اتفاقات تاریخی مهمی را نیز از سر گذرانده است . مهم‌ترین این اتفاقات جنگ بین عشایر قشقایی و انگلیسی‌هاست که در آن عشایر قشقایی برای مقابله با نیروهای انگلیسی از موقعیت استراتژیکی این تنگه بهره زیادی بردند و سربازان مهاجم را در آن به خاک و خون کشیدند . با ایستادن بر فراز این دره مبهوت عظمت و زیبایی آن خواهید شد . به علاوه که صدای جریان آب و آواز پرندگان همچون سمفونی هنرمندانه روح شما را نوازش خواهد کرد .

تنگه هایقر چگونه به وجود آمده؟

این تنگه بخشی از کوه‌های زاگرس است که به صورت طبیعی و به دلیل عملکرد زمین در طی میلیون‌ها سال به وجود آمده . در واقع آب رودخانه به ایجاد عمق زیاد دره کمک کرده است .دیواره‌های این جاذبه  در اثر فرسایش طبیعی به صورت پلکانی درآمده است . به دلیل وجود آب و شرایط محیطی مناسب پوشش گیاهی اطراف دره متنوع و سرسبز است .

 

دلیل نام‌گذاری تنگه هایقر

در مورد علت نامگذاری تنگه سه روایت وجود دارد . در زبان ترکی هایقر به معنی کشتن و نابود کردن است . این معنی در روایت اول اشاره‌ای به اتفاق مهم تاریخی که دره پشت سر گذاشته دارد. یعنی همان جنگ میان دلیرمردان قشقایی و نیروهای مهاجم انگلیسی . در این جنگ مردان قشقایی بعد از اینکه سربازان انگلیسی را در دره شکست داده و از بین بردن با صدای بلند کلمه های قر را فریاد زدند و پس از آن این منطقه به این نام شهرت پیدا کرد.

اما بر اساس روایت دوم که مربوط به افسانه‌های محلی است در  یک مراسم عروسی با گذر کاروان از کنار دره عروس به داخل آن می‌افتد و کشته می‌شود به همین دلیل در زبان ترکی به آن دره گلین اوچان به معنی عروس پرت شده یا عروس کش می‌گویند .

روایت سوم  را مردم فبروز آباد تعرف مبکنند . آنها میگویند در دوره ای عشایر کوچ کرده به این منطقه گرفتار بارانی سیل آسا میشوند که گله گوسفندان را باد خود میبرد .چوپانان برای اینکه سایرین را از خطر آگاه کنند  فریاد «های‌قر» سر میدهند .

 

تفریح در دره هایقر

تماشای شکوه و عظمت دره به تنهایی می‌تواند ساعت‌ها گردشگران و طبیعت دوستان را به خود مشغول کند. اما علاوه بر این ؛تفریحات دیگری هم در این منطقه وجود دارد که آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای طبیعی در استان فارس تبدیل کرده است .از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

صخره نوردی و کوهنوردی

کوهنوردی و صخره‌نوردی یکی از بهترین تفریحات و ورزش‌هایی است که گردشگران می‌توانند در این منطقه انجام دهند. البته برای این کار نیاز به مهارت و تجهیزات لازم دارید . بنابراین بهتر است سفرتان را با یک تور و راهنمای حرفه‌ای انجام دهید تا شما را از خطرهای منطقه و بهترین مسیرها آگاه کند. برای اینکه به پایین دره برسید حدود دو ساعت زمان نیاز است . در این مدت زمان ضمن رعایت نکات ایمنی با صبوری و آرامش مسیر را طی کنید .

قایق سواری

از دیگر تفریحات دره هایقر قایق سواری در رودخانه قره آغاج یا سکان است . برای این کار قایق‌های مخصوصی در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود . البته این کار در همه فصول امکان پذیر نیست . در این قایق سواری تماشای مناظر بی‌نظیر اطراف تجربه‌ای به یاد ماندنی و منحصر به فرد را برایتان رقم خواهد زد . همچنین اگر هوا گرم باشد می‌توانید در آب‌های این تنگه تنی به آب زده و شنا کنید .

کمپینگ

اگر از آن دسته افرادی هستید که به چادر زدن در دل طبیعت علاقه دارید کمپینگ در این منطقه می‌تواند تفریحی جذاب برایتان باشد . البته برای این کار هم بهتر است به صورت گروهی و با تور باشید .چرا که نیازمند امکانات و تجهیزات لازم است .حتی اگر در تابستان قصد سفر به این منطقه را دارید تجهیزاتی مانند لباس گرم ،کیسه خواب ،پتو و …را با خود به همراه ببرید .

بهترین زمان سفر به تنگه هایقر

 

وقت آن رسیده که در آشنایی با تنگه هایقر بهترین زمان سفر به آن را به شما پیشنهاد دهیم. با توجه به آب و هوای گرم و خشک استان فارس  سفر و بازدید از این تنگه در همه فصول ممکن است . اما اگر می‌خواهید اوج شکوه و زیبایی این جاذبه را در هوایی معتدل و مطبوع تجربه کنید اردیبهشت ماه را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. در این بازه زمانی رودخانه پر از آب است و پوشش گیاهی اطراف در سرسبزترین حالت ممکن است . هرچند شاید نتوانید در بهار شنا کرده و تنی به آب بزنید چرا که هوا به اندازه کافی گرم نشده است .

جاهای دیدنی اطراف تنگه هایقر

در بازدید از تنگه هایقر می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و از جاهای دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید . از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به :قلعه دختر ،کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد ،منطقه پادنا ،شهر گور و … اشاره کرد.

 برای آشنایی با سایر تنگه های ایران به مطالب زیر در مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید :

زیباترین تنگه ها و دره های ایران

معرفی تنگه قاسمی

تنگه کول فرح ایذه

معرفی تنگه براق

معرفی تنگه کافرین

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها