جاهای دیدنی سن پترزبورگ

جاهای دیدنی سن پترزبورگ

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ کشور پهناور روسیه است که بسیاری از روس ها آن را با نام پیتر می‌شناسند . این شهر یکی از زیباترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود . در واقع سن پترزبورگ به هر سلیقه‌ای در گردشگری پاسخ می‌دهد و با داشتن انواع جاذبه‌ها و جاهای دیدنی از کاخ‌های باشکوه تزاری و موزه‌ها گرفته تا مکان‌های تفریحی و جزایر با صفا اقبال بلندی در زمینه جذب توریست داشته است . می‌توان گفت تنوع و تعدد این جاذبه‌ها به قدری است که روزها و هفته‌ها می‌توانید در آن به گشت و گذار بپردازید بدون اینکه به بازدید از جایی تکراری بروید . به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی ۱۰ مورد از جاهای دیدنی سن پترزبورگ بسنده کنیم . باما همراه باشید تا با شهر تاریخی و دیدنی پتروگراد یا لنینگراد بیشتر آشنا شوید .

 

 

موزه آرمیتاژ یا کاخ زمستانی

می‌توان گفت معروف‌ترین جاذبه در جاهای دیدنی سن پترزبورگ موزه آرمیتاژ یا کاخ زمستانی این شهر است . این موزه که در سال ۱۷۶۴ به دست کاترین کبیر افتتاح شد امروزه از بزرگترین گنجینه‌های هنر و آثار باستانی در دنیا محسوب می‌شود . بیش از ۳ میلیون اثر هنری در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شود که در آنها آثاری از هنرمندان معروف از جمله داوینچی ، میکلانژ ، ونگوک ، پل سزان ، کلود مونه، پیکاسو ، فان دیک و… به چشم می‌خورد .

آرمیتاژ دومین موزه بزرگ جهان است که وجود اثر معروف فرش پازیریک در آن بر شهرت این مجموعه به خصوص در میان ایرانیان افزوده است . این فرش متعلق به دوره هخامنشیان است و بازدید از آن برای ایرانیانی که به این موزه می‌روند حال و هوایی غرورآفرین و هیجان انگیز دارد . بنای اصلی موزه آرمیتاژ که کاخ زمستانی نام دارد در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است .

 

کاخ پترهوف

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ کاخ‌های امپراتوری و پارک‌های حومه و مرکز شهر می‌باشد . در این میان کاخ پترهوف یکی از نمونه‌های جذاب و بی‌نظیر این مجموعه است که با داشتن پارکی با صفا و زیبا گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . گفته می‌شود در طراحی این کاخ از کاخ ورسای الگوبرداری شده . در واقع علاقه شدید پتر کبیر به فرهنگ غرب باعث ساخت این مجموعه شد . البته این نمونه برداری تحت نظارت دختر پیتر کبیر گسترده تر شد و در شکوه و عظمت از همتای فرانسوی خود پیشی گرفت . در مجموعه پترهوف باغ‌ها ، موزه‌ها و ساختمان‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین جاذبه‌های سن پترزبورگ محسوب می‌شوند .

تئاتر مارینسکی

یکی دیگر از دیدنی‌ترین سازه‌ها و مکان‌های شهر سن پترزبورگ تئاتر مارینسکی می‌باشد که در حال حاضر برترین تئاتر موزیکال روسیه محسوب می‌شود . شهرت اصلی این مجموعه به خاطر انضباط بی‌عیب و نقص و تعهدش به سنت‌های باله و همچنین حضور والری گرگیف که از بهترین رهبران ارکستر موزیک‌های کلاسیک است میباشد .

در کنار این رهبر بزرگ ستارگان معروف و بین‌المللی  اپرا و باله در این مجموعه هنرنمایی می‌کنند که باعث شده مارینسکی یکی از بزرگترین و بهترین سالن‌های اپرا ، باله و موسیقی ارکسترال در جهان به شمار رود . معماری باشکوه ساختمان و فضای داخلی مجلل آن با قدمتی که به سال ۱۸۶۰ برمی‌گردد خود به تنهایی برای گردشگران جذاب و دیدنی می‌باشد .

 

قلعه پیتر و پائول

سازه‌ای برای کنترل رودخانه نیوا و دسترسی به دریای بالتیک در همان ابتدای تاسیس شهر سن پترزبورگ ساخته شد که به قلعه پیتر و پائول شهرت دارد . به علاوه پیتر کبیر سازنده آن این بنا را به صورت شش ضلعی ایجاد کرد تا از توان دفاعی بالا برخوردار باشد . همین نوع ساخت باعث شد این قلعه در جنگ شمال بین روسیه و سوئد نقش بسیار مهمی را ایفا کند .

در داخل این مجموعه چندین بنای معروف وجود دارد که هر کدام به گونه‌ای از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ به شمار می‌روند . به عنوان مثال کلیسای پتر و پاول که در قسمت مرکزی دژ قرار گرفته مرتفع‌ترین ساختمان شهر می‌باشد . به علاوه برج ناقوس این کلیسا بلندترین برج ناقوس در جهان است . یکی دیگر از بناهای مهم قلعه پتر و پاول ضرابخانه روسیه است که در حال حاضر نیز محل ضرب مسکوکات و انتشار اسکناس کشور به شمار می‌رود .

 

کلیسای جامع سنت ایزاک

کلیسای جامع سنت ایزاک یکی دیگر از مهمترین جاهای دیدنی سنت پترزبورگ است که به دست آگوستی ساخته شد . این مجموعه بزرگترین و خارق‌العاده‌ترین بنای مذهبی در شهر به شمار می‌رود که ساخت آن بیش از ۴۰ سال طول کشید  . وجود ستون‌ها و دیوارهای داخلی که با گرانبهاترین زینتی‌ها از سراسر روسیه تزیین شده‌اند . در کنار گنبد طلایی معروفش و همچنین آثار هنری و مجسمه‌های اصیل و سایر ویژگی‌های خاص این مجموعه باعث شده از مهمترین بناها در روسیه به شمار رود .

 

کلیسای ناجی در خون

ناجی در خون یا همان کلیسای منجی غرق خون یکی دیگر از معروف‌ترین کلیساهای سن پترزبورگ است . این کلیسا که به نام رستاخیز هم معروف است به یاد اسکندر دوم از بزرگترین تزارهای روسیه که در سال ۱۸۸۱ ترور شد بنا گردیده . درست همان جایی که یک بمب به دست مرد جوانی داخل کالسکه این فرد پرتاب شده بود . معماری این مجموعه با داشتن ۵ گنبد پیازی که با مبنایی از جواهر پوشیده شده و تزیینات باشکوهی دارد برای گردشگران بسیار جذاب و شگفت انگیز است .

 

دهکده تزار ها

 

دهکده تزارها دو تا از بزرگترین قصرهای قرن هجدهمی با مناظری زیبا از پارک‌های پر از بناها و آثار تاریخی را در خود جا داده است . مهمترین جاذبه گردشگری در این مجموعه قصر کاترین میباشد که با معماری روکوکو به عنوان خواهر کاخ زمستانی در مرکز شهر ساخته شده . تقریباً همه معماران بزرگ قرن ۱۸ و ۱۹ سن بترزبورگ نقشی در ساختن قسمتی از این دهکده باشکوه و شگفت‌انگیز داشته اند . وسعت دهکده تزارها تقریباً ۳۰۰ هزار هکتار است که برخی بناهای موجود از آن از نظر عظمت و زیبایی از ورسای پیشی گرفته .

خیابان نوسکی

اگر می‌خواهید بدون هزینه یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های سن پترزبورگ را ببینید به خیابان نوسکی این شهر بروید . این خیابان که چهار و نیم کیلومتر طول دارد از ادمیرالتی در غرب آغاز شده تا صومعه الکساندر نوسکی امتداد پیدا می‌کند . وجود ساختمان‌ها و بناهای معروفی از جمله آرت نوو سینگر، کاخ باروکی استروگانوف، کلیسای جامع کازان و مرکز خرید گوستینی دوور در این منطقه باعث شده گردشگران در بازدید خود از شهر سن پترزبورگ حتماً سری به خیابان نوسکی بزنند . به ویژه اگر اهل خرید و بازارگردی باشند نوسکی از منحصربه فردترین مناطق خرید در این شهر محسوب می‌شود که بسیاری از بوتیک‌های لوکس در آن قرار دارند .

 

موزه دولتی روسیه

موزه دولتی روسیه یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ است که می‌توانید در بازدید از این شهر به آن جا رفته و از گنجینه‌ای ارزشمند از آثار هنری روسیه در ادوار مختلف دیدن کنید . این گنجینه شامل آثار متنوعی از جمله پیکره‌ها آثار قرون وسطایی ، کاشی‌های ژانر فضایی قرن نوزدهم و شاهکارهای مدرنیستی می‌باشد . موزه دولتی روسیه در سال ۱۸۹۵ به یادبود الکساندر سوم در میدان هنر سن پترزبورگ ساخته شد .

 

جزیره واسیلیوسکی

همانطور که گفتیم جزایر یکی از بهترین قسمت‌های شهر سن پترزبورگ هستند  .جزیره واسیلیوسکی در آن سوی رودخانه روبرو مرکز شهر و کاخ زمستانی واقع شده که به وسیله دو پل و یک خط مترو به شهر متصل می‌شود . در این جزیره کوچک دیدنی‌های بسیاری وجود دارد . که از جمله آنها می‌توان به موزه مردم شناسی پیتر کبیر ، بورس اوراق بهادار قدیمی سن پترزبورگ ، کاخ باروک منشیکوف ، موزه حمل و نقل الکتریکی و … اشاره کرد .

همانطور که گفتیم جاهای دیدنی سن پترزبورگ بسیار زیاد و متنوع است در ادامه به ذکر نام برخی دیگر از این جاذبه‌های دیدنی بسنده می‌کنیم .

گرند ماکت روسیه

کاخ یوسوپو

اسب سواری برنزی

سن پترزبورگ داستایفسکی

جزیره یلاگین

کلبه پتر کبیر

مرکز هنری پوشکین و…

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها