جنگل ابر شاهرود

جنگ ابر در شاهرود

اگر شما هم در کودکی رویای این را داشتید که در میان ابر ها باشید و قدم بزنید ؛ ما امکان تحقق بخشید به این رویا را به شما معرفی میکنیم ! به جنگل ابر بروید و خودتان  را در میان اقیانوسی از ابر و یک تصویر فانتزی در مرز بین زمین و آسمان ببینید .

در این مطلب همه آنچه که لازم است در مورد جنگل ابر شاهرود بدانید را به شما خواهیم گفت . با بلیط این جا همراه باشید و با یک مقصد جذاب برای سفر آشنا شوید .

 

جنگل ابر کجاست؟

 

جنگل ابر که از بازماندگان جنگلهای هیرکانی با قدمت میلیون ها سال است ؛ در ۴۵ کیلومتری  شمال شاهرود و در مسیر شاهرود به آزادشهر واقع شده است . این جنگل که در واقع دو اقلیم استان گلستان و سمنان را به یکدیگر متصل میکند با ۳۵ هزار هکتار از میراث های طبیعی مهم در ایران است . نزدیک ترین روستا به جنگل ابر که منطقه مسکونی به شمار میرود روستای ابر است که ۱۲ کیلومتر با جنگل ابر فاصله دارد .

برای رفتن به این جنگل باید ابتدا به شهر شاهرود رفته و وارد مسیر شاهرود-آزادشهر شوید و مسیرتان را تا رسیدن به روستای ابر ادامه دهید تا به این روستا و جنگل زیبای آن برسید.

علت این نام گذاری چیست ؟

 

اگر تا به حال به جنگل ابر سفر نکرده اید به آنجا بروید تا خودتان تایید کنید که این نام تنها نام برازنده این اقلیم دیدنی است . ابر های انبوه و متراکم در  پیچ و خم کوه هایی پوشیده از درختان ؛ فضایی وهم آلود و در عین حال شگفت انگیز را ایجاد کرده که به درستی جنگل ابر نام گرفته . علت تشکیل شدن  این ابرها ؛ جغرافیای منطقه ابر است .  این جنگل بین دو منطقه مرتفع و کم ارتفاع قرار دارد و دو ناحیه کم فشار دشت گرگان و پر فشار منطقه ابر را به هم متصل میکند  . در این مکان ضخامت کوه‌ های البرز کم می‌ شود و ابر‌ هایی که در پشت این دیواره گرفتار هستند، از لابه لای دره‌ ها به طرف جنوب حرکت می‌ کنند و باعث میشوند در این منطقه به خصوص از بعدازظهر تا نیمه‌ های شب، هوا سرد شده و ابر‌ ها جنگل را در بربگیرند .

 

آب و هوای جنگل ابر

 

هوای جنگل ابر در فصل‌ های بهار و تابستان معتدل است و در فصل‌های پاییز و زمستان مخصوصاً صبح زود معمولاً هوا به شدت سرد می‌ شود . در نیمه اول سال تراکم ابرها در این جنگل بسیار زیاد و زیباست و در نیمه دوم سال این تراکم کاهش یافته و در عوض بارش‌ ها سنگین‌ تر می‌ شود. میانگین بیشترین دما در جنگل ابر ۲۰ درجه سانتی گراد و کمترین دما ۶ درجه است .

شرایط اقلیمی جنگل ابر

 

جنگل ابر دارای  اقلیم اکوتن  است که در شرایط آب و هوایی خاص ایجاد شده و از اشتراک دو اقلیم متفاوت حاصل می‌ شود. مانند جنگل ابر که در آن دو اقلیم نیمه بیابانی استان سمنان با اقلیم جنگلی استان گلستان به هم رسیده و پوشش گیاهی و گونه‌ های جانوری منحصر به‌ فردی به وجود آورده‌ اند. در این جنگل می‌ توان درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد که بسیار نادر و دیدنی است.

قسمت‌ های جنوبی‌ تر جنگل ابر که به روستای ابر نزدیک‌ تر است دارای پوشش گیاهی تُنُک است؛ اما هرچه به‌ سمت شمال و مرکز جنگل پیش می‌ رویم پوشش گیاهی انبوه‌ تر می‌ شود تا جایی که در عمق جنگل ابر تپه‌ های پر شیبی را می‌ بینیم که سراسر پوشیده از درختان بلند است. در میان درختان مختلف جنگل ابر، اورس که درختی از گونه سرو‌ها است مشهورترین آن‌ها است و جلوه خاصی از طبیعت را نشان میدهد.

گونه  های مختلف گیاهی در جنگل ابر دیده میشود که شامل بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد، داغداغان و گیاهان مرتعی مثل چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر است . گونه‌ های گیاهی نادر مثل نارون، گیلاس وحشی، نمدار، بارانک و سرخدار هم وجود دارد که این جنگل را برای علاقه مندان به گیاه شناسی  بسیار جذاب و خاص می‌ کند. علاوه بر این، جنگل ابر گیاهان دارویی با ارزشی را نیز در خود جای داده است که آن را در بحث تامین گیاهان دارویی هم با اهمیت کرده است .

جنگل ابر از نظر گونه‌ های جانوری هم تنوع بالایی دارد . در این جنگل حیواناتی چون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و مار و پرندگانی چون کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول زیست می‌کنند.

 

جاذبه  های دیدنی جنگل ابر

علاوه بر طبیعت و اقیانوس ابر دیدنی این منطقه وجود آبشار ها ، چشمه ها ، پرندگان زیبا و …باعث میشود تردید ها را برای بازدید از این جاذبه ی طبیعی کشورمان کنار گزاشته و عزم سفر کنید . آبشار شرشر و آلوچال دوتا از آبشار های معروف این منطقه است که دسترسی به آبشار آلوچال به دلیل صعب العبور بودن مسیر بسیار سخت است و فقط طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای میتوانند خود را به این آبشار برسانند .

اما آبشار آلوچال که خود از ۲ آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری روی هم می ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می دهند قابل دسترسی است . ارتفاع این آبشار که در دامنه‌ های شمالی البرز شرقی قرار دارد، حدود ۲۵ متر است. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید ۵۰ کیلومتر مسیر آسفالت، ۹ کیلومتر مسیر شوسه و ۵ کیلومتر پیاده روی انجام دهید . دالان بهشت نیز منطقه ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال از آن گذر میکند . در کنار این آبشارها،  چشمه سارهایی جوشان وجود دارد که  تامین آب گردشگران و جنگل نوردان  به عهده آن هاست . از معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه ترش و چشمه قطری اشاره کرد. چشمه ترش یکی از بهترین و محبوب ترین مکان ها  برای برپایی کمپ و اقامت در این منطقه به شمار می رود.

 

اقامت در جنگل ابر

در خود جنگل اقامتگاهی برای اسکان وجود ندارد و برای اقامت باید به روستای ابر بروید . در آن جا میتوانید یک خانه روستایی یا اقامتگاه  بوم گردی تهیه کنید و شب را در آن بگذرانید . اما اگر بچه همراه ندارید یا هر مانع  دیگری سر راهتان نیست پیشنهاد میکنیم چادر مسافرتی به همراه داشته باشید و یک شب رویایی را در یک منطقه طبیعی بکر و به یاد ماندنی  تجربه کنید .

 

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها