غار جعیتا در لبنان

غار جعیتا در لبنان

کشور لبنان یکی از زیباترین کشورهای اسلامی در خاورمیانه است . در واقع لبنان با داشتن جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع می‌تواند یک مقصد بسیار جذاب و دیدنی برای سفر و ماجراجویی باشد . یکی از این دیدنی‌های شگفت انگیز در این کشور غاری معروف به غار مکعبی ست که در سال ۲۰۱۱ جزو عجایب هفتگانه دنیا شناخته شد .غار جعیتا در لبنان از دو بخش جداگانه تشکیل شده است که به نحوی به یکدیگر متصل می‌شوند . این جاذبه دیدنی ۲ کیلومتر در دل کوه و ۶ کیلومتر در شمال بیروت امتداد دارد و در دره نهرالکلب واقع شده است .

غار جعیتا از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری لبنان به شمار می‌رود که به نوعی نماد این کشور هم شناخته می‌شود . از سال ۱۹۶۹ تاکنون بازدید از این غار برای عموم آزاد شده است . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت انگیزترین دیدنی‌های حوزه خاورمیانه آشنا کنیم .

 

تاریخچه غار جعیتا

شواهدی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد انسان‌های ماقبل تاریخ در غار جعیتا سکونت داشتند . آنها در این منطقه نوعی شمشیر می‌ساختند . سند این ادعا وجود بقایایی از ریخته‌گری در این غار است . در سال ۱۸۳۶ یک مبلغ مذهبی به نام ویلیام تامسون به طور اتفاقی غار پایینی را کشف کرد و ۵۰ متر به داخل غار رفت . او با پرتاب گلوله‌ای به درون رودخانه‌ای که از آن می‌گذشت و با انعکاس صدا متوجه وجود منطقه‌ای با اهمیت در آنجا شد . بعد از این ماجرا در سال  ۱۸۷۳ یک شرکت آب بیروتی گروهی را برای اکتشاف بیشتر به داخل غار جعیتا فرستاد . این گروه که از دو مهندس و یک کشیش تشکیل می‌شدند تا عمق ۱۰۶۰ متری به داخل غار نفوذ کرده و بعد از برخورد با آبشاری زیرزمینی از ادامه جستجو صرف نظر کردند .

ماجرای این اکتشاف همین جا به پایان نرسید بلکه بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۴۰ کاوشگران مختلفی از آمریکا انگلیس و فرانسه به غار جعیتا رفته و موفق شدند تا عمق ۱۷۵۰ متری آن پیش روند . بعد از آن هم روند این جستجو و تفحص ادامه پیدا کرد تا آنجا که خود لبنانی‌ها یک سیستم بزرگ زیرزمینی به طول ۹ متر در آن کشف کردند . نهایتاً در سال  ۱۹۵۸ غارهای پایینی برای بازدید عموم آزاد شد .

کشف غار بالایی

گروه‌های کاوش به فعالیت جستجوگرانه خود در دالان‌های فوقانی ادامه دادند . در سال ۱۹۶۸ تونلی برای رسیدن به غار بالایی حفاری شد . این تونل مقدمه امکان بازدید از این قسمت از غار را هم ایجاد کرد . نهایتاً در سال ۱۹۶۹ با برپایی کنسرت فرانسوا بابل بازدید از غار بالایی برای عموم آزاد شد . از آن زمان رویدادهای فرهنگی مختلفی در این محل برگزار شده است . به علاوه در سال ۱۹۷۸ از غار جعیتا به عنوان انبار مهمات در جنگ‌های داخلی استفاده شد و برای مدتی کاربری گردشگری خود را از دست داد.

بخش‌های مختلف غار جعیتا

غار پایینی

همانطور که اشاره کردیم غار جعیتا در لبنان از دو بخش بالایی و پایینی شکیل شده است . بخش پایینی آن از زیباترین قسمت‌های غار است که برای بازدید از آن باید ۵۰۰ متر در قایق‌های الکتریکی در دریاچه زیرزمینی سفر کنید . در ابتدای ورود صداهایی وهم انگیز توجه شما را به خود جلب می‌کند اما به محض اینکه سوار قایق شوید سکوتی آرامش بخش فضا را در بر می‌گیرد . طول غار پایینی ۶۲۲۰ متر است و درون آن نورپردازی‌های جذابی صورت گرفته .جالب است بدانید رودخانه این غار آب آشامیدنی بسیاری از بخش‌های لبنان را تامین می‌کند.

غار بالایی

بخش دیگر غار جعیتا در لبنان قسمت فوقانی آن است که برای ورود به آن باید ۱۱۷ متر از یک دالان بتنی عبور کنید . در حال حاضر فقط ۷۵۰ متر از ۲۱۳۰ متر کشف شده در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد که مملو از تالاب‌ها، ستون‌ها،  اشکال کریستالی، استالاگمیت‌ها ،دیواره‌ها و … می‌باشد . غار بالایی از سه تالار تشکیل شده است . تالار اول به دلیل داشتن ترکیبات کلسیت خالص به تالار سفید مشهور است که دیدنی‌ترین ساختارهای غار در آن به چشم می‌خورد و تالار دوم به خاطر اکسید آهن تالار قرمز لقب گرفته .

 

جاذبه های گردشگری غار جعیتا

از آنجا که غار جعیتا در لبنان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود امکانات رفاهی متنوعی در آن ایجاد شده است . قطار، یک باغ وحش کوچک، مجسمه‌های بسیار بزرگ و دیدنی ، چند فروشگاه سوغاتی صنایع دستی ،چندین رستوران و …بخشی از این امکانات می‌باشد . به علاوه گردشگران می‌توانند با سوار شدن بر تله کابینی که در این منطقه احداث شده است مناظری بسیار زیبا و چشم نواز از طبیعت بیروت را تماشا کنند . یکی دیگر از راه‌های رفتن به غار فوقانی قطارهای جالبی ست که سوار شدن به آنها خود یک تجربه به یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کند .

همچنین داشتن یک هتل با باغی زیبا و باصفا بر جذابیت این منطقه افزوده است .در این باغ مجسمه‌های فراوانی وجود دارد . یک مجسمه ۶ متری هم در ورودی غار پایین به چشم می‌خورد که از بزرگترین مجسمه‌های لبنان است و نگهبان زمان لقب دارد . وجود همه امکانات ذکر شده در کنار لذت چشیدن طعم انواع غذاهای محلی و لبنانی در رستوران‌های این منطقه و خرید سوغات‌هایی از هنرهای دستی اهالی باعث شده گردشگران در سفرشان به کشور لبنان بازدید از غار جعیتا را حتماً در برنامه خود قرار دهند .

مسیرهای دسترسی به غار جعیتا

 

غار جعیتا در لبنان در ۱۸ کیلومتری شمال بیروت واقع شده است . بنابراین به راحتی می‌توان از این شهر ب ماشین شخصی به بازدید از این جاذبه گردشگری رفت . به علاوه گردشگران می‌توانند در ایستگاه دورا سوار مینی بوس یا اتوبوس شده و در بزرگراه بیروت جونیه پیاده شوند .آنجا تاکسی‌هایی وجود دارند که می‌توان مسیر ۵ کیلومتری باقیمانده تا غار را با آنها طی کرد .

 

بهترین زمان بازدید از غار جعیتا

بهترین زمان برای سفر بیروت و بازدید از غار دیدنی آن فصل‌های پاییز و بهار است . چرا که در این بازه زمانی هوای این منطقه کاملاً معتدل و مطبوع بوده و طبیعت در اوج زیبایی و جلوه‌گری خود قرار می‌گیرد .

این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از رفتن به غار جعیتا ساعات کاری آن را چک کنید . اما در اکثر مواقع این غار در همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها پذیرای گردشگران و علاقمندان است . متاسفانه عکاسی از درون غار ممنوع است . زمان بازدید از این جاذبه حدود ۹۰ دقیقه میباشد . با بلیطی که برای ورودی تهیه می‌کنید می‌توانید از قطار اسباب بازی، تله کابین ویک ویدیو ۲۰ دقیقه‌ای درباره غار هم استفاده کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها