معرفی غار سهولان

معرفی غار سهولان

غارها یکی از جذاب‌ترین و اسرارآمیزترین جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه‌ای هستند ، بسیاری از طبیعت دوستان که علاقه به ماجراجویی و کنکاش در مکان‌های شگفت انگیز دارند در سفرشان به هر شهر و کشوری به سراغ غارهای آن منطقه می‌روند . یکی از این غارها که در استان آذربایجان غربی واقع شده غار سهولان نام دارد . بسیاری از گردشگران در سفرشان به این استان به بازدید از این جاذبه دیدنی می‌روند و با گرفتن عکس‌هایی تصاویری جذاب از زیبایی‌های انکار نکردنی آن ثبت می‌کنند . اگر شما هم اهل ماجراجویی و سرک کشیدن به مکان‌های اسرارآمیز هستید مطلب معرفی غار سهولان در مجله گردشگری بلیط اینجا را دنبال کنید .

همه چیز درباره غار سهولان

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم غار سهولان در استان آذربایجان غربی از زیباترین غارهای ایران است که در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از سطح دریا واقع شده . دریاچه‌ای درون این غار وجود دارد که گردشگران با استفاده از قایق‌هایی که در نظر گرفته شده ‌می توانند بخش‌های مختلف آن را بازدید کرده و از تماشا و گشت و گذار در این جاذبه اسرارآمیز لذت ببرند . در این گشت و گذار تماشای کبوترهای وحشی و خفاش‌ها بر جذابیت آن افزوده است .

تاریکی و عدم جود نور کافی باعث شده هیچ جلبکی در آب‌های این غار رشد نکند . از دیگر دیدنی‌هایی که در غار سهولان به چشم می‌خورد رسوبات آهکی هستند که در طی زمان به اشکال مختلف درآمده اند . سهولان دو در ورودی دارد که یکی از آنها در اصلی و دیگری در فرعی غار است . در اصلی که برای ورود گردشگران در نظر گرفته شده بزرگتر است و در اطراف آن درختان و بوته‌های زیادی روییده . عمدتاً از در فرعی برای خروج استفاده می‌کنند .

بعد از اینکه در اصلی وارد  شدید باید با استفاده از پله‌ها ۲۰ متر به پایین رفته و وارد قسمت آبی غار شوید . به محض ورود تغییر دما و رطوبت هوا شما را متحیر خواهد کرد . به حدی که دمای درون و بیرون غار ۱۰ تا ۱۵ درجه تفاوت دارد . همچنین ۷۰ تا ۸۰ درصد رطوبت در این غار وجود دارد . هرچه به عمق بیشتری بروید فشار هوا بالاتر و اکسیژن کمتر می‌شود . عمق آب دریاچه بین ۱۵ تا ۳۰ متر متغیر است و ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه حدود ۵۰ متر است .

 

غار سهولان کجاست ؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم غار سهولان در استان آذربایجان غربی واقع شده است . این غار از جاهای دیدنی مهاباد به شمار می‌رود که ۴۳ کیلومتر با این شهر فاصله دارد . در واقع روستایی به همین نام این غار دیدنی و اسرارآمیز را در دل رشته کوه‌های کوتر جای داده است .

برای رفتن به غار سهولان باید ابتدا به ارومیه رفته و بعد از آن به مهاباد و سپس به بوکان بروید . از آنجا به سمت تپه‌ای به اسم ماهورها حرکت کنید و بعد از گذر از روستای عیسی کند با استفاده از تابلوها به غار سهولان خواهید رسید . این نکته را در نظر داشته باشید که لازم است ماشینتان را کمی دورتر از غار پارک کرده و مسافت کوتاهی را پیاده‌روی کنید .

تاریخچه غار سهولان

بعد از غار علیصدر سهولان دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به اواخر دوره کردهاسه یعنی چیزی حدود ۷۰ میلیون سال پیش میرسد . بنابر کاوش‌های زمین‌شناسی این غار در طول هزاره دوم و اول قبل از میلاد محل سکونت و پناهگاهی برای انسان‌ها بوده است . این جاذبه ی گردشگری حدود ۱۰۰ سال پیش توسط شخصی فرانسوی به نام ژاک دمورگان مورد کاوش و بررسی قرار گرفت . او نقشه‌ای از این غار تهیه کرد که ۶۰ درصد شبیه شکل کنونی سهولان بود . بعد از آن گروه‌های انگلیسی در طی سال‌های جنگ جهانی دوم به مطالعه روی این غار پرداختند . سپس متخصصان ایرانی غار سهولان را زیر نظر گرفته و مورد بررسی قرار دادند . از سال ۱۳۷۹ تاکنون این منطقه مورد حفاظت قرار گرفته است .

 

ویژگی های غار سهولان

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم غار سهولان در گذشته مکانی برای سکونت و پناه گرفتن انسان‌ها بوده است . به همین دلیل اتاق‌ها ، تالارها و بخش‌هایی در آن وجود دارد که ساخته دست گذشتگان است . به علاوه گذر زمان و تشکیل شدن قسمت‌های آهکی و خاکی در آن باعث جذابیت و زیبایی آن شده است . تا جایی که گردشگران چه در قایق‌ها در دریاچه این غار باشند چه روی خشکی‌های آن قدم بزنند از شکوه و ظرافت آن شگفت زده خواهند شد . بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که در بازدید از غار سهولان حتماً دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید تا از جزئیات معماری آن عکس‌هایی تهیه کنید . این غار در سال ۲۰۰۰ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده و پس از آن مورد بازدید عموم قرار گرفته است . همچنین فضای تاریک آن با نورافکن‌های بزرگ که در قسمت‌های مختلف ایجاد شده است روشن گردیده .

علت نامگذاری غار سهولان

شاید در معرفی غار سهولان برایتان این سوال پیش آمده باشد که وجه تسمیه این جاذبه دیدنی چیست ؟

سهولان در گویش کردی به معنی یخبندان است و این غار هم که در روستایی با همین عنوان واقع شده به این نام لقب گرفته . یکی دیگر از اسامی غار سهولان کونه کوتر به معنای لانه کبوتر است . علت این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر در غار می‌باشد .

بهترین زمان سفر به غار سهولان

وقت آن رسیده  که در معرفی غار سهولان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه اسرارآمیز را به شما پیشنهاد دهیم . با توجه به آب و هوای استان آذربایجان غربی بهتر است فصل‌های بهار یا تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید . چرا که نیمه دوم سال سرمای هوا در این استان بسیار شدید و طاقت فرساست و شاید تحمل آن برای مسافران کار چندان راحتی نباشد .

 

زمان و هزینه بازدید از غار سهولان

حدوداً برای بازدید از غار سهولان به دو ساعت زمان نیاز است . قیمت ورودی برای افراد ۶۰ هزار تومان است و ساعات بازدید از آن در بهار و تابستان از ۸:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر و در پاییز و زمستان از ۸ و نیم صبح تا ۱۷ بعد از ظهر است . لازم به ذکر است که برای کودکان زیر ۴ سال نیاز به تهیه  بلیط ورودی نیست . با توجه به تغییر دمای هوا در بازدید از این غار لباس گرم به همراه داشته باشید .

 

اقامت در نزدیکی غار سهولان

اگر می‌خواهید از شرایط اقامت در نزدیکی غار سهولان اطلاعاتی داشته باشید باید به شما بگوییم که می‌توانید شب را در اقامتگاه بوم گردی علی یک بار در روستای سهولان به صبح برسانید . در ضمن از سایر جاذبه‌های گردشگری این منطقه بازدید کنید . همچنین می‌توانید به شهر مهاباد رفته و در یکی از گزینه‌های اقامتی این شهر بمانید .

 

برای آشنایی با غار های مختلف در ایران و جهان مطالب زیر را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید .

غار جعیتا در لبنان

معرفی غار کتله خور زنجان

غار های سه گانه ی تیس

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها